حواشی داغ یک ثبت نام سرنوشت ساز؛ از شوک ورود دایه داران دولت پاک دست تا لشکر کشی گاز انبری مقابل ساختمان فاطمی

اصل شناسنامه ، کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار؛ همه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری شدن کافیست. مهم نیست کفش به پا دارد یا دمپایی، نعلین دارد یا پابرهنه،مهم نیست موهای اتو کشیده دارد یا فرفری، دارای پوششی رسمی مانند کت و شلوار است یا لباسهای محلی،از بچه 18 ساله تا پیر مردی 97 ساله؛همه چیز برای ثبت یک سودا مهیاست.

ایسکانیوز- علی درخشان: اصل شناسنامه ، کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار؛ همه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری شدن کافیست.

لابلای این ها خبرنگارانی هم بودند تا لحظات سوار شدن بر این سودای شیرین را در روزها و ساعت های اعلام شده برای ثبت نام کاندیداتوری ریاست جمهوری دوازدهم ثبت کنند.

** روز نخست**

ساعت 8 صبح روز 22 فروردین ماه سال 96 درب تالار وزارت کشوربا دستور رحمانی فضلی برای آغاز ثبت نام برای دوازدهمین دوره ریاست جمهور ایران باز شد.

در همان ساعات اولیه شروع ثبت نام حدود 25 نفر وارد محل ثبت نام شدند و در تیر رس دوربین های عکاسان رسانه ها قرار گرفتند.

در همهمه هایی که از سوی خبرنگاران و عکاسان به گوش می رسید گویای این بود که حال و هوای حاکم در روز اول خیلی سیاسی بازی نیست و فقط شاهد ورود کسانی هستیم که تنها خوراک خبری عکاسان و حاشیه نویسان خواهد بود.

نامزدی که مدعی پیغمبری بود...

حوالی ساعت 11:20 صدای فرم های عکاسان در سالن پیچید و پیرمردی از پله های ستاد با تسبیحی بدست و ظاهری شبیه به درویشان نمایان شد و انگشتش را به نشانه یکتایی بالا برد و مدعی شد که خداوند به او الهام کرده تا ثبت نام کند.

این ثبت نام کننده بازنشسته بیمه است.

ادعای جوان 31 ساله: رای من میلیونی است

یک ساعت بعد فردی که متولد سال 1364 بود برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و گفت: با توجه به اینکه کارشناس ارشد رشته تربیت بدنی هستم از مسئولین وزارت ورزش و جوانان تقاضا می‌کنم که شغل مناسبی را در اداره ورزش شهرمان به من بدهند.

وی مدعی شده بود که اگر شورای محترم نگهبان نسبت به من نظر مثبتی داشته باشد، احتمال دارد که رأی خوب چند میلیونی داشته باشم.

عقربه ها همچنان دور اعداد ساعت دیواری از روی هم عبور میکردند و همچنان سوژه های روز اول انتخابات یکی پس از دیگری نمایان میشد.

حضور دوقلوهای حاضر در محل ثبت نام و سنگین وزن ترین نفر در ساختمان وزارت کشور، حضور نامزد کروات پوش و ثبت نام نخستین زن در مرحله مقدماتی ریاست جمهوری دوازدهم از داغ ترین سوژه های روز نخست محسوب شد.

در آخرین دقایق روز نخست به گفته سخنگوی وزارت کشور و بر اساس آخرین آمار اعلام شده که بالای 100 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

** روز دوم**

دومین روز از آغاز ثبت نام همانند روز قبل، درب تالار وزارت کشور بروی علاقمندان به ثبت نام در دوازدهمین دوره از ریاست جمهوری گشوده شد و تا حوالی ساعت 11 همه چیز به نظر عادی جلوه گر شده بود، به ناگهان صدای همهمه و دویدن عکاسان و خبرنگاران رسانه های جمعی به سمت حیاط استارت خورد گویی در یک آن همه آتشنشان شدند و به صدای زنگ آماده برای یک فعالیتی مهم.

ورود سه یار

حمید بقایی به همراه محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی با حضور در ساختمان وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد.

خبر کاندیداتوری بقایی پیش از این امری مشتبه برای همه بود اما دقایقی پس از ثبت نام بقایی یکباره محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم که پیش از این و به توصیه رهبری در نامه ای کتبی اعلام کرده بود برنامه ای برای کاندیداتوری ندارم فضای وزارت کشور را در شوک فرو برد و با ارایه شناسنامه خود اعلام کاندیداتوری کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از حمید بقایی در انتخابات ثبت‌نام کرده است گفته بود: آقای بقایی فردی تربیت شده در انقلاب اسلامی، سازش ناپذیر و با روحیه خدمت به مردم است و در این عرصه جزو پیشگامان می‌باشد.

با کاندیداتوری احمدی نژاد هوای ساختمان وزارت کشور تغییر کرد و واکنش های مخالفان وحامیان احمدی نژاد نمایان شد و همه تنها در چشم نگاه می کردند و می گفتند احمدی نژاد بازهم پرچم عناد با رهبری برافراشته است.

تنها جوابی که رییس جمهور پیشین ایران می توانست بدهد همین بود که مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم البته این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و علیرغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.

میتوان این سناریوی احمدی نژاد را بر این پایه دانست که در تلاش است تا شعاری به این مضمون که "منفور دولت،محبوب ملت " را بر ذهن جامعه متبادر سازد.

... و سوالی که پیش می آید این است که آیا مردم نسبت به اولی و دومی و سومی شناخت ندارند؟

باز هم عقربه ها یکی پس از دیگری از روی 12 عدد ساعت رد می شدند و فرآیند ثبت نام به پایان دومین روز خود می رسید.

در این بین بسیاری از سیاسیون و جناح های مختلف و قشر عادی جامعه برای ثبت نام حاضر شده بودند.

در دقایق پایانی آخرین آمار ثبت نام کنندگان از زبان رئیس ستاد انتخابات کشورعلی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور بر این بود که 230 داوطلب از روز گذشته تا کنون در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نام نویسی کردند.

** روز سوم**

انتقام پدرم را از ترامپ می گیرم / گراز در وزارت کشور/ غرض، همیشه در صحنه است

در دقایق ابتدایی آغاز به کار روز سوم ثبت نام دور دوازدهم ریاست جمهوری حاشیه ها گواه این است که فردی لاهیجانی با تحصیلات فوق لیسانس تربیت بدنی به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد و گفت:با توجه به شرایط حساس منطقه، ایران به رئیس جمهوری جنگ طلب نیازمند است و من همان فرد مورد نظر هستم.

این گفته ها به جایی رسید که وی عنوان کرد که اگر تایید صلاحیت شوم و مردم به من رای دهند، انتقام پدرم را از ترامپ می گیرم.

در میان هجمه رسانه های داخلی وخارجی گمانه زنی ها حاکی از این است که ادعای این فرد باید مراقب خودت باشی و وی در جواب گفت: امکان ترور من وجود دارد.

در میان ثبت نام کنندگان حضور فردی توجه اغلب اصحاب رسانه را به خود معطوف کردو فردی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد که گفت:به نام «گراز» آمده ام.

وی ادامه داد:ایران 5 سال دیگر تبدیل به کویر می شود؛ اگر تایید شوم برای جلوگیری از این اتفاق برنامه دارم.

از جالب ترین اتفاق روز سوم ،حضور محمد غرضی در فرآید ثبت نام بود؛کسی که بی غرض همیشه در صحنه است. و از آن جالبتر مراجعه فردی که صفحه دوم شناسنامه وی جای خالی نداشت؛این طلبه دارای 5 همسر و 18 فرزند بود.

در پایان روز سوم با حضور سیل عظیمی از مردم که همچنان سودای رییس جمهوری را در سر دارند علی پور علی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان زمان قانونی سومین روز از ثبت نام داوطلبین دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آمار ۶۳۸ نفری ثبت نام کنندگان خبر داد و گفت: رکورد سنی شکسته شد.

** روز چهارم

چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای دولت دهم از اولین داوطلبان شناخته شده‌ای بود که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمد.

وی در بدو ورود با بیان اینکه در هر صورت به قانون تمکین خواهد کرد و برای کاندیاتوری در انتخابات با احمدی‌نژاد هماهنگ نکرده است گفت: من از سال ۸۹ از احمدی نژاد جدا شدم و کاندیدای او نیستم.

یک روز مانده به پایان ثبت نام حال و هوای وزارت کشور چهره ای جدی و سیاسی تری به خود گرفت بطوری که تنور روز چهارم به جهت حضور نفرات اصلی کاندیداتوری داغ تر از روزهای قبل شد.

حضور دو رقیب در یک روز:

*روحانی اول

نفس ها برای حضور دو رقیب و انعکاس خبری در سینه خبرنگاران رسانه ها حبس شده بود و خیابانهای اطراف مملو از نیروهای امنیتی برای برقراری نظم و آرامش و تامین امنیت بود.

حوالی ساعت 16 روز جمعه درب وزارت کشور بروی حسن روحانی رییس جمهوری ایران گشوده شد و خبر ورود وی روی تکست خبرگزاری ها نقش بست.

روحانی در بدو ورود از آخرین اخبار ثبت نام از سوی وزیر کشور اطلاع پیدا کردو پس از حضور مقابل عکاسان وثبت لحظه کنار صندلی کاربر 6 نشست وتا روند ثبت نام به طور قانونی صورت گیرد.

رییس جمهوری پس از ثبت نام در سالن اجتماعات حاضر شد و عنوان کرد: در دولت دوازدهم هدف ما ایران پیشرفته پیش‌رو، خواهد بود.

روحانی افزود: من «دوباره آمده‌ام برای ایران، برای اسلام» و از همه ایرانیان می‌خواهم که «دوباره بیایند برای ایران، برای اسلام».

*رئیسی دوم

حدودا یک ساعت پس از ورود روحانی خبرهایی مبتنی بر حضور سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به گوش رسید که حوالی ساعت 17 یک دستگاه ون تشریفاتی در مقابل درب وزارت کشور متوقف شد و وی به همراه چندین تن از افراد وارد ساختمان وزارت کشور شدند.

نکته جالب توجه این است که معمولا ون های تشریفاتی ظرفیت 10 نفره دارند اما اتومبیل حامل حجت الاسلام رئیسی و هیات همراه غریب به 20 نفر گنجانیده شده بود.

نکته جالب تر اینکه در میان همراهان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، مدیر مسئول یک رسانه اقتصادی به چشم می خورد که چندی پیش به دلیل تخلفاتی که صورت داده بود مورد شکایت دستگاه دولتی قرار گرفته بود و سایت خبرگزاری فیلتر شده بود.

تولیت آستان قدس رضوی پس از پایان ثبت نام خود با حضور در جمع خبرنگاران از اعلام کاندیداتوری خود خبر داد و عنوان کرد: بنده به عنوان یک کاندیدای مستقل این پیکار دعوت شده ام چرا که جایگاهی که مسوولیت آن را بر عهده دارم با هیچ مسوولیتی قابل مقایسه نیست و برخی با من با احتجاج برخوردکردند. برای من حجت آوردند. اگر در یک حوزه وسیعی تری که می توان گره بیشتری از نیازمند مرتفع کرد چه حجتی دارید که سرباز می زنید؟

حضور رییسی در آخرین ساعات کاری ثبت نام در روز چهارم بود که پس از آن علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه ۱۰۴۵ نفر تا کنون ثبت نام کرده‌اند گفت: امروز به عنوان روز چهارم ثبت‌نام ۴۰۵ نفر به ستاد انتخابات کشور آمدند.

**روز پنجم؛روزنهایی

در فرآیند شروع به کار روز پنجم افراد زیادی خود را به عنوان داوطلب این انتخابات مطرح کرده‌اند؛ همچنین گمانه‌زنی‌هایی هم مبنی بر ثبت‌نام برخی اشخاص سرشناس دیگر در آخرین روز در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده بود که میتوان آنرا پایان ماراتن نفس گیر احزاب تلقی کرد.

در پایان این ماراتن بسیاری از مردم و مسئولان فعلی و قبلی خود را به ستاد انتخابات رساندند تا نام خود را برای شرکت در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت کنند.

از وکیل و معلم آمدند تا وزرای دولت قبل و نمایندگن مجلس فعلی

بنز آیت الله در حیاط وزارت کشور

عقربه های ساعت روی عدد 11:25 دقیقه ایستاده بود که به ناگاه درب وزارت کشور گشوده شد و بنز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حیاط تالار وزارت کشور متوقف شد و برادر آیت الله به جمع ثبت نام کنندگان این دوره پیوست.

محمد هاشمی برادر مرحوم آیت الله هاشمی که قبل از این رئیس اسبق صدا و سیما بود در جمع خبرنگاران با اعلام کاندیداتوری مستقل به خبرنگار ایسکانیوز گفت: به من تکلیف شده حضور داشته باشم ضمن آنکه با توجه به آرمان و اندیشه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ، که اعتلای ایران و رفاه و آسایش برای مردم بوده و هست برآن شدم در حد توان آرمان های ایشان را ادامه دهم.

در آخرین روز ثبت نام اصحاب رسانه شاهد حضور برخی افراد سیاسی و جناحی از جمله عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و محمد حسن قدیری ابیانه بودند که تنها برای اعلام حضور به حیاط وزارت کشور سر زدند و اعلام کردند که ما ثبت نام نمی کنیم.

زنگ آخر، قالیباف

زنگ پایان ثبت نام در حال نواخته شدن بود که خبری مبنی بر حضور محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران به گوش رسید.

با توجه به اینکه چندی قبل طبق اعلام شخص خود شهردار تهران مبنی بر عدم حضور خود در انتخابات این دوره فضای بیرون از درب وزارت کشور مملو از کارکنان شهرداری بود که با کاغذ های دست نوشته های حمایتی فضای تردد وسایل نقلیه را مختل کرده بودند.

این امر باعث شد که یگان امداد نیروی انتظامی وارد عمل شده و به تقویت نیروهای خود در محدوده وزارت کشور بپردازد.

خودروی حامل شهردار تهران حوالی ساعت 17:20 دقیقه وارد وزارت کشور شد و محمد باقر قالیباف رسما برای ثبت نام و کاندیداتوری اعلام حضور و موضع کرد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران پس از حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور جهت نام نویسی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه به قانون پایبندیم و به آن عمل می کنیم.

حضور جهانگیری بعد از قالیباف

پس از پایان فرآیند ثبت نام محمد باقر قالیباف وی در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات حاضر شده بود و به نقد دولت یازدهم می پرداخت که خبر ورود معاون اول رییس جمهوری در صحن سالن اجلاس پیچید و اکثر خبرنگاران مجلس را ترک کردند و به پوشش خبر ورود اسحاق جهانگیری پرداختند.

معاون اول رییس جمهوری ایران نیز پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و عنوان کرد: در عین حالی که در قرار گرفتن در مسیر خدمت به مردم شادمان هستم اما در این دوره شخصا داوطلب این امر نبودم و به اصرار گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه وارد عرصه شدم.

ساعت 17:22 بعد از ظهر/ درب ستاد بسته شد

از مهمترین التزاماتی که باید همه مردم از آن تمکین کنند قانون است،در این بین که همچنان شعار دهندگان حامی و همکار شهردار تهران مقابل وزارت کشور به شعار دادن می پرداختند اتومبیل مهرداد بذرپاش در مقابل درب وزارت کشور توقف کرد و خواستار ورود به ستاد انتخابات شد.

شواهد حاکی از آن است که راننده مدیر مسئول روزنامه وطن امروز در بیانی به نیروهای خدماتی- حراستی وزارت کشور عنوان کرد بود که برخی خبرنگاران اخبار مبتنی بر ورود مهرداد بذرپاش را انعکاس دهند که نیروهای حراستی در گفتگوی میان فردی خود از ورود خودرو بذرپاش ممانعت کردند.

گفتنی است مهرداد بذرباش از درب دیگر وزارت کشور وارد ستاد انتخابات شد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: من ثبت‌نام نمی‌کنم و به نفع نیروهای انقلاب کناره‌گیری می‌کنم و ایده هایم را در اختیار جریان انقلاب میگذارم.

از سویی دیگر بسیاری از افرادی که برای ثبت نام مقابل ستاد انتخابات حاضر شده بودند به اعتراض پرداختند و عنوان می کردند:طبق گفته و قانون پذیرش باید تا ساعت 6 عصر ادامه می یافت اما درب ستاد دیگر باز نشد.

در پایان رییس ستاد انتخابات کشور در نشست پایانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد:تا آخرین ساعات فعالیت ستاد انتخابات کشور در جهت ثبت نام کاندیداها ١٦٣٦ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که از این تعداد ١٣٧ نفر خانم؛ ١٤٩٩ اقا هستند.

وی گفت: جوان ترین فرد ١٨ سال و مسن ترین ٩٢ سال است افرادی که محدوده سنی آنها ٣٠ سال است عددی بالغ بر ٢٣٦ نفر است ضمن اینکه در آخرین روز از مرحله ثبت نام ٥٩٠ نفر فرآیند نام نویسی آنها نهایی شده است.

و در آخر ساعت 18:30 دقیقه 26 فروردین ماه زنگ اتمام فعالیت ستاد انتخابات کل کشور نواخته شد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید کننده:فاطمه سرلک

کد خبر: 758740

وب گردی

وب گردی