گاردین: رئیس‌جمهور آمریکا با معمای کره شمالی روبروست

روزنامه گاردین با اشاره به افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، نوشت رئیس‌جمهور آمریکا درباره کره شمالی با معمایی مواجه شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ پایگاه اینترنتی نشریه گاردین در مطلبی نوشت: زاردخانه هسته‌ای کره شمالی واقعی است، اما معلوم نیست ترامپ چطور آنرا کنترل خواهد کرد.

پافشاری ترامپ بر روی این موضوع که تلاش کره شمالی برای ساخت موشک قاره‌پیما به حقیقت نخواهد پیوست و هشدار او به چین برای کمک به این موضوع می‌تواند موضوع خطرناکی باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: فراز و فرود سیاست خارجی دونالد ترامپ و بی‌ثباتی سیاست خارجی وی و تمایل وی برای ارسال پیام های توییتری آتشین و تهدید آمریکا برای دشمنان مسلح به سلاح اتمی بار دیگر سبب افزایش تنش در شبه جزیره کره شده است. این تنش‌ها در روز شنبه و سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی، به بالاترین حد خود رسید. نوه وی، کیم جونگ اون نشان داده است که همانند پدر و پدربزرگش علاقه زیادی به برنامه موشکی و آزمایش‌های اتمی دارد.

گاردین افزود: اقدامات قابل مشاهده زیادی در منطقه کوهستانی محل آزمایش‌های اتمی صورت گرفته است. تونل جدیدی حفر شده است و انتظارات برای انجام ششمین آزمایش اتمی کره شمالی بسیار بالا رفته است. این دفعه به نظر می‌رسد که یک سلاح اتمی گرمایی آزمایش شود که قدری فراتر از یک کلاهک شکافت پذیر اتمی خواهد بود. قدرت این آزمایش می‌تواند فراتر از قدرت آزمایش یک بمب اتمی باشد.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که اقدامات کیم جونگ اون می‌تواند تنها ساختگی و تلاشی برای گمراه کردن و ترساندن جهانیان باشد. او به خوبی می تواند از مراسم رژه برای نشان دادن موشک قاره پیما استفاده کند.

در سالهای اخیر کمترین شکی در این رابطه وجود نداشته است که نهایت برنامه موشکی و اتمی کره شمالی، ایجاد زرادخانه‌ای از موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت سوار کردن کلاهک اتمی بر روی آنها باشد. معمای مقابله با این موضوع مطلبی بوده است که از آن به عنوان دشوارترین مساله‌ای که هر دولتی در آمریکا بر سر کار آمده است، یاد شده است. اوباما در جریان تحلیف ترامپ به این موضوع اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: اینکه چگونه ترامپ با این چالش مقابله کند، بزرگترین ابهامی است که منطقه شبه جزیره کره با آن روبرو است. او در پیام‌های توییتری خود بر روی این موضوع تاکید کرده است که ساخت موشک های قاره پیما به وسیله کره شمالی موضوعی است که روی نخواهد داد. وی همچنین به چین هشدار داده است که اگر این کشور برنامه موشکی پیونگ یانگ را متوقف نکند خودش این مشکل را بدون حضور چین انجام خواهد داد.

ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های آمریکا را راهی منطقه شبه جزیره کره کرده است. در این حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت وی، اعلام کرده است که دوران اوباما و موضوع شکیبایی راهبردی وی در برابر کره شمالی به پایان رسیده است.

گاردین در ادامه نوشت: قدرت‌نمایی در شبه جزیره کره موضوع خطرناکی است. در حالیکه پیامدهای ناشی از حمله موشکی به سوریه و انداختن بمبی بزرگ در افغانستان را می توان به گونه‌ای محدود کرد، هرگونه حمله پیش‌دستانه به کره شمالی می تواند سبب واکنش هایی شود. برنامه‌ریزان ارتش آمریکا در زمان دولت اوباما به این نتیجه رسیده بودند که نخستین اقدام پیونگ یانگ در برابر هر حمله آمریکا در وهله نخست حمله به سئول و نابودی این شهر با حملات توپخانه‌ای خواهد بود.

آمریکا و کره شمالی تاکنون بر موضع بازدارندگی دو جانبه پافشاری کرده اند این موضوع توانسته است که از ایجاد دشمنی‌های جدید جلوگیری کند، اما نتوانسته است عزم کره شمالی برای حرکت به طرف قابلیت هایی که آمریکا و اروپا را تهدید می کند، سست کند. ترامپ امیدوار است که با ایجاد حالتی ابهام‌آمیز و غیرقابل پیش‌بینی در وضعیت موجود و فشار بر دولت چین تغییر ایجاد کند. نشانه‌هایی مشاهده می‌شود که این روش می تواند موثر باشد. یکی از رسانه های نیمه‌رسمی چین اعلام کرد چین می‌تواند در این راستا انتقال نفت به کره شمالی را محدود کند.

اگر این سیاست ترامپ با شکست مواجه شود و کیم جونگ اون با هرگونه فشار مقابله کند آنگاه ترامپ با معمایی که اوباما با آن روبرو بود، مواجه خواهد شد و یا شاید مجبور خواهد شد که بر سر میز مذاکره حاضر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 758393

وب گردی

وب گردی