آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از بامداد چهارشنبه/سود سهام فقط به حساب مشمولان واریز می شود

رییس کل سازمان خصوصی سازی از آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از لحظات نخستین بامداد چهارشنبه (30 فروردین) خبر داد و گفت: سامانه سهام عدالت در این مرحله از مشمولان شماره حساب های دارای کد شبا مطالبه می کند.

به گزارش ایسکانیوز، «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: سهام عدالت برخلاف یارانه های نقدی به همه مشمولان (نه والدین افراد، وصی، قیم یا ولی افراد) تعلق می گیرد و بر این اساس اگر مشمولان شماره حسابی به نام خود نداشته باشند، هیچ پولی به مشمولان تعلق نخواهد گرفت.
به گفته این مقام مسئول، تا امروز 266 هزار میلیارد ریال از سهام عدالت از دولت جدا و سود آنها به مشمولان تعلق گرفته است.
وی اظهار داشت: در فاصله یک ماهه رونمایی از سامانه سهام عدالت تاکنون، حدود 2 میلیون نفر از مشمولان به صورت داوطلبانه برای پرداخت اقساط خود و تملک سهام عدالت اعلام آمادگی کرده و پرداخت هایی انجام داده اند.
پوری حسینی تصریح کرد: پولی که تا امروز پرداخت شده فقط 37 میلیارد ریال از مجموع 195 هزار میلیارد ریال آورده نقدی مورد انتظار بوده که بسیار ناچیز است.
10 سال مهلت قانونی برای اینکه از محل سود سهام عدالت، بدهی مشمولان بابت خرید سهام پرداخت شود، به پایان رسیده و برای هر فرد 10 میلیون ریال (یک میلیون تومان) سهم طی در 10 سال - بین سال های 85 تا 94 - اختصاص یافته است.
در این 10 سال، از محل سود سهام عدالت مقداری سود به خزانه واریز شده و هم اکنون با پایان مهلت 10 ساله، سهام قابل واگذاری است.
سازمان خصوصی سازی تا شهریور 96 مهلت در نظر گرفته تا مشمولانی که مانده ای دارند و همه 10 میلیون ریال(یک میلیون تومان) سهام برایشان آزاد نشده، به واریز باقی مانده سهم برای مالکیت کامل آن کنند؛ موضوعی که اختیاری بوده و هیچ اجباری به واریز بدهی نیست.
سامانه ساماندهی سهام عدالت صبح سه شنبه (هفدهم اسفند ماه 1395) با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوی و «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سالن اجلاس سران رونمایی شد.
هدف عمده توزیع سهام عدالت، بهینه کردن توزیع درآمد در کشور و مشارکت دادن همه مردم در اداره امور اقتصادی کشور است و با بکارگیری راهکارهای خاص خود به تعدیل اقتصادی می پردازد.
اهداف این طرح، مشارکت مردم در آبادانی کشور، رشد و توسعه اقتصادی، فقرزدایی، ترویج فرهنگ سهامداری، ایجاد تعادل ثروت میان دهک‌های بالا و پایین، افزایش سهم بخش تعاون، اتکای خانوارهای نیازمند به خودشان، قطع دست مفسدان اقتصادی، تسریع روند خصوصی سازی از طریق واگذاری گسترده سهام شرکت های دولتی، تفکیک مناسب تر وظایف حاکمیتی و بنگاه داری، سازماندهی کاراتر بنگاه های دولتی و کارآمدسازی دولت در عرصه وظایف حاکمیتی است.
به گفته پوری حسینی، انطباق زمان توزیع سهام عدالت با انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 تصادفی بوده و به هیچ عنوان دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته و انجام این مهم مطابق قوانین و مقررات است.
به گفته این مقام مسئول، مطابق مصوبه شورای عالی اصل 44 قانون اساسی سازمان خصوصی سازی موظف است با توجه به انقضای 10 ساله اقساط سهام عدالت نسبت به ارایه صورتحساب مشمولان اقدام کند و سود سهام را به اندازه ای که به مشمولان تعلق دارد، بپردازد.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده: پورعرب

604

کد خبر: 758516

وب گردی

وب گردی