پیش‌بینی مناسب هواشناسی جلوی افزایش مصدومان سیل را گرفت/آماده‌باش اورژانس قبل از شروع سیلاب

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش‌بینی به موقع و مناسب سازمان هواشناسی باعث شد که نیروهای اورژانس و بیمارستان‌ها به موقع در حالت آماده‌باش قرار گیرند و اگر این اطلاع‌رسانی نبود تعداد مصدومان و فوت‌شدگان سیلاب افزایش می‌یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی که برای هماهنگی در رسیدگی بهداشتی و درمانی به مناطق سیل زده شمال غرب کشور رفته است گفت: چون سازمان هواشناسی پیش‌بینی مناسبی از وقوع سیلاب از قبل از وقوع آن داشت و ستاد بحران کشور از این موضوع مطلع شده بود، اقدامات پیشگیرانه به خصوص در مراکز درمانی و اورژانس کشور از قبل از شروع سیلاب شروع شده بود و نیروهای اورژانس و بیمارستان‌ها در حالت آماده باش بودند.
وی ادامه داد: با توجه به این آگاهی ستاد مدیریت بحران برای انجام هماهنگی‌های لازم قبل از شروع سیلاب در منطقه تشکیل شده بود و اورژانس کشور نیز ناوگان آمبولانس خود را اعم از آمبولانس‌های زمینی، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌های هوایی برای نجات مصدومان احتمالی این حادثه از قبل آماده کرده بود و همه نیروهای اورژانس در حالت آماده باش بودند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تمام بیمارستان‌های محلی و بیمارستان‌های مراکز استان‌های درگیر با سیلاب نیز قبل از شروع سیلاب در آماده باش بودند و بخش‌های اورژانس، جراحی و ارتوپدی این مراکز برای پذیرش مصدومان سیل تخلیه شده و نیروهای این بخش‌ها اعم از پزشک و پرستار در حالت آماده باش بودند.
حریرچی افزود: نکته قابل توجه در این حادثه این است که تعداد فوت شدگان سیلاب اخیر از تعداد مصدومان آن بیشتر است. این الگو در برخی حوادث و بحران‌های طبیعی دیده شده است و موضوع عجیب و بی‌سابقه‌ای نیست.
وی گفت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، آماده‌باش اورژانس و بیمارستان‌های مناطق درگیر با سیل همچنان ادامه دارد اما موضوع دیگری که همزمان، در اولویت وزارت بهداشت است رسیدگی به بهداشت منطقه آسیب دیده است.
قائم مقام وزارت بهداشت افزود: با توجه به شدت سیلاب، در چنین مواردی این نگرانی وجود دارد که تداخل فاضلاب با آب آشامیدنی باعث بروز بیماری‌های گوارشی شود. به همین علت تیم های متعددی با حضور کارشناسان آب و غذا در منطقه مشغول فعالیت هستند تا با انجام اقدامات بهداشتی کنترل‌های لازم را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از آب و غذا انجام دهند.
وی گفت: نکته بسیار مهم دیگر این است که فوت عزیزان و آسیب‌های مالی و جسمی سیل زدگان، زمینه بروز فشارهای روانی، افسردگی و بیماری‌های روانپزشکی را در بین آسیب دیدگان فراهم می‌کند به همین علت تیم های متعدد بهداشت روان نیز هم اکنون برای کمک به سیل زدگان در منطقه مشغول فعالیت هستند.
آخرین اخبار منتشر شده، نشان می‌دهد، در سیلاب اخیر بیش از 40 نفر جان خود را از دست دادند و 12 نفر مصدوم شدند که 10 نفر از مصدومان در عجب شیر و دو نفر در اسکو بودند. این سیل در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران و زنجان تاکنون کشته و مصدوم نداشته است.

دریافت کننده: نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 758493

وب گردی

وب گردی