عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تنها نماینده اعزامی ایران به اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی

دکتر حمید عزت پناه عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهل و نهمین اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی که در چین برگزار شد، اعزام و حضور یافت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید عزت پناه عضو هیات علمی دانشکده صنایع غذایی این واحد در رابطه با این اجلاسیه گفت: 4 کارگروه اصلی نقش تعیین کننده و اساسی در این اجلاس دارند که از سال های پیش ایران ریاست یکی از این کارگروه ها (International Numbering System (INS) for Food Additives) را به عهده داشته و امریکا نایب رئیس این کارگروه بوده است.
وی ادامه داد: در صورت عدم حضور ایران، امریکا ریاست کارگروه را از ایران می گرفت که خوشبختانه با حضور اینجانب در اجلاس و انجام فعالیت های لازم، این اتفاق صورت نگرفت و ایران علاوه بر حضور در اجلاس، ریاست کارگروه مورد نظر را حفظ کرد.
عزت پناه گفت: جلسه عمومی کارگروه International Numbering System (INS) for Food Additives به ریاست ایران (اینجانب بعنوان نماینده کشور جمهوری اسلامی ایران)، نایب رئیسی امریکا (دانیل فولمر از FDA آمریکا) و دبیری دبیر اصلی کدکس (دکتر آنا ماریا برونو از ایتالیا) بر روی گزارش اصلاح شده صورت گرفت و دلایل خارج نمودن برخی درخواست های غیر مرتبط اعضا کدکس شامل تمام کشورهای عضو و ناظرین کدکس توضیح داده شد . پس از بررسی در جلسه عمومی کارگروه با شرکت نمایندگان عموم کشورهای عضو کدکس و اعضای ناظر مورد تایید اولیه قرار گرفت.
به گفته این عضو هیات علمی گزارش جلسه عمومی کارگروه جهت تصویب نهایی در جلسه جمع بندی کدکس تهیه شد و از نایب رئیس (آمریکا) نیز نظر خواهی و به موقع در اجلاس مطرح شد.
عزت پناه ادامه داد: در جلسه جمع بندی معمول است که روسای کارگروه ها شامل ایران، استرالیا، امریکا و کانادا گزارش های تهیه شده را طرح نموده و به چالش های مطرح شده از سوی اعضا پاسخ دهند که خوشبختانه این امر نیز از سوی ایران توسط اینجانب با موفقیت صورت گرفت و مفاد گزارش مورد تایید نهایی قرار گرفت و تصویب شد.
وی با بیان اینکه نمایندگان امریکا با توجه به موفقیت ایران و ناامیدی از خلا حضور موفق ایران در اجلاس در این مقطع از نایب رییسی این کارگروه استعفا دادند و مقرر شد بلژیک به عنوان نایب رئیس جدید با ایران همکاری کند، افزود: در خصوص موضوع مدیریت اجلاس افزودنی های کدکس در این اجلاس تصمیم گیری شد که روسای 4 کارگروه شامل ایران، استرالیا، امریکا و کانادا به اضافه میزبان (چین) به عنوان دبیر باید "استراتژی های آینده این اجلاس" را تحت عنوان “Future Strategies for CCFA” تدوین کنند.
لازم به یادآوری است که تا کنون هرگز چنین موفقیتی در هیچ یک از اجلاس دیگر کدکس نصیب ایران نشده است و برای اولین بار ایران فرصت بسیار تعیین کننده ای در تهیه و نهایی نمودن این دسته استراتژی ها کسب نمود. اگرچه بریتانیا و اتحادیه اروپا به شکل کار و به نوعی عدم عضویت در چنین جمع تاثیر گذاری به شدت اعتراض کردند و به نوعی درخواست تغییر این ترکیب و چه بسا حذف نام ایران و افزوده شدن نام خود را پیگیری می کردند، اما عملکرد ایران به گونه ای بود که در نهایت اعتراض آنها به جایی نرسید و در گزارش نهایی اجلاس نقش جدید و تعیین کننده ایران در تهیه و تدوین استراتژی های آینده این اجلاس مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200


کد خبر: 758748

وب گردی

وب گردی