ساخت بینی الکترونیکی خدمتی دیگر از محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر

محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر موفق به ساخت بینی الکترونیکی جهت مدل سازی ریاضی رفتار سنسورهای گاز شدند

به گزراش ایسکانیوز، سنسورهای گاز یکی از پر کاربردترین سنسور های رایج در صنعت هستند که قابلیتهای مختلفی در تشخیص میزان و محل نشتی گاز دارند و در کاربری هایی نظیر تشخیص گازهای آلاینده وسایل نقلیه در صنعت خودرو ، مطالعات زیست محیطی اطفاء حریق کارایی دارند.

دکتر آتا جهانگیر مشیدی استاد راهنمای پروژه گفت : از آنجا که هریک از کاربرد های سنسورهای گاز نیازمند الگوریتم خاص است یکی از مهمترین موانع موجود در استفاده از این سنسورها ارایه مدل ریاضی مختصر با کمترین تعداد ضرایب و قابلیت محاسبه ساده است که قابلیت پیاده سازی رفتار این سنسور ها را در نرم افزار های موجود داشته باشد. تا کنون محققان زیادی سعی در ساده سازی و استخراج این روابط نموده اند که مدل های پیشنهاد شده تاکنون شامل ضرایب متعدد و بسیار پیچیده است که وارد کردن این روابط را ، در نرم افزارهای شبیه ساز و محاسباتی مشکل ساز می شود مدل ارایه شده جزو کمترین تعداد جملات و بیشترین دقت در رفتار سنسورها است که می تواند آنالیز رفتاری سنسورها را بهبود بخشد و در شبیه سازی ها مورد استفاده قرار گیرد .

وی افزود: جهت دستیابی به این مدل نیازمند ساخت بینی الکترونیکی که در تعریف کلی ، سیستمی است شامل آرایه ای از سنسورهای گاز که توانایی تشخیص و شناسایی بو را دارد.این تحقیق بعنوان طرح تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به همراهی دکتر سید محمد طباطبایی و خانم انسیه کاظمی انجام شده است.

مشیدی بیان داشت : متاسفانه امروزه بیشتر پایان نامه های کارشناسی ارشد تنها بصورت شبیه سازی با نرم افزار صورت می گیرد که بعضاً در عمل خیلی کاربردی نست. در این پایان نامه ابتدا پس از ساخت بینی الکترونیکی رفتار سنسور گاز در حضور دما و رطوبت ثابت و متغیر مورد ارزیابی قرا رگرفته و مدل مذکور استخراج گردید. نتایج این تحقیق در شرف چاپ در مجلات معتبر است و از سایر کاربردهای دستگاه ساخته شده می توان به انجام عملیات های امداد و نجات،کنترل وامنیت ، تشخیص سرطان ریه تایید نوشابه های میوه ای، شناخت قهوه، تعیین سطح رسیدن میوه ها، برای تشخیص مواد شیمیایی بی بو اشاره کرد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 758340

وب گردی

وب گردی