۳۰ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال ۹۷ بهره برداری می شود

معاون وزیر نفت گفت: با بهره برداری از ۴ طرح پتروشیمی ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مرضیه شاهدایی در آئین افتتاحیه ۴ طرح پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر ما مجتمع پتروشیمی در حال توسعه در عسلویه داریم، گفت: صنعت پتروشیمی را می توان طلایه دار اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست چرا که به بهترین شکل ممکن از خام فروشی منابع هیدروکربوری جلوگیری می کند. با توجه به رونق و توسعه فازهای پارس جنوبی از خوراک ایجاد شده توسط این فازها استفاده کرده و این صنعت را توسعه می دهیم.

وی افزود: به جرأت می توان گفت ایران جزو محدود کشورهایی است که به لحاظ دسترسی به خوراک، بازارهای بین المللی، نزدیکی منابع آب و ... دارای مزیت نسبی در صنعت پتروشیمی است.

شاهدایی ادامه داد: بنابراین صنعت پتروشیمی می تواند در آینده نزدیک تبدیل به سردمداری برای جذب سرمایه خارجی باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ۵۲ واحد پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن وجود دارد در حالی که میزان تولید این واحدها در سال ۹۵، ۵۱ میلیون تن بوده است. این در حالی است که فروش خالص محصولات پتروشیمی به واحدهای داخلی معادل ۲۸ میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است که ارزش صادراتی شان ۹ میلیارد دلار را به خود تخصیص داده است.

به گفته این مقام مسئول، پتروشیمی مروارید برای راه اندازی پتروشیمی مروارید شاهد جذب سرمایه ای به میزان ۳۰۰ میلیون دلار و برای پتروشیمی تخت جمشید ۷۰ میلیون دلار و برای پتروشیمی انتخاب ۲۰۰ میلیون دلار و برای کاویان رقمی معادل ۳۱۳ میلیون دلار سرمایه گذای شده است. بنابراین با سرمایه گذاری معادل ۸۸۳ میلیون دلار توانسته ایم ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید فرآورده های پتروشیمی کشور اضافه کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۱۳ طرح به مرحله اجرا رسیده است که در مجموع ۵.۲ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه کرده است که برای ایجاد چنین ظرفیتی ۴ میلیارد دلار سرمایه تزریق شده است. این در حالی است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۶، ۷ طرح و تا پایان سال ۹۷، ۱۰ طرح به بهره برداری برسد. به این ترتیب ۲۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود که این میزان نیازمند سرمایه گذاری ۹ میلیون دلاری است.

به گفته شاهدایی پتروشیمی پردیس، مرجان و فاز ۱ پتروشیمی بوشهر تا چند روز آینده نیز آماده بهره برداری می‌شود. این در حالی است که فاینانس های لازم برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ علاوه بر تکمیل طرح های موجود در برنامه پنجم توسعه ۲۵ طرح جدید نیز برای برنامه ششم توسعه تهیه و تدوین شده است. گفتنی است این ۲۵ طرح جدید بر اساس خوراک های موجود در کشور و با استفاده از گاز طبیعی و با رویکرد تکمیل زنجیره تولید طراحی شده اند این در حالی است که ۵ طرح در حوزه بالادست طراحی شده به این ترتیب ۳۰ طرح جدید در برنامه ششم توسعه وجود دارد که ارزش آن ۴۰میلیارد دلار ارزیابی شده است که از این میزان ۱۵ میلیارد دلار آن برای باقیمانده طرح ها در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون وزیر نفت بر اساس برنامه شرکت ملی پتروشیمی علاوه بر منطقه ماهشهر و عسلویه، مناطق دیگری همچون جزیره کیش، قشم، لاوان، جاسک و بندر چابهار بر اساس آمایش و خوراک های موجود برای احداث طرح های پتروشیمی در نظر گرفته شده است این در حالی است که در مجاورت منطقه عسلویه منطقه انرژی پارسیان برای توسعه برخی دیگر از طرح های پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 758722

وب گردی

وب گردی