منطق الطیر عطار نیشابوری بزرگترین اثر نمادین ادبی جهان است

منطق الطیر عطار به عنوان بزرگترین اثر ادبی نمادین جهان، باعث مطرح شدن نام نیشابور در سطح جهانی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سعیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور و رئیس کمیته علمی همایش عطار نیشابوری در همایش ملی عطار و در جمع حاضرین در مراسم اظهار داشت: عطار نیشابوری به عنوان چهره ای جهانی، یکی از شخصیت های اصلی در اعتلای این شهر است و در حوزه عرفان و ادب ایرانی – اسلامی صاحب نظرات قابل توجهی است که نقد و واکاوی این دیدگاه ها برای انسان امروز هم، سودمند خواهد بود.

وی ادامه داد: اندیشه های والا و همیشگی عطار همواره بر مخاطبان عام و خاص اثر مثبت گذاشته و در تعالی سطح فرهنگی آنها موثر بوده است بعلاوه کلمه ها در شعر او آن چنان باهم ترکیب شده اند که باعث بر انگیخته شدن شور و هیجان در آدمی می شود.

وی افزود: اندیشه های والای این شاعر برجسته همچون دریایی بی کران است که نوشیدن جرعه ای از آن می تواند بر معرفت و پختگی شنونده و خواننده اثرگذار باشد که این ویژگی علاوه بر روی شخصیت فارسی زبان ها بلکه غیر فارسی زبان ها نیز وقتی با تفکرات غنی ایرانی - اسلامی شیخ نیشابور آشنا می شوند،بر کمال معرفتی او صحه می گذارند وبه لحاظ معرفتی افق زندگیشان گسترده تر می شود.

رئیس کمیته علمی همایش عطار نیشابور برگزاری همایش هایی از این قبیل را باعث یادآوری بزرگی و شخصیت والای انسانی و ادبی - عرفانی عطار نیشابوری و فرصتی مناسب برای ارائه آخرین دست آوردهای پژوهشی پیرامون تفکر و شخصیت او دانست و خاطر نشان کرد در این راستا، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، همانند سنوات گذشته با برگزاری بزرگداشت این روز خجسته دردو سطح علمی و فرهنگی، می کوشد این اندیشمند فرهیخته را هرچه با شکوه تر به علاقه مندان فرهنگ و ادب ایرانی و فارسی بشناساند.

دکتر سعیدی با اشاره به اینکه نیشابور یکی از شهرهای استراتژیک و مهم در تاریخ پرفراز و نشیب ایران است افزود: با وجود اینکه در طول تاریخ چندین بار از سوی دشمنان گوناگون مورد هجوم و شورش قرار گرفته اما همچنان پا برجا مانده و میراث دار فرهنگ ایران بزرگ به حساب می آید.

در ادامه از کتاب مرگ اندیشی در آثار عطار نیشابوری که توسط آقایان دکتر مهدی نوروز عضو هیئات علمی و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور با همکاری رضا جلیلی تالیف و رونمایی شد.

شایان ذکر است 30 اثر پژوهشی در بخش علمی همایش بزرگداشت ملی روز عطار نیشابوری پذیرفته شد که به 4 مقاله برتر علاوه بر هدایای نقدی نشان سیمرغ فیروزه ای که نماد نیشابور است اهدا شد.

نفرات برگزیده همایش عبارتند از: مقاله آقای دکتر مهدی نوروز عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیشابور رتبه اول و مقاله خانم دکتر فخراسلام عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رتبه دوم و مقالات خانم دکتر نسرین فقیه ملک مرزبان و خانم رجبی نیا و مقاله خانم دکتر فریده داور مقدم به ترتیب سوم و چهارم شدند.

201/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 758111

وب گردی

وب گردی