تخلیه بار الکتریکی زمین با طوفان‌های خورشیدی

همه ما تصور می‌کنیم که طوفان‌های خورشیدی قدرتمند موجب افزایش بار الکتریکی در اتمسفر قطب‌های کره زمین می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در حال حاضر محققان دریافتند طوفان‌های خورشیدی دقیقا برعکس عمل می‌کنند و موجب تخلیه بار الکتریکی زمین می‌شوند.

طوفان‌ها بر روی یون زمین در عرض جغرافیایی شمالی تاثیر گذاشته و این تاثیرات بر گرینلند در شبکه جهانی سیستم‌های هدایتی ماهواره‌ای، GNSS، ایستگاه ژئومغناطیس و دیگر منابع ثبت شده است.

آتیلا کومجاتی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا نرم‌افزاری برای پردازش داده‌های GNSS ارائه کرده است.

وی اظهار کرد: طوفان‌های خورشیدی شامل فوران خورشید در تاج‌ است که توده‌ای از ذرات باردار الکتریکی را در فضا پرتاب می‌کند و موجب اختلال میدان مغناطیسی بین سیارات در منظومه شمسی می‌شود.

وی در ادامه افزود: علت دقیق تخلیه بار الکتریکی مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد الکترون‌ها در ترکیب با یون‌های مثبت الکترون اضافی ایجاد نمی‌کنند. این عملکرد موجب توزیع مجدد الکترون‌ها، جابجایی و فشار نه فقط افقی بلکه عمودی نیز می‌شوند.

این نتایج به درک چگونگی تاثیر طوفان‌های خورشیدی بر زمین و بهبود ارتباطات رادیویی و سیستم‌های هدایتی در نواحی قطبی کمک خواهد کرد.

این تحقیق توسط محققان دانمارک، ایالات متحده و کانادا انجام شده و نتایج آن در نشریه Radio Science منتشر شده است.

200/202