سامان احتشامی: نوازنده امنیت شغلی ندارد/ فضایی برای کار کردن  نسل جوان نیست

سامان احتشامی گفت: اگر شبکه ای وجود داشته باشد که در آن موسیقی پخش شود، حداحقل مردم تلوزیون ایران را تماشا می کنند.

سامان احتشامی نوازنده پیانو که تجربه همکاری با علیرضا افتخاری و سید عبد الحسین مختاباد را داشته و آلبوم های متعددی را روانه بازار کرده است با توجه به اجرا های متعدد در تاتر ها در گفت و گو با ایسکانیوز در مورد تفاوت اجرا بین کنسرت و نمایش های تاتر گفت: اجرا در کنسرت یا تاتر تفاوتی برای نوازنده ندارد اما برای ارکستر حداکثر زمانی که شما روی صحنه می روید 5 شب است. اما در تاتر 40 شب به روی صحنه می روید. به دلیل این که اجرا در تاتر بسیار زمان گیر است نوازندگان علاقه چندانی به اجرا در آن ها ندارند زیرا درآمد این کار ها کم است. اگر من در این تئاتر ها اجرا می کنم به خاطر علاقه شخصی خودم به نمایش است. من عاشقانه نمایش را دوست دارم، البته نمایشی که درخور توان، روحیه و شخصیت باشد.

وی در رابطه با اهمیت تدریس و ارزیابی نسل جدیدی که وارد این عرصه می شوند گفت: نسل جوانی که در حال حاضر ما با آنها سروکار داریم از خیلی از تحصیل کرده های ما با سوادترند، اما متاسفانه فضایی برای کار کردن آنها نیست. یعنی متاسفانه ارکستر هایی که برای فعالیت آنها وجود دارد پس از زمان کوتاهی منحل می شود و به خاطر دلایل مالی از هم می پاشد. شما نمی توانید ارکستری را نام ببرید که تا پایان سال 96 برنامه داشته باشد. یعنی یک نوازنده امنیت شغلی ندارد.

احتشامی برای بهبود شرایط فعلی نوازندگان جوان گفت: تلوزیون باید در بهبود بخشیدن به این شرایط کمک کند. اگر شبکه ای وجود داشته باشد که در آن موسیقی پخش شود، حداقل مردم تلوزیون ایران را تماشا می کنند. کانال تلوزیونی باید باشد که من بدانم به طور مثال من بدانم که قرار است هفته ای یک ربع تکنوازی پیانو داشته باشم و مردم مرا می بینند. این امر باعث می شود تا نوازنده امید پیدا کند. علاوه بر آن باعث می شود تا مردم تفاوت بین موسیقی خوب و بد را تشخیص بدهند و بفهمند که چه موسیقی به درد چه کاری می خورد

وی در مورد موسیقی که نسل جدید به آن گوش می دهند نیز بیان کرد: هر موسیقی که به خورد ما داده شود ما همان را گوش می کنیم. مردم همان موسیقی را گوش می دهند که از تلوزیون یا ماهواره پخش می شود، اما این ها موسیقی های مصرفی هستند. موسیقی مصرفی موسیقی است که شما آن را گوش کنید و کنار بگذارید. به نظر من در این شرایط تفاوتی بین موسیقی جدی و موسیقی تفریحی وجود ندارد.

احتشامی در پایان در رابطه با برنامه های آینده خود گفت: آلبوم جدیدی در دست تهیه است که در حال حاضر به دنبال مجوز آن هستم اما هیچ برنامه ای برای اجرای کنسرت ندارم.

خبرنگار: محمد بهتری راد/منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 758178

وب گردی

وب گردی