رونمایی از سامانه تامین فرآورده های مورد نیاز بیماران متابولیک

مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، از رونمایی اولین و کاملترین سامانه جامع برنامه ریزی تامین و تحویل فرآورد های مورد نیاز بیماران متابولیک و رژیمی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر امیر حسین جمشیدی با بیان اینکه در ایران تقریبا از هر ۶۰۰ نوزاد یکی دچار بیماری های متابولیک ارثی است، گفت: این بیماران تغذیه ای متفاوت از عموم مردم دارند و می بایست از رژیم های غذایی مخصوصی استفاده کنند که در بیشتر آنها مصرف فرآورده های متابولیک ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: برای تهیه این فرآورده های ویژه ، که به دلیل تکنولوژی بالا مستلزم هزینه ی بالایی است و از آنجا که این غذاها در کشور های بسیار معدودی تولید می شوند برای تامین یک سال جلوتر به آنها سفارش تولید داد.

جمشیدی ادامه داد: طرح شناسایی بیماران pku توسط وزارت بهداشت، از سال ۱۳۸۶ آغاز گردید لذا بیماران متولد شده قبل این تاریخ، هیچگاه از شناسه و جامعه آماری کاملی برخوردار نبودند و همین امر موجبات عدم تامین دقیق و به موقع فرآورده های مورد نیاز این بیماران از سوی سازمان غذا و دارو می گردید.

وی، مشکل دیگری که پیش از طرح شناسایی بیماران متابولیکی وجود داشت را عدم اطمینان از دریافت این محصولات توسط اشخاص نیازمند دانست و بیان کرد: از آنجا که این فراورده ها با یارانه ی بسیار بالا و حمایت های دولتی تهیه و به کشور وارد می شدند پس همواره ضرورت ایجاد بستری که بتواند به مقابله با سود جوییانی که سهم بیماران متابولیک را دست آویز طمع خود قرار داده و حتی از کشور خارج می کردند بپردازد کاملا احساس می شد.

جمشیدی افزود: به همین دلیل سازمان غذا و دارو در اقدامی قابل توجه با ایجاد اولین و کاملترین سامانه جامع برنامه ریزی تامین و تحویل فرآورد های مورد نیاز بیماران متابولیک و رژیمی به تمام نگرانیها پایان داد و در راستای طرح تحول نظام سلامت و با هدف افزایش و بهبود سطح دسترسی و رضایمتدی واقعی بیماران موفق به بهبود کیفیت خدمات از سطح تجویز مدیریت زنجیره ای تامین تا تحویل گردید.

وی، تجویز و مصرف منطقی فرآورده ها، مدیریت هوشمند و بهینه، حمایت های مالی و امکان تحلیل و مطالعه داده ها و شواهد اجرا شده را از دیگر قابلیت هایی برشمرد که با ایجاد سامانه مذکور محقق شده است.

مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در پایان با اشاره به برنامه ویژه ای که با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و در دومین روز هفته سلامت برای معرفی این سامانه در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن این سامانه نه تنها تک تک بیماران شناسه دار می شوند بلکه با ثبت پزشکان و درج تمامی نسخه ها به صورت برخط ، امکان برآورد نیاز دقیق هر بیمار، چشم انداز صحیح نسبت به مصرف کنونی و مهمتر از آن تامین به هنگام برای سال های آتی فراهم شده است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 758634

وب گردی

وب گردی