پارک‌های علم‌وفناوری رتبه‌بندی می‌شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم از تدوین شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری خبر داد و گفت: بر این اساس مواردی چون میزان فروش و اشتغال پایدار ایجادشده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر خسرو پیری با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری گفت: در گذشته پارک‌های فناوری در 3 سطح از یک تا 3 رتبه‌بندی شده بودند و اخیرا نیز شاخص‌های رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری مورد بازبینی قرار گرفت و در این پارک‌ها عملیاتی شد.

او با اشاره به آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی پارک‌های فناوری گفت: برای ارزیابی پارک های فناوری 10 شاخص اصلی در نظر گرفته شده که این تعداد شاخص بر اساس پایش یک ساله از پارک‌های فناوری استخراج شده است.

پیری با بیان اینکه به غیر از این 10 شاخص اصلی، 60 شاخص دیگر را در ارزیابی پارک‌های فناوری مد نظر قرار دادیم، گفت: بر این اساس، ارزیابی و رتبه‌بندی پارک‌های فناوری بر اساس شاخص‌هایی چون «میزان فروش»، «گردش مالی» و «تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها» بوده است و پارک‌های سطح یک باید بالاترین میزان را در این شاخص‌ها داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه میزان ایجاد اشتغال پایدار در پارک‌ها بررسی می شود، ادامه داد: بر اساس این شاخص‌ها پارک‌ها در 3 سطح یک تا 3 طبقه‌بندی می‌شوند و قوی‌ترین پارک‌ها در سطح یک قرار خواهند گرفت.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک فناوری که به تازگی راه اندازی شده باشد مانند پارک فناوری یاسوج در سطح 3 قرار می‌گیرد و به تدریج با ارتقای فعالیت‌های خود، به سطح یک نائل خواهد شد.

او اولویت وزارت علوم برای ارتقای فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری را تامین زمین برای آنها خواند و گفت: 10 پارک فناوری فاقد زمین بودند که با تلاش‌های صورت گرفته حدود 10 هکتار زمین در اختیار این پارک‌ها با پشتیبانی وزارت علوم قرار گرفت.

پیری با تاکید بر اینکه شاخص‌های رتبه‌بندی پارک‌ها تدوین و به آنها ابلاغ شده است، افزود: بر اساس این شاخص‌ها پارک‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در سال گذشته پارک علم و فناوری بوشهر از سطح 3 به سطح 2 ارتقاء یافته است، گفت: با ارتقای سطح پارک‌ها، امکان افزایش اعتبارات و اقدامات حمایتی وزارت علوم نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 758159

وب گردی

وب گردی