در طول 4 سال گذشته، شاهد همراهی نمایندگان کمیسیون های مختلف مجلس با طرح تحول سلامت بودیم

​وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همکاری های نزدیک مجلس شورای اسلامی با وزارت بهداشت، گفت: در طول حدود 4 سال گذشته در دو مجلس گذشته، شاهد همراهی نمایندگان کمیسیون های مختلف با طرح تحول سلامت بودیم که از همه آنها تشکر می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در نشست مشترک و هم اندیشی اعضاء کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و شورای معاونین وزارت بهداشت، اظهار داشت: وضعیت بهداشت و درمان کشور که یکی از خدمات بسیار مهم است، در مقایسه با کشورهای اطراف و هم رده ایران، مناسب نبود و در حال حاضر هم مشکلاتی وجود دارد شاید به این دلیل که نگاه سیاستمداران برای سازندگی، بیشتر معطوف به ساخت ریل، جاده، پتروشیمی، کارخانه و ... بوده و کمتر به حوزه سلامت و آموزش و پژوهش توجه داشته اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انقلاب اسلامی، مردمی و توجه آن به محرومان، مستضعفان و نیازمندان بود، افزود: بهداشت و درمان، یکی از بخش هایی بود که سالانه 700 هزار نفر زیر خط فقر می رفتند و برخی افراد، بیش از 40 درصد از درآمد خود را برای حوزه بهداشت و درمان پرداخت می کردند و رتبه ایران از نظر پرداختی مردم برای هزینه های درمانی، نامناسب بود.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: قبل از طرح تحول سلامت از نظر بودجه عمومی هزینه شده در حوزه سلامت، رتبه 153 و از نظر GDP در رتبه 90 جهانی قرار داشتیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: برای طرح تحول سلامت همانند سایر خدمات دولت، حاشیه های زیادی درست شد اما بخشی از آن، اشکالاتی است در این طرح وجود دارد و بخش دیگر ناشی از سیاه نمایی ها و فضاسازی هایی بود که این فضاسازی ها و سیاه نمایی ها به یکی از گرفتاری های کشور تبدیل شده است.

دکتر هاشمی فراهم نشدن منابع پایدار برای حوزه سلامت را یکی از اصلی ترین مشکلات این طرح عنوان کرد و گفت: در صورتی که منابع پایدار برای طرح تحول سلامت تعریف و از سوی دیگر تجمیع منابع بیمه ها نیز انجام شود و یک خریدار واحد وجود داشته باشد، می توانیم منابع و مصارف را کنترل کنیم اما اولا منابع وزارت بهداشت مشخص نیست که به چه میزان از سوی سازمان مدیریت و در چه زمانی پرداخت می شود و از سوی دیگر با 28 بیمه روبرو هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهاد دکتر تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر منابع بودجه وزارت آموزش و پرورش و بهداشت در راستای منابع پایدار، گفت: بر اساس پیشنهاد ایشان، می توانیم بودجه این دو وزارتخانه را از بودجه عمومی جدا کنیم و منابع آن را به مالیات بر ارزش افزوده متصل کنیم تا مشکلی از نظر تامین اعتبارات نداشته باشند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: سال گذشته وزارت بهداشت از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها، یک ریال هم دریافت نکرد در حالی که ارائه خدمات با همان قوت گذشته ادامه دارد اما باید توجه داشت که کار ما از جنس حقوق است زیر باید برای دارو، تجهیزات پزشکی و خرید خدمات، منابع را هزینه کنیم.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده و با آمدن بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت، تعارضات این حوزه به حداقل برسد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: اگر بنا است وزارت بهداشت تولیت باشد، دیگر نباید برای آن دست انداز درست کنیم و برای کنترل مصارف و اضافه یا حذف کردن یک خدمت بتواند تصمیم بگیرد و همه از آن به عنوان متولی سلامت مردم، تبعیت کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: از مجموع اعتبارات طرح تحول سلامت، تنها 19 درصد برای پرسنل و پزشکان، 51 درصد برای ما به التفاوت فرانشیزی که دولت بجای مردم پرداخت کرد و سایر اعتبارات نیز برای توسعه زیرساخت های حوزه سلامت مانند ایجاد تخت های جدید، خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز جامع سلامت و کلینیک های ویژه، هزینه شده است.

دکتر هاشمی آخرین پرداختی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت را مربوط به شهریور ماه و سازمان تامین اجتماعی را مربوط به تیرماه سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه در سازمان تامین اجتماعی، نه بیست و هفتم از حق بیمه پرداختی از سوی بیمه شدگان به حوزه درمان اختصاص نمی یابد اما دستور رییس جمهور مبنی بر واریز سهم درمان بیمه کارگران تامین اجتماعی در یک حساب جداگانه، دستوری بسیار مهم و بجا بود و در صورت تحقق این امر، مشکلات موجود برطرف می شوند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 758985

وب گردی

وب گردی