جهانگیری: شخصا داوطلب انتخابات ریاست جمهوری نبودم/  با آقای روحانی در کنار هم هستیم

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما با آقای روحانی در کنار هم و مکمل یکدیگر هستیم گفت: روحانی برای من شخصیتی عزیز است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز مستقر در ستاد انتخابات کشور، اسحاق جهانگیری در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: در عین حالی که در قرار گرفتن در مسیر خدمت به مردم شادمان هستم اما در این دوره شخصا داوطلب این امر نبودم و به اصرار گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه وارد عرصه شدم.

جهانگیری گفت: طبیعی است که برنامه ها و دیدگاه ها خود را مطرح کنم و به اطلاع ملت عزیز ایران خواهم رساند.

وی در پاسخ به این سوال که برای نامزدی در انتخابات آیا با آقای روحانی هماهنگ کرده اید؟ گفت: ما با آقای روحانی در کنار هم هستیم، مکمل هم هستیم و برای بنده شخصیت عزیز و بزرگواری است. آیا در هیچ مقطعی از تاریخ انقلاب بین معاون اول و رییس جمهوری چنین رابطه صمیمانه ای وجود داشته است.
معاون اول رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود با بیان این که انتخابات منطق خود را دارد گفت: توافق بر سر مسایل کلان کشور بر اساس برنامه ها بوده و در عین حال، شفافیت و مرزبندی های خود را هم دارد. روزهای آینده، نگاه مردم به این دوستان رنگارنگ، نگاه برتر را مشخص می کند و این ملت است که با انتخاب خود، تمایل خود را به دیدگاه های عرضه شده ابراز می کند.
وی ادامه داد: معنای انتخابات این است که برنامه ها، افراد و گروه ها، ائتلاف ها می کنند و اگر هماهنگ باشد سعی می کنند مسیر واحدی داشته باشند.
جهانگیری در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید هم گفت: دولت یازدهم آنچه تحویل گرفت و امروز در اختیار ملت ایران قرار داده است، تفاوتش از زمین تا آسمان است. یکی از انگیزه هایم این خواهد بود که یک بار دیگر برای ملت همه ابعاد مختلف را باز کنم که چه چیزی در زمینه اقتصاد، مسایل داخلی و اختلاف داخلی در بین ارکان داخلی نظام و جریان های سیاسی و مسایل بین المللی و فرهنگی کشور و از همه بدتر در زمینه فساد وجود دارد.


وی گفت: به خاطر قرار گرفتن در مسیر خدمت به مردم شادمان و خوشحال هستم و در این دوره شخصا داوطلب این امر نبودم اما اصرار شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه و برخی از دوستان و مقامات باعث شد در این لحظات آخر بپذیرم و ثبت نام کنم. طبیعی است برنامه ها و دیدگاه های خودم را در وقتش مطرح می کنم و به اطلاع ملت بزرگوار و عزیز ایران می رسانم.
جهانگیری ادامه داد: در این لحظه می توانم تاکید کنم برای رسیدن ایران به جایگاه واقعی و شایسته خود در منطقه و جهان هیچ گاه در این حد شرایط مهیا نبوده است. باید قدر دانست و عافیت طلبی را کنار گذاشت. همه مردم به صحنه بیایند، کمک کنند تا آرامش و امنیت ، تا آزادی و امنیت و آرامش و پیشرفت را با هم داشته باشیم. طبیعی است برای اینکه کشور به نقطه مطلوب برسد، مسایل اقتصادی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های لازم برای حل چالش‌ها که در راس آنها مسائل محیط زیست ، بیکاری و ... قرار دارد، نیازمند برنامه دقیقی است. آنچه که امروز بیش از هرچیز برای مقابله با مشکلات و برون رفت از چالش ها نیاز است انسجام و وحدت و یکپارچگی و حضور همه جریانات، چهره ها، شخصیت ها و گروه های سیاسی در صحنه است.
وی گفت: اکنون این شرایط فراهم شده تا ایران با وحدت و انسجام خط تعامل با دنیا را دنبال کند و مسائل منطقه را در دستور کارش قرار دهد و مسایل اقتصادی و سیاسی داخلی کشور جزو مسایلی است که به صورت ویژه به آن پرداخته خواهد شد.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که دقیقه نود آمدید و وارد انتخابات شدید گفت: تصمیم گیری دشواری برای من بود. در مقاطع دیگری بنده تصمیم گرفتم کاندیدا شوم و تا ستاد انتخابات آمدم ولی نهایتا منصرف شدم. اما این بار هم اصرار دوستان و احزاب و شخصیت های اصلاح طلب در واقع عامل مهم بود و هم رایزنی هایی که با شخصیت های دیگر در کشور انجام می دادم. بطور فشرده در همین یکی دوساعت بعدازظهر امروز همه این اتفاقات افتاد.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که دقایقی پیش قالیباف در سخنرانی بین خبرنگاران بعد از ثبت نام به روحانی و دولت یازدهم حمله کرد، پاسخ شما چیست، گفت: من به همه توصیه می‌کنم دنیا ارزش ندارد که انسان ها ارزش‌ها را رها کنند. اخلاق مداری ارزش اصلی است. هدف پیامبر از بعثت این بود که مکارم اخلاقی را احیا کند. حتما هیچ سرمایه‌ای بزرگتر از اخلاق مداری نیست. حتما برنامه‌های رقبا را نقد می‌کنیم ولی از خدا می خواهیم که از حدود اخلاق خارج نشویم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نفع روحانی کنار می‌کشید، گفت: من در کنار روحانی هستم. ایشان برای من شخصیت ارزشمندی است.
وی در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه شما برای انتخابات چیست، گفت: بیکاری ابرچالش پیش‌روی جمهوری اسلامی است. در سال ۷۴،‌ حدود ۱۴ میلیون افراد شاغل در کشور داشتیم. در سال ۸۴ این آمار به ۲۲ میلیون نفر رسید و در سال ۹۱ نیز ۲۲ میلیون نفر در کشور افراد شاغل به کار داشتیم، این آمار سایت رسمی جمهوری اسلامی است.
جهانگیری ادامه داد: در دوره 84 تا 91، بیشترین درآمد نفت را داشتیم، در آینده درباره این موضوع که پول این درآمدهای نفتی چه شد، صحبت ‌خواهم کرد. بیش از پنج میلیون دانشجو داریم و بیش از یک میلیون دانشجو سالانه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، در بهترین حالت ۶۰۰ هزار کار برای این فارغ‌التحصیلان ایجاد کردیم و این به معنای تولید سالانه یک میلیون شغل است تا به آمار بیکاران اضافه نشود.
وی ادامه داد: بیکاری جز با افزلیش تولید داخلی از بین نمی‌رود. کسانی که غیر از این شعار می‌دهند از اوضاع خبر ندارند. برای اینکه تولید داخلی زیاد شود باید شرایط محیطی درست شود. برخی از این شرایط مربوط به دولت است و برخی مربوط به بخش خصوصی است. دولت باید برای فعالان اقتصادی ثبات ایجاد کنند و آینده را برای او قابل پیش‌بینی کنند. همچنین باید فضای بین‌المللی مناسبی درست شود.
معاون اول دولت یازدهم اضافه کرد: اقتصاد ایران طبق آمار رسمی در رتبه ۱۸ اقتصاد دنیا است و این به معنی این است که اقتصاد ما بسیار بزرگ است. ما از دنیا بازار می‌خواهیم تا کالاهای خود را صادر کنیم و از خارج تکنولوژی وارد کنیم. باید شرایط سیاسی داخلی مناسب باشد، نمی‌شود در داخل اختلاف باشد ولی از سرمایه‌گذار خواست تا سرمایه‌گذاری کند. باید فضا فرهنگی مناسب باشد، نمی‌شود به سرمایه گذار گفت زالو صفت و توقع داشت او بیاید. کسی حق ندارد با بخش خصوصی برخورد کند. اقتصاد ایران در سال ۲۰۳۰ می‌تواند در رتبه ۱۶ قرار بگیرد به شرطی که فضا برای آن آماده باشد،.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که گفته می‌شود آقای روحانی رد صلاحیت شود آیا شما قرار است نامزد در سایه باشید و در مناظرات به او کمک کنید، گفت: ما به هیچ وجه احتمال رد صلاحیت آقای روحانی را نمی‌دهیم، من هم وظیفه دارم برنامه‌های خود را ارائه دهم، از یک جریان ممکن است چند نفر بیایند، رییس جمهوری رد صلاحیت نخواهد شد و به کارش ادامه خواهد داد و ما و آقای روحانی مکمل هم خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیت الله رفسنجانی با نامزد در سایه موافق بودند، موضوع نامزد پوششی چقدر مطرح است،‌ گفت: روحانی شخصیت اصلی اصلاحات در جریان انتخابات است، ممکن است چند نفر از یک جناح وارد انتخابات شوند اما در نهایت یک نفر انتخاب می‌شود. در جریان اصولگرا هم بیش از ۱۰ نفر کاندیدا شدند، تعداد کاندیداها به مراتب در اصلاح‌طلبان کمتر از آن‌هاست.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که رویکرد دولت یازدهم این بود که برخی از مدیران دولت قبل، در عرصه و مسند کار باقی بمانند. آیا در دولت دوازدهم نیز نیز همین رویکرد دنبال خواهد شد؟ گفت: ما اساس را در چارچوب شایسته سالاری قرار داده‌ایم. وزرا با این ذهنیت حرکت کردند. برخی سریعتر تصمیم گرفتند و برخی مدارا کردند. به خاطر این تصمیم پشیمان نیستیم چون شخصیت و کارشان مهم است حتما این رویکرد در دولت بعدی نیز ادامه می‌یابد و افراد بدون گرایش‌های سیاسی بکار گرفته خواهند شد.
وی در باره اینکه چقدر برنامه‌هایش با برنامه‌های آقای روحانی شباهت و تفاوت دارد؟ توضیح داد: من در لحظات آخر برای کاندیداتوری تصمیم گرفتم و برنامه‌هایم با برنامه‌‌های آقای روحانی تفاوت چندانی ندارد. ایشان شخصیت بزرگی است و مورد حمایت اعتدال و اصلاحات است. من هم برنامه‌های خود را اعلام می‌کنم.
جهانگیری درباره اینکه آیا به نفع آقای روحانی کنار می‌کشد یا نه؟ گفت: صریح گفته‌ام که آقای روحانی شخصیت اصلی جریان اصلاحات برای انتخابات است. با توجه به روند پیش‌رو تصمیم مقتضی را خواهیم گرفت.

خبرنگار راضیه فراهانی/انتشاردهنده: سرلک

کد خبر: 758276

وب گردی

وب گردی