ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاه آزاد در 31 جلد منتشر شد

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار 31 جلد ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و تاکید کرد، همه واحدهای دانشگاه آزاد مسئول برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد دارند که این موضوع باعث تغییرات زیادی از جمله اصلاح فرآیندها و ایجاد رقابت در بین آنها شده است.

دکتر رضا اکبری‌ نوری، مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد معاونت برنامه ریزی و اموراقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته گفت: محورهای کار در این معاونت به چند بخش تقسیم می شود، کارهایی که از قبل در دانشگاه انجام می شد که برای آنها برنامه ریزی شد، دنبال کردن برنامه هایی که از دوسال پیش در دستور کار قرار گرفته و برنامه های جدیدی که در سال 95 صورت گرفت و در سال جاری دنبال می شود.

او با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در دانشگاه گفت: پایش برنامه پنجم دانشگاه و تدوین برنامه ششم، پایش و بررسی بودجه، تدوین بودجه جدید و ارزیابی بودجه واحدهای دانشگاهی از جمله فعالیت های این حوزه است. از طرفی سند آمایش دانشگاه آزاد تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ارائه شد. سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر ظرفیت های دانشگاه آماده و پیش از سند وزارت علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد. در این سند سهم دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی کشور و مناطق دیده شده است که به عنوان سند بالا دستی برنامه ریزی می تواند استفاده شود.

اکبری نوری با بیان اینکه ارزیابی عملکرد واحدها از سال 92 آغاز شد، گفت: ارزیابی عملکرد واحدهای از سال 92 در دستور کار بود اما در سال 95 با راه اندازی سامانه ارزیابی عملکرد نهایی و برای اولین بار عملکرد همه واحدها و کل دانشگاه آزاد اسلامی در 31 جلد و حدود 5هزارصفحه منتشر شد. سامانه ارزیابی عملکرد به بار نشست و به شکل سیستماتیک و هوشمند ارزیابی عملکرد انجام شد که گزارش آن هم برای مسئولان دانشگاه ارسال شده است. این ارزیابی در حوزه های مختلف از جمله آموزش، پژوهش، فرهنگ، دانشجویی، عمران و پزشکی به صورت مجزا در استان ها و واحدها انجام شده که بر اساس آن معدل عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی به صورت کلی و برای هر واحد و استان به شکل مجزا گرفته شده است.

رتبه بندی واحدها و مستندسازی فعالیت ها

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در کنار ارزیابی عملکرد همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس همه شاخص های برنامه ریزی رتبه بندی شدند. این رتبه بندی نشان می دهد واحدها با توجه به برنامه ریزی خود تا چه اندازه در حوزه های مختلف موفق بودند. رتبه بندی یک بار براساس برنامه و یک بار براساس عملکرد معدل استان انجام شده است. عملکرد برنامه نشان می دهد واحدها چقدر به برنامه خود تعهد داشتند و دوم اینکه برنامه تنظیم شده تا چه میزان با واقعیت ها و توان واحدها مطابقت داشته است.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه عامل محیط نیز در موارد ذکر شده بسیار مهم است، عملکرد هر واحد نیزفارغ از برنامه بررسی شد؛ یعنی هر معدل عملکرد هر واحد تعیین و با معدل استان مقایسه شد. این موضوع خالص عملکرد هر استان و واحد را نیز نشان داد که باعث تلاش و انگیزه واحدها می شود. این مقایسه ها در بین واحدهای یک استان، واحدها استان های مختلف و درجه واحد انجام شد.

اکبری نوری به مستندسازی فرآیندها اشاره کرد و گفت: برای اولین برای کل فعالیت ها و فرآیندهای دانشگاه در همه معاونت ها مستند شد، یعنی همه فعالیت ها و درنهایت فرآیند هر فعالیت به صورت چارت نیز به صورت کتبی مستند شد. این مسئله باعث می شود وقتی مدیر جدیدی وارد چارت سازمانی شود با مطالعه کتابچه فعالیت ها می تواند به ساختار آن پی ببرد از طرفی این مستندسازی مشکلات سیستم را نشان و باعث جلوگیری از موازی کاری می شود.

آیین نامه جدید درجه بندی واحدها به زودی ابلاغ می شود

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: درهرسازمانی دوچیز حافظه سازمان است، اول قوانین و مقررات و دوم فرآیندهای آن است. اگر مستندسازی وجود نداشته باشد هر مدیری که وارد سیستم می شود بخشی از فعالیت ها دچار آسیب خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی جزو معدود سازمان هایی است که همه فعالیت ها و فرآیندهای آن مستندسازی شده و همه مدیران دانشگاه به آن دسترسی دارند، البته همه واحدهای دانشگاه باید این مستندسازی را به روز نگه دارند یعنی اگر فعالیت یا فرآیندی اضافه و کم شد یا تغییرکرد آن را تصحیح کنند.

اکبری نوری ادامه داد: یکی دیگر از کارهای تکمیلی معاونت برنامه ریزی، تغییر رویه در درجه بندی واحدها بود؛ آیین نامه این موضوع تدوین و در هیات رئیسه نیز تصویب شده که به زودی به همه واحدها ابلاغ می شود. در این درجه بندی بحث کمی و کیفی با هم دیده شده، درگذشته فقط از منظر کمی واحدها درجه بندی می شدند اما در برنامه جدید طبق همه شاخص های کمی و کیفی درجه بندی خواهند شد.

او با بیان اینکه بعد از اجرای طرح های تجمیع در دانشگاه بسیاری از پست های کاغذی که نیروی انسانی نداشت حذف شد، گفت: همچنین معاونت برنامه ریزی تلاش کرده به لحاظ عرض و طول تشکیلات سازمان بزرگ نشود. از طرفی طرح طبقه بندی مشاغل بازنگری و آموزش هایی که برای این موضوع لازم بوده نیز داده شده است.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمد جواد آخوندی

204/200

کد خبر: 758660

وب گردی

وب گردی