ابوالفتح:واشنگتن می خواهد تمرکز خود را بر شرق آسیا معطوف کند/ جنگ در این منطقه یعنی تورم جهانی

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است در صورت بروز جنگ در شرق آسیا باید در انتظار مشکلات اقتصادی در غرب آسیا و در سطح جهان باشیم.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مناقشات آمریکا در شرق آسیا بیان داشت: دولت جدید آمریکا معتقد است، آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما از جایگاه برتری نظامی و سیاسی خود فاصله گرفته است. این باعث اثرگذاری بر اراده آمریکا در سطح جهان شده است. با این رویکرد می‌شود انتظار بروز مشکلاتی در شرق آسیا را داشت.

وی در ادامه تصریح کرد:مشکلات آمریکا صرفا در شرق آسیا معطوف به شبه جزیره کره نیست. آمریکا بخش عمده اقیانوس آرام را در کنترل خود دارد و جمهوری خلق چین در آن سوی اقیانوس، به نوعی در تلاش است که با واشنگتن رقابت کند. موضوع کره شمالی نیز از این دست مسائل است. آمریکایی ها معتقدند می توان به بهانه فشار بر کره شمالی فشارهایی بر چین ایجاد کنند و امتیازاتی را بدست آورند.

این کارشناس گفت: نگاه چینی ها هم بر این اساس شکل گرفته که می توان با تحقیر آمریکا در برابر کره شمالی در مقابل این اقدام آمریکا مقاومت کرد و امتیازاتی را بدست آورد. از طرفی ترامپ نیز اعلام کرده در صورت توافق چین و آمریکا بر سر معضل پیونگ یونگ، حاضر خواهد بود بر سر مازاد تراز مالی پکن با این پایتخت به تفاهم برسد. لذا نوعی زورآزمایی میان این دو پایتخت وجود دارد.

ابوالفتح با اشاره به توان موشکی کره شمالی تشریح کرد: بحث بزرگتر مربوط به چین می شود؛ هرچند این به معنی کم اهمیت بودن بحث کره شمالی نیست. آن ها هم سلاح اتمی دارند و هم از توانایی کافی جهت انتقال این سلاح ها به نزدیکی مرزهای آمریکا برخوردار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی هم آلاسکا در برد موشکی کره شمالی قرار دارد و هم این کشور در حال رسیدن به نقطه ای است که بتواند مناطق غربی آمریکا و کالیفرنیا را بمباران اتمی کند. نباید فراموش کرد که کره جنوبی و ژاپن جز همسایگان این کشور محسوب می شوند.

این کارشناس درباره تهدید کره شمالی اظهار داشت: در مجموع آمریکا از دلایل کافی برای نگرانی نسبت به پیونگ یانگ برخوردار است. این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که تمرکز نیروهای آمریکا بر اقیانوس آرام بیشتر از اقیانوس اطلس شده است. حتی این فرض وجود دارد که واشنگتن قصد دارد تمرکز خود را بر شرق آسیا معطوف کند.

ابوالفتح درباره عواقب جنگ در شرق آسیا بیان کرد: امروزه پویاترین اقتصاد جهان در شرق آسیا قرار دارد. چین، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان و ژاپن بخش عمده اقتصاد جهان را در دست دارند و از متقاضیان مهم انرژی محسوب می شوند. لذا در صورت بروز مشکلات جدی در این منطقه، باید در انتظار تورم جهانی، تضعیف بازار نفت، سقوط سهام در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا باشیم.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 758694

وب گردی

وب گردی