جلسه بررسی مستند زندگی و اشعار فروغ فرخزاد  برگزار می شود

کتاب «زنی تنها»، اثر مایکل سی ‌هیلمن با ترجمه تینا حمیدی روز سه‌شنبه 29 فروردین در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه کتاب، نقد و بررسی کتاب «زنی تنها»، اثر مایکل سی ‌هیلمن از سلسله نشست‌های ادبیات و نقد ادبی سرای اهل قلم خانه کتاب، از ساعت 17 تا 19 روز سه‌شنبه (29 فروردین‌ماه) و با حضور سایه اقتصادی‌نیا، مهری بهفر و تینا حمیدی برگزار می‌شود.

این کتاب بررسی مستند زندگی و اشعار فروغ فرخزاد در فضای فرهنگی روشنفکران ایرانی در دهه‌های 1330 و 1340 است. با مرور مقاله‌ها و کتاب‌هایی که در فاصلۀ چاپ متن انگلیسی (1987) و متن ترجمۀ فارسی (1395) دربارۀ زندگی و آثار فرخزاد منتشر شده‌اند، می‌توان به چند نکته اشاره کرد. نخست اینکه در شناخت فروغ فرخزاد به جنبه‌های اتوبیوگرافیک اشعارش تاکید و توجه شده است و دیگر اینکه الهام‌بخش بودن زندگی و آثار او برای برخی روشنفکران ایرانی در ایران و نیز مهاجران زن ایرانی‌تبار در غرب اهمیت ویژه‌ای داشته است.

از لحاظ ادبی اشعار نوگرا و جاودانۀ فرخزاد چه در داخل و چه در خارج ایران درخور توجهی نقادانه است و گرچه هدف اصلی این کتاب نقد ادبی نیست، ارجاعات متعدد و اشاره‌های بسیار آن در اشعار فروغ، به خوانندگان معیارهایی می‌دهد تا دربارۀ شعر فروغ و جاذبه آن داوری کنند.

هدف اصلی این بررسی خود فروغ است، اما به این دورۀ تاریخی که به دلیل ویژگی‌های خاص آن مورد توجه فروغ بوده است نیز پرداخته می‌شود؛ دیدگاه شاعری که به شیوه خاص در دوره‌ای زیسته و به ویژگی‌های اصلی آن دوره واکنش نشان داده و ویژگی‌های خاصی از آن را برجسته کرده است؛ و در نهایت به نظر می‌رسد زندگی و شعر فرخزاد با شناخت و درک جریان‌ها و حوادث ایران پس از پهلوی گره خورده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند در زمان یاد شده به سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه‌ی خواجه نصیر، پلاک ۲، طبقه همکف مراجعه کنند.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 758902

وب گردی

وب گردی