هشدار اشتاینمایر نسبت به وعده‌های لوپن درباره "فرگزیت"

رئیس‌جمهوری آلمان از رای دهندگان فرانسوی خواست تا مسئولیت پذیر باشند و بدون ترس از اینکه مارین لوپن روند خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد و یکی از ارکان ثبات این بلوک را به لرزه در می‌آورد به این نامزد پوپولیست و ناسیونالیست در انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع رای ندهند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان گفت: به حرف‌های دلفریب افرادی که به شما وعده می‌دهند که پس از فرگزیت(جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا) آینده بهتری در انتظار فرانسه خواهد بود،‌ گوش ندهید.

همزمان با اینکه مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی همچنان منتقد جدی اتحادیه اروپاست، رئیس‌جمهور آلمان بدون اشاره مستقیم به نام لوپن گفت: ایده‌های این نامزد پوپولیست و ناسیونالیست منجر به یک فرگزیت بالقوه می‌شود.

پیشتر لوپن وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا مجددا مذاکره خواهد کرد و احتمالا کشورش را از این بلوک خارج می‌کند.

اشتاینمایر گفت: عضویت در اتحادیه اروپا منفعت زیادی برای فرانسه دارد. ممکن است گاهی اتحادیه اروپا مشکلاتی داشته باشد اما به طور کلی برای همه ما از جمله فرانسه سودمند و مفید بوده است. ما باید بدانیم که تنها با اتحاد می‌توانیم اروپا را به یک بازیگر جهانی واقعی تبدیل کنیم.

وی هشدار داد: اگر همانند احزاب ناسیونالیست پوپولیست در فرانسه با اتحادیه اروپا مخالفت کنیم دیگر بازیکن نخواهیم بود بلکه به عروسکی در دستان دیگر قدرت‌ها تبدیل خواهیم شد در نتیجه سهم انتخابات فرانسه در این مساله بسیار مهم و قابل توجه است.

کمتر از ۱۰ روز مانده به برگزاری دور نخست وزیر ریاست جمهوری فرانسه لوپن و حزب جبهه ملی‌اش در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند.

براساس نظرسنجی پایگاه IFOP انتظار می‌رود لوپن در دور نخست ۲۳ درصد از آراء را از آن خود کند و از امانوئل ماکرون، رقیب جدی‌اش در این انتخابات پیشی بگیرد.

فرانسه ۴۵.۷ میلیون رای دهنده واجد الشرایط دارد اما براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته احتمالا حدود یک سوم از آنها در انتخابات ۲۳ آوریل شرکت نخواهند کرد. رقابت تنگاتنگ منجر خواهد شد تا لوپن و ماکرون به دور دوم انتخابات که در تاریخ ۷ مه برگزار می‌شود، راه یابند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 758455

وب گردی

وب گردی