مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان: آتش زیر خاک؛ ملخ‌هایی که در کمین مزارع خراسان‌شمالی نشسته اند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ملخ‌هایی مهاجم همچون آتش زیر خاکی هستند که در کمین مزارع این استان نشسته اند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از ایسنا خراسان شمالی محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه نگران فعالیت ملخ‌های مهاجم(مراکشی) در مزارع این استان هستیم، گفت: وضعیت بروز این ملخ‌ها طی دو سه سال اخیر آرام بوده است اما همین آرامش همانند آتش زیر خاکستری برای سال جاری است که در مزارع استان بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: مزارع شهرستان‌های راز و جرگلان، مانه و سملقان و اسفراین در خطر این نوع از آفت‌ها هستند.

رضایی اظهار کرد: طی سال 91 نیز ملخ‌های مهاجم از خاک کشور ترکمنستان به مزارع شهرستان راز و جرگلان حمله کردند که با آن‌ها مبارزه شد.

وی با اشاره به اینکه آسیبی که ملخ‌های مهاجم به مزارع وارد می‌کنند بیش از ملخ‌های بومی است و از سوی دیگر قابلیت پرواز دارند، بیان کرد: سطح مبارزات طی سال‌های اخیر با این آفت‌ها کمتر از 500 هکتار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ملخ‌ها داخل کپسول‌هایی تخم ریزی کرده و آن را در زیر خاک قرار می‌دهند، توضیح داد: با گرم شدن دمای هوا تخم‌ها سر از خاک بیرون آوده و شروع به فعالیت می‌کنند.

وی گفت: تخم‌های ملخ‌های مهاجم در درجه هوای حدود 25 درجه سانتی گراد و در صورت بارش نم نم باران شروع به فعالیت می‌کنند که چینین شرایطی در حال حاضر برای رشد این تخم‌ها در استان مهیا است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: در حال حاضر دیده بانی ملخ در کانون‌هایی که در سال گذشته با ملخ‌ها مبارزه شده در حال انجام است که به هنگام فعالیت آن‌ها مبارزات به صورت سمپاشی و دادن طععه‌های مسموم انجام شود.

به گفته وی تاکنون گزارشی از فعالیت ملخ‌های مهاجم در استان انجام نشده است.

منتشرکننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 758742

وب گردی

وب گردی