بلیت 45000 تومانی تئاتر؟!/  خیام وقار کاشانی: افزایش بهای بلیت تئاتر باعث کاهش مخاطبان می شود

خیام وقار کاشانی ، معتقد است: ممکن است بلیت های 45000 تومانی هم داشته باشیم اما با توجه به امکانات سالن ها و مجموعه عوامل گروه نمایشی قیمت بلیت در نظر گرفته می شود با این حال بعید می دانم که بلیت تئاتر در سال 96 از 40000 تومان بیشتر شود. 

به گزارش ایسکانیوز، قیمت بلیت تماشاخانه های خصوصی با آغاز سال 96 افزایش قابل توجهی داشته است، افزایشی که از الگوی مشخصی پیروی نمی کند و تنها بر اساس خواست مدیر هر تماشاخانه ها بهای بلیت تغییر کرده است.
در جدول زیر بهای بلیت بخشی از اجراهای تئاتر در تماشاخانه های خصوصی آورده شده که نشان دهنده افزایشی بی قاعده و قانون است.

نام نمایش کارگردان تماشاخانه بهای بلیت/ تومان
کافه طره نوشین تبریزی پایتخت 45000
رمئو و ژولیت هستی حسینی تئاتر مستقل 45000
خدای کشتار علی سرابی پالیز 40000
پپرونی برای دیکتاتور علی احمدی پالیز 40000
آخرین نامه مهرداد کورش نیا پالیز 40000
عروسی خون محمد ولیزادگان پالیز 35000
مافیا افروز فروزند باران 30000

خیام وقار کاشانی، نایب رییس انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی ایران درباره افزایش بهای بلیت این سالن ها، به ایسکانیوز، گفت: انجمن صنفی اولین جلسه خود در سال 96 را هفته پیش با حضور اعضا برگزار کرد، که در این جلسه مقرر شد مدیران تماشاخانه ها تا تاریخ 26 فروردین فایل قرارداد خود را با گروه های تئاتری برای ما ارسال کنند تا با توجه به آن انجمن صنفی در ابتدا به یک قرارداد ثابت تیپ که برای اعضا لازم الاجرا خواهد بود، برسد و در ادامه آیین نامه ای تنظیم می شود که به وسیله آن مشخص خواهد شد که چه ویژگی هایی در بهای بلیت هر تماشاخانه موثر است.

او ادامه داد: بهای بلیت پس از تنظیم آیین نامه دارای حداقل و حداکثر قیمت می شود و پس از اینکه آیین نامه توسط انجمن صنفی مصوب شد قطعا هر کس با سلیقه خود نمی تواند قیمت بلیت را افزایش داده و یا به هر شکلی آن را تغییر دهد. از این منظر بهای بلیت از این به بعد به کیفیت اثر، تعداد عوامل، بازیگران، کارگردان، نویسنده، امکانات سالن و امکانات رفاهی تماشاخانه برای مخاطب بستگی خواهد داشت.

وی افزود: قطعا اولین آیین نامه ای که امسال قرار است مورد بررسی قرار گیرد تعیین مقرراتی برای مشخص شدن بهای بلیت تماشاخانه های خصوصی است که یکی از مواردی که در این آیین نامه مورد توجه قرار می گیرد؛ یکسان سازی و متعادل سازی بهای بلیت است.

وقار کاشانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آیین نامه انجمن صنفی که مصوب خواهد شد، بهای بلیت 45000 تومانی هم وجود داشته باشد، گفت: ممکن است بلیت های 45000 تومانی هم داشته باشیم اما با توجه به امکانات سالن ها و مجموعه عوامل گروه نمایشی قیمت بلیت در نظر گرفته می شود با این حال بعید می دانم که بلیت تئاتر در سال 96 از 40000 تومان بیشتر شود.

نایب رییس انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی ایران، اظهار کرد: شاید هیچ کدام از سالن های خصوصی ایران آن استاندارد لازم را برای مخاطب نداشته باشند تا قرار باشد این قیمت ها را برای تماشای تئاتر بپردازد. اگر چه بهایی که برای تئاترها پرداخته می شود با توجه به هزینه ها و زحمتی که برای تولید یک نمایش کشیده می شود به نسبت اجرای کنسرت های موسیقی بسیار ناچیز است اما این عرف باید شکل صحیحی پیدا کند.

مدیر تماشاخانه باران، تاکید کرد: هزینه های جاری سالن های خصوصی سر به فلک می کشد و شاید دور از تصور باشد که تماشاخانه ها درآمد حاصل از فروش بلیت را برای بهبود وضع کیفی سالن ها صرف کنند زیرا همین که بتوانند از عهده هزینه های تماشاخانه ها برآیند شاهکار کرده اند اما درآمدزایی باید به شکل منطقی باشد نه به نحوی که مخاطب تئاتر متضرر شود.

وقار کاشانی درباره افزایش بهای بلیت تئاتر در تماشاخانه های خصوصی و تاثیر آن بر ریزش مخاطب اجراها، گفت: قطعا افزایش قیمت بلیت تئاتر باعث کاهش مخاطبان خواهد شد این در خالی است که تئاتر با حضور تماشاگران زنده است و گروه های تئاتری هم باید به این مساله توجه داشته باشند که تعداد بیشتر مخاطب با قیمت مناسب بلیت می تواند آنها را به نتیجه دلخواه برساند.

او ادامه داد: آشفتگی در تماشاخانه های خصوصی به این دلیل است که تاکنون سازمان منسجمی وجود نداشته است اما از زمانی که انجمن صنفی تاسیس شده است قطعا به افرادی که عضو این انجمن هستند و می خواهند از امکانات این انجمن استفاده کنند باید تابع آیین نامه های انجمن صنفی هم باشند چون اگر از مقررات انجمن پیروی نکنند با آنها برخورد خواهد شد زیرا اداره کل هنرهای نمایشی پشتیبان و حامی انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی ایران است به همین دلیل بعید می دانم که کسی بخواهد با مصوبات انجمن صنفی مخالفت کند.

خیام وقار کاشانی در پایان، گفت: اگر امسال اداره کل هنرهای نمایشی حمایت مادی در قالبی منسجم برای تماشاخانه ها داشته باشد، قطعا فشار زیادی از روی دوش مدیران سالن های خصوصی برداشته خواهد شد. آقای شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی قولی را در راستای حمایت از تماشاخانه های خصوصی به ما داده اند.

خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی
501

کد خبر: 758114

وب گردی

وب گردی