موافقان و مخالفان همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه چه می گویند؟

اصلاح قانون اساسی ترکیه در حالی به همه پرسی گذاشته شد که برخی آن را ضامن پیشرفت و دموکراسی می دانند، اما برخی دیگر آن را را تحت تاثیر منافع دولت ترکیه ارزیابی می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،سرانجام پس از چند ماه کش و قوس و جدال‌های سیاسی برای همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه روز یکشنبه 27 فروردین ماه با حضور مردم در پای صندوق های رای به ایستگاه پایانی رسید.
برپایه اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در این همه پرسی 56 میلیون و 588 هزار و 505 نفر واجد شرایط رای دادن بودند. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه شمارش همه 167 هزار و 140 صندوق همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه پایان یافت.
بر اساس اعلام نتایج غیررسمی، مردم ترکیه با 51.3 درصد رای مثبت، به این همه پرسی «آری» گفتند. در این گزارش برخی تحلیل های رسانه های عربی درباره همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه عادی سازی روابط ترکیه مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

دیدگاه موافقان و مخالفان اصلاح قانون اساسی ترکیه
روزنامه های «الحیات» و «رای الیوم» چاپ لندن با پوشش اخبار همه پرسی ترکیه، دیدگاه موافقان و مخالفان درباره اصلاح قانون اساسی را بررسی کردند.
به نوشته روزنامه الحیات، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امتحان همه پرسی را پس داد. مردم ترکیه در همه پرسی شرکت کردند که دولت برای تغییر قانون اساسی پیشنهاد داده است. به موجب این قانون نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل می شود و اختیارات اردوغان افزایش می یابد.
اردوغان معتقد است این طرح ثبات و توسعه کشور را به دنبال خواهد داشت. اما مخالفان او معتقدند قانون ریاستی موجب اقتدارگرایی می شود. در آستانه برگزاری همه پرسی اردوغان گفت: از کسانی که به همه پرسی رای مثبت ندهند، عصبانی نمی شود. اما طبیعتا کسانی که به این همه پرسی رای مثبت دهند نزد من جایگاه بهتری دارند. اردوغان پیش از این کسانی را که با اصلاح قانون اساسی مخالفت کرده بودند تروریسم و کودتاچی نامیده بود.
به نوشته روزنامه رای الیوم، هواداران اردوغان با تکیه بر فتوای دینی بزرگترین مرجعیت اسلامی در حزب حاکم «عدالت و توسعه» می گویند رای دادن به سود اصلاحات قانون اساسی یک واجب عینی و یکی از نزدیکترین راه های رسیدن به بهشت است. آنان رای دادن به تغییرات را آزمونی برای ملی گرایی می دانند. اما مخالفان او تأکید می کنند پیروزی اردوغان در این همه پرسی به معنای نابودی میراث «آتاتورک»، تقویت دیکتارتوری، مصادره آزادی ها و ادامه تحمیل حالت فوق العاده و تضعیف میراث دمکراسی لیبرال در کشور است.
روزنامه رای الیوم افزود: اردوغان معتقد است پیروزی در همه پرسی می تواند حمایت معنوی و سیاسی بزرگی برای او به دنبال داشته باشد. به ویژه پس از کودتای نافرجام شاید این پیروزی باعث شود وی به سمت تبدیل ترکیه به کشور فدرال برود.
رای الیوم افزود: در برابر، شکست اردوغان در همه پرسی ضربه بزرگی به او وارد می کند و چه بسا تبدیل به رئیس جمهوری ضعیف شود و آینده سیاسی اش را به پایان می رسد.

همه پرسی ترکیه؛ انتظارات داخلی و چالش های خارجی
شبکه خبری «الجزیره» قطر هم با اشاره به چالش های داخلی و خارجی ترکیه انتظار مردم ترکیه از نتیجه همه پرسی را در کانون توجه قرار داد.
به نوشته الجزیره، انتظار می رود همه پرسی ترکیه آغازگر تحولی بزرگ در عرصه داخلی و خارجی ترکیه به ویژه در سیاست خارجی باشد. مردم ترکیه انتظار دارند نتیجه همه پرسی مشکلات داخلی را بر طرف کند و سیاست خارجی ترکیه هم با پایه نتیجه همه پرسی ترسیم شود. سیاست خارجی ترکیه به تازگی تغییرات بسیاری را شاهد بود که واپسین این تغییر تنش های بزرگ با اتحادیه اروپا بود. همه پرسی در شرایطی برگزار شد که ترکیه در داخل و خارج با مشکلات و سختی هایی روبرو است. دولت حمله های سختی را علیه هواداران «فتح الله گولن» آغاز کرد و آنان را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته متهم می کند. افزون بر این، ترکیه با حمله های گروه داعش و حزب کارگران کردستان هم دست و پنجه نرم می کند. در عرصه خارجی هم روابط ترکیه خارجی هم ترکیه با اروپا وارد مرحله پرتنش شد. همچنین ترکیه در سوریه دخالت نظامی کرد.

آینده ترکیه پس از همه پرسی
روزنامه های «الرای» اردن، رای الیوم و الحیات چاپ لندن هم در بخشی از گزارش های خود نسبت به آینده ترکیه و افزایش قطب بندی ها پس از همه پرسی هشدار دادند.
روزنامه الرای اردن نوشت: تفاوتی ندارد که ترک ها به همه پرسی اصلاحیه قانون اساسی ترکیه رای مثبت بدهند یا اینکه به همه پرسی نه بگویند. ترکیه پس از این همه پرسی به مرحله تازه ای وارد خواهد شد که با ناآرامی و خطرات داخلی و خارجی روبرو خواهد شد. چشم ها به آنکارا دوخته شده است تا نظاره گر راهی باشند که اردوغان کشورش را به سوی شکاف عمیق و بحران های داخلی و خارجی و پرتگاه ها پیش می برد. ترکیه به سوی نابودی پیش می رود.
افزایش آمار بیکاری، کاهش ارزش لیره، کاهش تعداد گردشگران، فرار سرمایه گذاران، کاهش بودجه ها در عرصه بازرگانی همه نشان از این دارد که ترکیه وارد مرحله رکود می شود و این موضوعی است که اردوغان همواره برای سرپوش گذاشتن بر آن تلاش می کند.
روزنامه رای الیوم نوشت: اردوغان می خواهد میراث عثمانی را احیا و میراث «کمال آتاتورک» موسس ترکیه سکولار جدید را نابود سازد و از کودتای نافرجام تابستان گذشته به عنوان فرصتی برای تحمیل بلندپروازی های پادشاهی خود و پاک سازی دشمنان داخل و خارج ترکیه بهره ببرد. شاید او کشور را تبدیل به کشوری فدرال بر اساس نظام ریاست جمهوری آمریکا کند که مورد پسندش است. با رأی «آری» به همه پرسی و ایجاد نظام ریاستی جدید، پست نخست وزیری حذف می شود و رئیس جمهوری می تواند نخست وزیر را تعیین کند و به طور کامل بر نهادهای کشور از جمله ارتش، دادگاه قانون اساسی و نظام قضایی را در کنترل خود داشته باشد.
در حقیقت اردوغان نیاز به گسترش اختیارات قانونی خود ندارد. حزب وی از سال 2002 کشور و پارلمان را در کنترل دارد و هر قانونی که خواسته به تصویب رسانده است. اردوغان همچنین نخست وزیر و وزرای دولت را تعیین می کند و او خطوط سیاست خارجی را ترسیم می کند و ارتش را به سوریه می فرستد و توافقنامه های آتش بس با حزب کارگران کردستان ترکیه امضا و لغو می کند. او فرماندهان ارتش و قاضی های دادگاه قانون اساسی را تعیین می کند. پس وی دیگر چه چیزی بیشتر از این می خواهد؟
به نوشته روزنامه الحیات، با چشم پوشی از نتیجه همه پرسی، بسیاری از سیاستمداران، از همه طرف ها خواسته اند آرامش خود را حفظ کنند. آنان هشدار داده اند که اختلاف ها و قطب بندی های سیاسی نگران کننده است. این موضوع در میان شهروندان مشهود است و انسجام جامعه را تهدید می کند.

تایید: سرلک

کد خبر: 758761

وب گردی

وب گردی