ترامپ به دنبال حفر معدن و استخراج منابع کره ماه

اگرچه در بودجه پیشنهادی دولت ترامپ برای سال ۲۰۱۸ از سهم وزارت انرژی و برخی نهادهای دیگر کاسته شده، اما بودجه ناسا تنها یک درصد کمتر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دولت ترامپ طرح های جاه طلبانه ای را برای فعالیت گسترده در کره ماه در دست اجرا دارد و امیدوار است با استخراج منابع زیرزمینی موجود در تنها قمر کره زمین منبع جدیدی برای کسب درآمد داشته باشد.

بر اساس اسنادی که به تازگی در اختیار رسانه ها قرار گرفته، گروهی از مشاوران و دستیاران ترامپ از ناسا خواسته اند تا داده ها و نمونه هایی ارائه کنند که مشخص کند که ناسا چگونه قادر به ابداع فناوری های تازه ای برای افزایش همکاری با صنایع و عقد قراردادهای همکاری با آنان است.

ناسا هم در پاسخ از به بلوغ رسیدن فناوری های خود و قابلیت انتقال تجربیاتش به صنایع مختلف و امکان تجاری سازی آنها از طریق اجرای برنامه های متنوع خبر داده است. ناسا وعده داده که اجرایی شدن چنین طرح هایی هم ارزش اقتصادی دارند و هم به نفع جامعه هستند.

ناسا همچنین تایید کرده که در حال همکاری با برخی شرکت های خصوصی و تجاری فعال در حوزه هوافضا است و امکان فعالیت های تجاری مشترک در مدار کره زمین وجود دارد.

در بخش دیگری از این مکاتبات مشاوران ترامپ از ناسا در مورد منابع قابل استخراج از عمق کره ماه سوال کرده اند. ناسا در پاسخ استخراج نمونه هایی از منابع موجود در قطب جنوب کره ماه را یکی از اولویت های علمی خود اعلام کرده و افزوده که این بخش از ماه دارای آب، هیدروژن و متان است و استخراج این منابع بسیار ساده است. ناسا امیدوار است با استفاده از منابع یاد شده بتواند اجرای ماموریت های فضایی گسترده تری را ممکن کند.

جاه طلبی های دولت ترامپ برای استخراج انحصاری منابع کره ماه در شرایطی علنی می شود که این کشور و ۱۰۴ کشور دیگر پیمانی موسوم به Outer Space Treaty را به امضا رسانده اند که بر طبق آن بهره برداری و استفاده از فضای خارج از کره زمین و از جمله ماه و کرات آسمانی باید با همکاری و به منظور تامین منافع تمامی کشورهای جهان انجام شود.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:اخوندی

کد خبر: 758413

وب گردی

وب گردی