چگونه اردوغان یک کشور را به سوی دیکتاتوری هدایت کرد؟

رئیس جمهور ترکیه در طول یک سال گذشته دادگستری، دانشگاه ها و ارتش را تسویه کرده است. روزنامه نگاران منتقد و رهبران کرد را به زندان انداخته و با توجه به رفراندوم قانون اساسی قدرت را خود به عنوان رئیس جمهور تثبیت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری سی‌‍ان‌ان، همه پرسی ترکیه پس از کش و قوس های فراوان به انجام رسید. همه پرسی که بسیاری نتیجه اعلام شده آن را جعلی و "اشتباه" می دانند و تبعات آن شامل تضعیف دموکراسی، شکاف بیشتر در جامعه و مذهب یتر شدن حکومت ترکیه می باشد.

شائبه هایی درباره این انتخابات مطرح شده است که سلامت آن را زیر سوال می برد. یکی از این شائبه ها به خاطر برگه رای بدون پوشش است. برگه های رای می بایست دارای یک لایه پوشش باشد که بسیاری از برگه ها فاقد آن بوده است.

از طرفی بسیاری از افرادی که دارای شغل های دولتی یا وابسته به دولت هستند، پس از پاکسازی های هزاران نفری در طول ماه های گذشته نسبت به بیان اعتراضات خود هراسانند. آن ها به خوبی می دانند که هر اعتراضی می تواند به از دست رفتن شغل آن ها منجر شود.

از طرفی رجب طیب اردوغان با اختلافی حداقلی پیروز رفراندوم محسوب می شود و بقاء خود را تا 2029 تثبیت می کند. او به عنوان یک رئیس جمهور اقتدارگرا با گرایشات اسلامی است که نشان داده از ثبات کافی برخوردار نیست.

در حالی که این رئیس جمهور تلاش می کند قدرت خود را تثبیت کند، سه شهر بزرگ ترکیه در مقابل این نتیجه ایستاده اند.

این رفراندوم مجموعا حاوی 18 اصلاحات در قانون اساسی ترکیه بود. او که زمانی خود را در قامت یک بازیکن فوتبال می دید، با کمک حزب عدالت و توسعه در قامتی مردی ظاهر شده است که تاکنون در هیچ انتخاباتی شکست نخورده است.

او که امروز قوه مجریه و مقننه را در اختیار دارد، قدم بعدی خود را دیوان عالی ترکیه می بیند. طبق قانون اساسی جدید ترکیه او قادر به تعیین 12 قاضی از 15 قاضی بالا رتبه دیوان عالی کشورش نیز خواهد بود.

از طرفی باید یادآور شد که اردوغان پس از پاکسازی های ماه های گذشته، مخالفان درون سیستم خود را نیز حذف کرده است. ارتش، دانشگاه ها، و دادگستری نیز پس از کودتا پاکسازی شده اند. روزنامه نگاران مخالف نیز دستگیر و به زندان انداخته شدند.

شعارهای ضد غربی اردوغان نشان از فاصله گرفتن دولت او از سیاست عضویت در اتحادیه اروپاست. در حالی که بسیاری از مردم این کشور خواهان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند.

از طرفی بنظر می رسد رئیس جمهور ترکیه در حال به چالش کشیدن کمالیسم ( سیاست های آتاتورک) با استفاده از ترکیب ناسیونالیسم و اسلام است. او به چالش کشیدن حقوق زنان را با کمک اسلام آغاز کرده است و از طبیعت متفاوت زنان سخن می گوید.

یکی از تغییرات دیگری که اردوغان برای ترکیه مد نظر دارد، در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود. او قصد دارد آموزش و پروش سکولار ترکیه را کنار گذاشته و طرح اضافه کردن متون و کتب اسلامی را در نظر دارد.

در مجموع ترکیه در حال آغاز دوره ای جدید از تاریخ خود است. دوره ای که در آن ترکیه از کشوری سکولار به کشوری اسلامی و ناسیونالیستی سوق خواهد یافت.

مترجم: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 758877

وب گردی

وب گردی