عادل یراقی: دیالوگ نویسی فیلم برای عباس کیارستمی بسیار مهم بود

کارگردان "امتحان نهایی" گفت: کیارستمی بسیار علاقمند بود که من در فیلم «امتحان نهایی» به ایفای نقش بپردازم اما شرایط اکران اجازه نداد تا من در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم.

«امتحان نهایی» فیلمی به کارگردانی عادل یراقی است که فیلمنامه آن با همکاری عباس کیارستمی نوشته شده است. کارگردان » امتحان نهایی» درباره نحوه همکاری با عباس کیارستمی، به ایسکانیوز، گفت: قبل از «امتحان نهایی» سابقه همکاری با عباس کیارستمی را در ساخت فیلم «آشنایی با لیلا» داشتم که طرح آن فیلم را آقای کیارستمی به من داد و فیلمنامه را با هم نوشتیم، زنده یاد کیارستمی بسیار از همکاری با من در «آشنایی با لیلا» راضی بود به همین دلیل طرح «امتحان نهایی» را به من پیشنهاد داد که من هم استقبال کردم و بدیهی بود که همکاری برای دومین بار را با آقای کیارستمی بپذیرم.

او ادامه داد: با همکاری عباس کیارستمی، فیلمنامه «امتحان نهایی» با جزییات نوشته شد و پس از آن به بازدید مکان هایی که قرار بود تصویربرداری فیلم در آن انجام شود، رفتیم که بعد از بازدید با توجه به محل های فیلمبرداری در متن تغییراتی به وجود آمد.

کارگردان فیلم «امتحان نهایی» درباره نحوه آشنایی با کیارستمی، گفت: در کارگاه های فیلمسازی ایشان حضور داشتم و پس از آن چند فیلم کوتاه ساختم که مورد قبول آقای کیارستمی قرار گرفت و این باعث شد که رابطه دوستانه ای بین ما شکل گیرد که در نتیجه حدود هشت سال پایانی عمر این فیلمساز بزرگ ما با هم رابطه نزدیکی داشتیم و در سفرهای خارجی و داخلی بسیاری با هم بودیم، بیشتر سفر ها هم به این دلیل بود که آقای کیارستمی، معمولا وقتی تصمیم به نوشتن فیلمنامه می گرفت به سفر می رفت و نوشتن متن فیلم بیشتر در سفرها اتفاق می افتاد.

یراقی با اشاره به جزییات همکاری با عباس کیارستمی در فیلم «امتحان نهایی»، اظهار کرد: کیارستمی بسیار علاقمند بود که من در فیلم «امتحان نهایی» به ایفای نقش بپردازم اما شرایط اکران اجازه نداد تا من در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم زیرا فیلم هایی شبیه به «امتحان نهایی» که جذابیت های مخاطب پسند ندارند در زمان اکران با مشکلاتی روبرو می شوند. ضمن اینکه در هنگام نمایش عمومی فیلم بیشتر به آثاری توجه می شود که تا حدی از حالت رئال خارج شده و در آنها بزرگ نمایی بیشتری وجود دارد و همین باعث می شود که تهیه کننده و پخش کننده ها اصرار کنند که حتما بازیگران چهره در فیلم حضور داشته باشند، هر چند یکی از دلایل همکاری کیارستمی با من این بود که علاقه داشت به عنوان بازیگر در «امتحان نهایی» بازی کنم چون در فیلم «آشنایی با لیلا» هم به عنوان بازیگر حضور داشتم اما این اتفاق در مورد " امتحان نهایی" نیفتاد و شهاب حسینی به جای من در این پروژه به ایفای نقش پرداخت.

او ادامه داد: در زمان نوشتن «امتحان نهایی» با عباس کیارستمی 3 سفر به شمال کشور داشتم که در آنجا نوشتن را ادامه دادیم، پس از نهایی شدن فیلمنامه و زمانی که محل تصویربردای "امتحان نهایی" مشخص شد، آقای کیارستمی با من تماس گرفت تا از آن مکان بازدید کند، در نتیجه بعد از بازدید از محل فیلمبردای دوباره از من خواست تا با هم به سفر برویم و طبق مکان هایی که برای تصویربرداری بازدید کرده بودیم دوباره فیلمنامه را بازنویسی کردیم.
کارگردان «امتحان نهایی» تاکید کرد: دیالوگ نویسی فیلم برای عباس کیارستمی بسیار مهم بود از این جهت که تاکید داشت تا دیالوگ ها رئال باشند و نه تنها اصرار داشت که دیالوگ ها واقعی باشند بلکه دوست داشت تا در زمان ساخت فیلم هم به شکلی بسیار رئال توسط بازیگران ادا شود، شاید این خصوصیت را در من دیده بود و برای همین وقتی دیالوگ ها نوشته می شد بسیار کم اتفاق می افتاد که آنها را تصحیح کند. او ادامه داد: زمانی که برای اولین بار پس از ساخت فیلم، آقای کیارستمی آن را تماشا کرد به خاطر دارم وقتی از او سوالی می پرسیدم با دست به من اشاره می کرد که سکوت کنم چون دوست داشت دیالوگ های فیلم را بشنود و از فیلم راضی بود.
یراقی افزود: کسانی که با نوع فیلمسازی عباس کیارستمی آشنا هستند می دانند که او در آثارش بیشتر به شخصیت های فیلم می پرداخت و با توجه به خصوصیات کاراکتر موقعیت هایی را به وجود می آورد، البته من هم پیرو این شیوه کار هستم و به واقع گرایی اعتقاد دارم مگر اینکه نوع فیلم به گونه دیگری باشد.
عادل یراقی درباره دلایلی که موجب شد تا فیلم با تاخیر و پس از دو سال اکران شود، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا زمان به اکران رسیدن فیلم طولانی شود این است که با «هدایت فیلم» قرارداد داشتیم که متاسفانه بنا به دلایلی "امتحان نهایی" را پخش نکرد و پس از آن «نسیم صبا» پخش این فیلم را به عهده گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، اکران فیلم "امتحان نهایی" از چهارشنبه، ٢٩ فروردین آغاز می شود.

خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی

٥٠١

کد خبر: 759014

وب گردی

وب گردی