دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران آبان برگزار می شود

دبیر دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران گفت: دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران در تاریخ۲۰ و ۲۱ آبان در تالارعلامه امینی دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر نجفقلی حبیبی دبیر دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران با اشاره به سابقه اولین دوره برگزاری این کنگره در دانشگاه تهران گفت: در اولین دوره برگزاری کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران ۲۲۰ نفر ازشخصیت های علمی داخل و خارج از کشور شرکت کردند ودر حال حاضر مجموعه مقالات اولین دوره این کنگره به صورت کتاب چاپ و منتشرشده که در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

او افزود: ریاست این کنگره را دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر عهده دارد وقرار است دانشگاه های تهران، شیراز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم همکاری داشته باشند.

حبیبی درباره موضوعات مورد بحث در این کنگره بین المللی گفت: محور موضوعات دردومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران حول سه محور خواهد بود که یکی تاریخ پزشکی قبل از اسلام، تاریخ پزشکی در دوره اسلام که خود به دو دوره قبل از معاصر و دوره معاصر تقسیم می شود که در دوره معاصر بحث های جدید تحولات پزشکی درایران و اسلام بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

او ادامه داد: ورود ایران به فضای جدید پزشکی و تاسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و پزشکی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دارو سازی و جراحی که بسیار پیشرفت کرده است از دیگر موضوعات این کنگره بین المللی است.

دبیردومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران با اشاره به حضور زنان در حوزه پزشکی گفت: یکی از جنبه های مورد بررسی در کنگره امسال توجه به نقش و حضور زنان در امر پزشکی خواهد بود وامروزه تعداد دانشمندان زنی که در حوزه پزشکی در حال فعالیت هستند افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است.

او همچنین یکی دیگر از موضوعات این کنگره را نقش پزشکی در ۸ سال دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: در جریان جنگ تحمیلی، پزشکان و حوزه پزشکی کشوربا امکانات محدود آن دوره تحولات عظیمی را در امر پزشکی کشورمان پدید آوردند که قرار است در این کنگره مورد بررسی قرار گیرد.

حبیبی به اولین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی اسلام و ایران اشاره کرد وافزود: یکی از محورهای مهم اولین دوره این کنگره، بحث طب سنتی بود که مهمانان خارجی از کشورهای چین و هند هم در این خصوص سخنرانی های مفصلی داشتند و یکی از مصوبات آن دوره، توجه خاص کشور به طب سنتی بود که باعث شد در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی طب سنتی به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه ها مورد قبول قرار گیرد.

او گفت: از دیگر دستاوردهای اولین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی اسلام و ایران این بود که در کنار طب سنتی به حوزه داروهای گیاهی هم توجه خاصی شد و زمین برای کشت این داروها در اختیار متقاضیان کشت داروهای گیاهی قرار گرفت که امروزه اقبال بین المللی هم در این زمینه بسیار پیشرفت داشته است.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204

کد خبر: 758703

وب گردی

وب گردی