تا دیر نشده نگرش خودت را عوض کن!

منفی باف‌ها آدم‌هایی هستند که همیشه آیه یاس می‌خوانند و جنبه منفی کار را می‌بینند و تا حد امکان از انجام دادن کار با اظهار امیدواری درباره آن خودداری می‌کنند و بیشتر به شرح معایب و موانع و مشکلات آن می‌پردازند. باید دید ما از دسته انسان‌های با نگرش مثبت هستیم یا منفی‌نگر و درصورتی که جزو گروه منفی‌گراها هستیم چطور می‌شود این منفی‌گرایی را برطرف کرد و از یک انسان بدبین نسبت به مسائل پیش روی خود، به یک انسان مثبت‌اندیش تبدیل شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه خراسان، چند نکته برای آن که بدانیم مثبت اندیش هستیم یا منفی‌گرا.


مثبت یا منفی؟ مسئله این است!
در ساختار شخصیت ما انسان‌ها، افکار آن‌چنان قدرتی دارند که می‌توانند از طرفی سازنده باشند و از طرف دیگر هم ویرانگر. بنابراین باید یاد بگیریم که این افکار را هوشمندانه کنترل کنیم؛ اما برای کنترل افکار، دانستن این نکته لازم به نظر می‌رسد که از نظر علم روانشناسی انسانی منفی‌گرا هستیم یا مثبت‌اندیش؟
به عقیده «فرزانه شهریاردوست»؛ روانشناس بالینی، چند نکته زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید که مثبت‌اندیش هستید یا افکار منفی، زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار داده است.

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی!

دنیای امروز به گونه‌ای شده که از مشکلات و افکار منفی پر است و غم، اندوه، حرص و ترس ما را محاصره کرده‌اند؛ اما چیزهای مثبت و شادی‌آور زیادی هم وجود دارند که تعادل را در میزان غم و شادی، برای ما برقرار می‌کنند؛ اما همان‌طور که مشخص است افرادی که با نگرش مثبت به مشکلات خود می‌نگرند در مقایسه با دیگران بسیار بیشتر از زندگی خود لذت می‌برند. با این وجود چگونه می‌توان از شر این افکار منفی خلاص شد تا در صورتی که گرفتار آن هستیم از زندگی خود لذت ببریم؟ «شهریاردوست» راهکارهایی را خواهد گفت که با کمک آن‌ها می‌توانیم نگرش خود را تغییر دهیم و با مثبت‌ اندیشی به زندگی ایده‌آل برسیم.
زمینه‌های منفی‌گرایی را کاوش کنید
ابتدا باید افکار و شرایطی که احساسات ناخوشایندی را برای شما به همراه می‌آورند شناسایی کنید، زیرا این افکار به طور عمیق بر احساسات و رفتارهای منفی‌تان تاثیر می‌گذارند.


شواهد نقض برای افکار منفی خود بیاورید
زمانی که افکار منفی و باورهای بدبینانه درباره موضوعات و رویدادهای مختلف دارید، سعی کنید برای بدبینی و منفی‌نگری خود، شواهد نقض بیاورید؛ شواهدی که افکار و باورهای شما را ردکند. در ابتدای این تمرین، بیشتر شواهدی که به نظرتان می‌رسد، از افکار منفی و بدبینی شما حمایت خواهد کرد، اما ناامید نشوید و بیشتر تلاش کنید. از خود بپرسید چه حقیقتی خلاف باور شماست و باور شما را رد می‌کند؟ آن‌قدر به این کار ادامه دهید تا پایه‌های عقاید منفی‌تان سست شود.


بر افکار خود مسلط شوید

پس از آن که افکار منفی‌تان را شناسایی کردید و مشت آن‌ها برای شما باز و تا حدی سست و متزلزل شد، وقت آن است که به دنبال راه‌هایی برای تسلط یافتن بر آن‌ها باشید. یافتن راه‌هایی برای مقابله با افکار منفی، جایگزین کردن آن‌ها با افکار واقعی‌تر و حتی افکار مثبت، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در رسیدن به مثبت اندیشی است.


خود را دوست داشته باشید
اگر می‌خواهید نگاه مثبتی به جهان پیرامون داشته باشید، ابتدا باید نسبت به خودتان احساس مثبتی داشته باشید. این بدان معنی نیست که خود را کامل و ایده‌آل بدانید، بلکه خود را تا حد قابل قبولی خوب و دوست داشتنی به شمار آورید.


از عبارات منفی پرهیز کنید و از تاثیر کاربرد عبارات مثبت غافل نشوید
ابتدا سعی کنید کلمات و جملاتی که موجب ترس، تردید و شکست می‌شوند را از خزانه کلامی روزانه خود حذف کنید. سپس تلاش کنید با کاربرد مکرر و هر روزه‌ جملات خوشایند و مثبت، عبارات مثبت‌تر و امیدوارانه‌تر به طور خودکار در ضمیر ناهوشیارتان جای گیرند. تمرین مداوم این کار، سبب می‌شود به تدریج به صورت خودکار و ناخودآگاه، بیشتر مثبت بیندیشید.

به طور کلی منفی باف‌ها:

از کاه، کوه می‌سازند!
انسان‌های منفی‌گرا از کاه، کوه می‌سازند و از مواجهه و درگیر شدن با مشکلات گریزان هستند. این‌گونه افراد بر این تفکر هستند که مشکلات بسیار زیادی بر سر آن‌ها آوار شده و برای همین دائم با خود کلنجار می‌روند.


ناراحت از گذشته، بدبین به آینده
این افراد به طور معمول از گذشته شکایت دارند، خاطرات بد و ناخوشایند را بسیار به یاد می‌آورند، نسبت به حال، ناراضی و درباره آینده هم بدبین هستند. منتظر اتفاقات خوبی نیستند و همه چیز در نظر آن‌ها ناامیدکننده است.


منتقد جماعت هستند!
انسان‌های با نگرش منفی، اغلب نسبت به اطرافیان خود نگاه انتقادی دارند و با نظرات دیگران حتی اگر منطقی هم باشد، مخالفت می‌ورزند و در ارتباطات اجتماعی خود به افراد بدبین هستند.


خطر در کمین است!
این‌گونه افراد در وقایع و رویدادها به دنبال یک جنبه منفی هستند و در موضوعاتی که نظرشان خواسته می‌شود، بیشتر جنبه‌های منفی و حوادث احتمالی کار را مد نظر قرار می‌دهند.


اوضاع به کام نیست
من آدم بد شانسی‌ام، وضع اقتصادی‌ام خراب است، زندگی پر از سختی و ناملایمات است و... . انسان‌های منفی‌گرا در گفتار خود از این دسته عبارات و کلمات منفی زیاد استفاده می‌کنند.


تقصیر دیگری است!
این‌گونه افراد در راه رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود در صورت مواجه شدن با کوچک‌ترین موانع، دست از سعی و تلاش برداشته و دیگران را عامل مهمی در ناکامی‌ها و شکست‌های خود می‌دانند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 758572

وب گردی

وب گردی