اصلاح فرآیندها و کوچک سازی محور اصلی معاونت برنامه ریزی دانشگاه آزاد در سال 96

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح برنامه های معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96 تاکید کرد، اصلاح فرآیندها، چابک سازی و کوچک سازی محور اصلی برنامه امسال است.

دکتر رضا اکبری‌ نوری، مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه های معاونت برنامه ریزی این دانشگاه در سال 96 گفت: موضوع آینده پژوهی یکی از مواردی است که در سال جاری پیگیری می شود البته کارهای خوبی در بحث آینده پژوهشی انجام شده همچنین در سال جاری همایشی برای این موضوع نیز برگزار خواهد شد. مطالعات آینده پژوهشی برای دانشگاه ها بسیار مهم است و دانشگاه ها مسیرخود در آینده را باید مشخص کنند. باتوجه به اینکه حوزه آینده پژوهشی نوپاست در دانشگاه باید جدی تر گرفته شود. این موضوع از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) هم سفارش شده بود که با تلاش دکتر میرزاده نیز در دانشگاه پیگیری می شود.

اکبری نوری به آموزش های کوتاه مدت و تفاهم نامه با سازمان های دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: معاونت برنامه ریزی رویکرد جدیدی به این موضوع دارد. دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزشی بزرگ پتانسیل بسیار خوبی دارد که از نظر آموزشی به رشد و ارتقای جامعه کمک کند و برای خودش نیز درآمدزایی داشته باشد. برای محقق کردن این موضوع با سازمان های مختلف مثل اداره پلیس تفاهم نامه امضا شد تا برای کارمندان آنها دروه های آموزشی کوتاه مدت برگزار شود. این دوره های برای دانشگاه درآمدزایی دارد و ضریب نفوذ دانشگاه در جامعه را بالا می برد که منجر به اعتلا و ارتقای آن نیز خواهد شد. این دوره های برای کارمندان خود دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگزار می شود.

پسوند دانش بنیان به معاونت پژوهشی واگذار شد

او با بیان اینکه در گذشته معاونت برنامه ریزی امور اقتصاد دانش بنیان را دنبال می کرد اما در حال حاضر حوزه دانش بنیان به معاونت پژوهشی واگذار شده، گفت: در حال حاضر این معاونت تحت عنوان معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی فعالیت می کند. بخش امور اقتصادی در این معاونت نوپاست. همه معاونت های برنامه ریزی واحدها باید به این بخش توجه ویژه نشان دهند زیرا برنامه ها با اعتبار محقق می شوند. این بخش بر عرصه های درآمدزایی واحدها نظارت می کند.

اکبری نوری درباره ارزیابی اجرای برنامه ها در دو سال گذشته گفت: آنچه که در دروه مدیریت دکتر میرزاده در دانشگاه محقق شده، توجه به برنامه ریزی و نگاه جدید به این حوزه بوده است. باتوجه به اینکه رئیس دانشگاه آزاد سال ها سابقه کار در سازمان برنامه را دارد بنابراین با حضور او این حوزه در دانشگاه نیز بیش از پیش مهم شد و فعالیت مبتنی بر برنامه در دانشگاه رواج پیدا کرد. سرعت ترویج، آموزش و اجرای برنامه در دانشگاه خوب بود. امروز منتشر کردن ارزیابی عملکرد واحدها نشان می دهد تا چه اندازه برنامه مهم است. ارزیابی عملکرد به نوعی مکمل برنامه ریزی است و باعث می شود تا برنامه ها به مرحله اجرا برسد.

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تلاش بسیار زیادی شد که با اضافه کردن ارزیابی عملکرد واحدها بدانند اجرای برنامه های تدوین شده، نظارت می شود. این موضوع باعث می شود که برنامه ریزی با واقعیت مطابقت کند و خیال پردازانه یا پایین تر از توان واحدها نباشد. برنامه باید به اندازی بالاتر از توان واحدها باشد تا برای آنها سطح انتظار بگذارد. این موارد باعث رشد خوبی در پیشبرد نگاه برنامه ای در دانشگاه داشت و آنچیزی که در دانشگاه در دوسال گذشته عملی شده بسیار خوب است. واحدها امروز به اهمیت برنامه پی بردند و منطبق با آن پیش می روند.

موازی کاری ها حذف خواهد شد

او با بیان اینکه امروز در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی یک مسئول برنامه ریزی وجود دارد، گفت: هیچ سازمانی بدون برنامه و ارزیابی عملکرد نمی تواند توسعه پایدار داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند همیشه خودش روی پای خودش استوار باشد زیرا از دولت بودجه نمی گیرد. بنابراین باید همواره برنامه داشته باشد.

اکبری نوری درباره برنامه های سال 96 معاونت برنامه ریزی گفت: بعد از مستندسازی فرآیندها مسئله اصلاح فرآینده ها وجود دارد که به صورت جدی در دانشگاه دنبال می شود. این معاونت در تلاش است که حلقه های اضافی در فرآیندها را حذف و روند کارها را کوتاه کند تا امور تسهیل سازی شود. این موضوع برای کارمندان و به نوعی مشتریان دانشگاه بسیار خوب است. هر فعالیتی که در دانشگاه انجام می شود باید روند کوتاهی داشته باشد. از طرفی موازی کاری ها حذف و فعالیت های مشابه باید با هم ادغام شوند تا افراد مجبور به طی مسیرهای طولانی بوروکراسی نباشند. این موارد باعث چابک سازی و سرعت بخشی می شود، همچنین مکانیزه کردن امور نیز در دستور کار قرار دارد تا به کوچک سازی نیز کمک شود.

مدیرکل تعالی و توسعه سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: در آیین نامه جدید درجه بندی خصلت بازگشتی تعریف شده است، یعنی اگر واحدی از درجه بزرگ به جامع می رسید، این درجه همیشه برای آن حفظ می شد اما با خصلت بازگشتی اگر واحدی در طول 3 تا 5 سال امکان جامع بودن را از دست داد باید به واحد بسیار بزرگ تبدیل شود و به عقب برگرد، این موضوع باعث می شود که واحدها تلاش کنند در سطح خودشان بمانند و پیشرفت کنند. امیدوارم دانشگاه سالم تر و با رویکرد نظامندتری در سال 96 فعالیت کند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 758693

وب گردی

وب گردی