وضعیت  روند معاملاتی بازار سرمایه در هفته سوم فروردین 1396

بازار سرمایه در هفته­ ای که گذشت شرایط مطلوبی را تجربه کرد به طوری که ارزش و حجم معاملات افزایش قابل توجهی را به خصوص در برخی از گروه­ها به دست آورد که این امر خود گواهی است برای پتانسیل و تمایل بازار برای رشد و حرکت به سمت بالا. انگیزه­ایی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در بدنه بازار سرمایه شکوفه زده می­تواند سرآغازی برای رشد بلند مدت و شکست مقاومت 90 هزارتایی شاخص بورس باشد. اتفاقی که در روزهای ابتدای سال 96 پررنگ شده و احتمال وقوعش بیش از پیش قوت گرفته است.

به اذعان برخی از کارشناسان خبره بازار سرمایه، پتانسیل شکست مقاومت 90 هزارتایی شاخص در سال جدید وجود داشته و وقوع این اتفاق خوش دور از دسترس نیست.

در هفته گذشته گروه خودرو با لیدری خودروسازی سایپا هفته را با قدرت آغاز کرد و در طول هفته نمادهای این گروه چندین بار صف خرید را تجربه کردند.

نماد خساپا هفته را به قیمت 1190 ریال آغاز کرد و با حجم­ های قابل توجه در انتهای هفته با لمس قیمت 1348 ریال و قیمت پایانی 1309 ریال به کار خود پایان داد.

به بیان دیگر گروه خودروسازی سایپاکه در نقش لیدر بازار سرمایه و گروه خودروسازی ایفای نقش می­کند در هفته گذشته، سود 13 درصدی را نصیب سهامداران خود کرد. بقیه نمادهای گروه نیز رشدهای مناسبی را در هفته گذشته داشتند که در مجموع شاخص گروه خودرو در ابتدای هفته، 17844 واحد و در انتهای هفته، 19124 واحد بود که به معنی رشد 1280 واحدی شاخص گروه خودرو در هفته گذشته است.

در گروه فرآورده ­های نفتی نیز شرایط مطلوب بود و پالایشگاه نفت لاوان که جزء پربازدید­کننده­ ترین شرکت­ های گروه مذکور است در ابتدای هفته با قیمت 13504 ریال کار خود را شروع و در انتهای هفته با لمس قیمت 14500 ریال هفته را به پایان رساند. نماد دیگر این گروه، شبندر، نیز روندی متعادل را طی کرد تا شاخص این گروه در هفته گذشته با نوسانات جزئی در کل بدون تغییر بماند.

گروه قند و شکر بود جزو گروهای بود که هفته گذشته شروعی کم رمق داشت اما در اواسط هفته، با ورود نقدینگی و استقبال خریداران از شرکت­های فعال در آن گروه، جان تازه ­ای گرفت و توجه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کرد، نماد قند قزوین از گروه های مثبت بود که در روز چهارشنبه، صف خرید سنگینی را تجربه کرد. حجم معاملاتی در این گروه نیز قابل توجه بود، به طوریکه شاخص گروه قند و شکر در هفته گذشته رشدی 153 واحدی داشت و از رقم 5914 واحد به 6067 واحد رسید.

گروه غذایی نیز جزء گروه­هایی است که در چند هفته اخیر مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفته و در هفته گذشته این استقبال رنگ و بوی جدی­ تری را به خود گرفت. از نمادهای مورد توجه این گروه می­توان غالبر را مثال زد که با قیمت 2250 ریال هفته را آغاز و در پایان هفته، قیمت 2723 ریال را لمس کرد. شاخص این گروه نیز با رشدی 178 واحدی هفته گذشته را پشت سر گذاشت.

گروه انبوه­ سازی نیز هفته خوبی را سپری کرد، شاخص این گروه هفته را با رقم 784 واحد شروع و با رقم 816 واحد به پایان رساند، رشدی 32 واحدی، یا به عبارتی 4 درصدی در شاخص این گروه، هدیه عملکرد شرکت ­های موجود در این گروه به سهامدارانشان بود.

شاخص کل بازار بورس نیز در ابتدای هفته، 77784 واحد و در انتهای هفته 78132 واحد بود که نشاندهنده ورود شاخص به کانال 78 هزار واحدی است.

رشد شاخص در هفته گذشته بیانگر این موضوع است که تمایل بازار برای رشد قابل توجه است و با ورود نقدینگی به بازار در هفته­ های ابتدایی سال 96، رشد مناسب حجم معاملات و همچنین افزایش ارزش معاملات، امید فعالان بازار به رشد قیمتی شرکت­ها افزایش یافته و پیش بینی می­شود در صورت ثبات شرایط اقتصادی و عدم تغییر و تحولات سیاسی قابل توجه در منطقه، شاهد رشد و حرکت چشمگیر بازار سرمایه در سال 96 خواهیم بود.

آنچه که در روزهای اخیر از بازار سرمایه به سمت سهامداران مخابره شده است، تمام سیگنال­ های مثبت بوده که نوید بخش سالی پرانرژی و پررونق برای بازار سرمایه است.

نویسنده:محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

کد خبر: 758580

وب گردی

وب گردی