رحمانی فضلی: ایران و پاکستان می توانند شرکای بسیار خوبی برای هم باشند/وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان: روابط بین ایران و پاکستان بسیار عمیق است

بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان با حضور وزیر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان که با حضور عبدالقادر بلوچ وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور در حال برگزاری است ضمن خیر مقدم به وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان و همراهان وی گفت: از حضور شما در ایران بسیار خوشحالم و امیدواریم بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم و اهداف تعیین شده را در کمیسیون اقتصادی مشترک در این جلسه به نتیجه برسانیم.


وی افزود: ایران و پاکستان با مشترکات مرزی، فرهنگی، دینی، تاریخی و ظرفیت های بسیار زیاد تجاری می توانند شریک بسیار خوبی برای هم باشند.


وزیر کشور ادامه داد: برآورد و پیش بینی من این است که با همکاری در حوزه های اقتصادی، تجاری، انرژی حجم مبادلات را به 5 میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی با بیان این که توسعه پایدار شرق ایران یکی از اولویت های این دولت است، گفت: فعالیت های زیادی در حوزه های انرژی، راه آهن، حمل و نقل، فولاد، پتروشیمی در منطقه شرق ایران در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: ایران در پنج منطقه بازارچه مرزی مشترک با پاکستان دارد که می توانیم ظرفیت همکاری اقتصادی را افزایش دهیم.
وزیر کشور در این کمیسیون مشترک آمادگی دستگاه های اجرایی ایران را برای همکاری با پاکستان اعلام کرد و گفت: این دستگاه ها از دولت اختیارات کامل را برای توافق همکاری با اسلام آباد دارند.
وزیر کشور در پایان اظهار امیدواری کرد که بعد از تفاهم اصلی در کمیته های مختلف بتوانیم برنامه های عملیاتی و اجرایی را به سرعت اجرا و در اجلاس بعدی که در پاکستان برگزار می شود گزارش موفقیت ها را ارایه دهیم، امیدواریم به کمک همدیگر بتوانیم به اهداف تعیین شده و نتایج مطلوب در این کمیسیون دست یابیم.

روابط بین ایران و پاکستان بسیار عمیق است

عبدالقادر بلوچ وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان روز دوشنبه در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همچنین گفت: روابط بین ایران و پاکستان از لحاظ دینی، فرهنگی و آیینی و تاریخی روابطی عمیق است و ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت.
وی با بیان این که روابط بین دو دولت و ملت فضا را برای همکاری اقتصادی بیشتر فراهم می کند، ادامه داد:
کمسیون همکاری مشترک اقتصادی بین ایران و پاکستان یک چارچوبی را برای روابط دو کشور تعیین می کند وباعث می شود دو کشور روابط مستحکم تری داشته باشند.
بلوچ افزود: برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و پاکستان نشان از تلاش دولت برای تقویت و حفظ روابط اقتصادی دو کشور است.
وی ادامه داد: بعضی از تصمیم های اجلاس گذشته به مرحله اجرا درآمده اما برخی تصمیم ها هنوز اجرایی نشده است که امیدوارم در این اجلاس تصمیمات اجرایی در این نشست بررسی شود.
وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان گفت:دولت فعلی پاکستان به خوبی از چالش های آینده آگاه است؛ در برنامه چشم انداز 2025 محور پاکستان اقتصاد دانش محور در دستور کار قرار گرفته که شامل رشد، تغییرات سازمانی، رشد مبتنی بر کارآفرینی و همچنین ارتباطات منطقه ای است.
بلوچ افزود:پاکستان در چهار سال گذشته در حال تجربه رشد مستمر و پیوسته است و با یک رویکرد متمرکز به سمت ایجاد ثبات در اقتصاد کلان توانسته به اهداف تعیین شده دست یابد.
وی ادامه داد: سازمان های بین المللی عملکرد مثبت دولت پاکستان را مورد تایید قرار داده اند.
این مقام پاکستانی گفت: پاکستان در حال حاضر مورد توجه سرمایه گذاران بین المللی است.
بلوچ اظهارکرد: روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و پاکستان در حوزه های مختلفی اعم از انرژی، همکاری های اقتصادی و تبادلات تجاری شکل گرفته و پاکستان برای ایران اهمیت فوق العاده ای قائل است و برای ایران جایگاه ویژه ای در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: از بازگشت دوباره ایران به صحنه جهانی پس از امضای برجام استقبال می کنیم.
وزیر امورایالات و مناطق مرزی پاکستان گفت: پاکستان از ورود سرمایه گذاران ایرانی به این کشور استقبال می کند و محیط سازنده ای را در مناطق صنعتی برای آنان فراهم کرده آیم.
بلوچ افزود: حجم روابط تجاری بین دو کشور تحول مثبتی را در دو سال اخیر داشته است اما همچنان تا رسیدن به ظرفیت های واقعی فاصله دارد.
وی به تلاش ایران و پاکستان برای نهایی کردن موضوع تجارت آزاد بین دو کشور اشاره کرد و گفت: نهایی شدن این موضوع باید مورد توجه دو طرف قرار گیرد و گام های لازم برای برداشتن موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای برداشته شود.
بلوچ افزود: هر دو کشور باید تلاش کنند تا به هدف رسیدن به حجم تجاری پنج میلیارد دلار دست یابیم.
وی ادامه داد: به منظور رسیدن به ظرفیت واقعی همکاری تجاری بین دو کشور مطمئنا عادی سازی روابط بانکی هدف مهمی است که باید محقق شود. توافق تمهیدات و همکاری بانکی بین دو کشور چند روز قبل به امضا رسیده و باعث امیدواری است که این توافق بتواند حجم روابط تجاری را افزایش دهد.
این مقام پاکستانی گفت: خطر تجارت غیررسمی خزانه ملی هر دو کشور را از سهم قابل توجهی از درآمد محروم می کند که هر دو کشور باید با این تهدید و خطر مقابله کنند و این خطر با برداشتن موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای از بین می رود.
وی در ادامه گفت: امیدواریم ایران به منظور تسهیل روابط بین دو کشور هرچه سریعتر بحث تسهیل صدور روادید برای تجار پاکستانی را در دستور کار قرار دهد.

خبرنگار: راضیه فراهانی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 758745

وب گردی

وب گردی