مسئول ایجاد این سیل کیست؟

یک کارشناس محیط‌زیست گفت :با آمدن بهار، شنیدن خبر سیل و داغدار شدن برای عزیزانمان که قربانی طغیان رودخانه‌ای شده‌اند، به یک کابوس تکراری تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جام جم، دکتر اصغر محمدی فاضل در یک یادداشت نوشت: برای ما کارشناسان محیط‌زیست دردناک‌تر این‌که سال‌هاست بروز این اتفاقات را پیش‌بینی کرده‌ایم و امروزه هم معتقدیم هنوز بدترین سناریوها رخ نداده و آنچه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم «از نتایج سحر است.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد طی چند دهه آینده زندگی در بسیاری از مناطق جهان غیرممکن خواهد شد و این فشار، مهاجرت اجباری ده‌ها میلیون نفر و سپس ناآرامی‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت که حتی امنیت سرزمینی و سیاسی بخش زیادی از آسیا، اروپا و آفریقا را مختل خواهد کرد.

در ایران هم این فرآیند مدت‌هاست که آغاز شده ولی متاسفانه نه بدنه جامعه و نه برنامه ریزان و مسئولان ـ اعم از نمایندگان مجلس یا مدیران اجرایی- به آن توجه کافی ندارند. به‌دلیل آن که این رخدادها حاصل یک فرآیند طولانی چندین ساله است، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در زمان بروز فاجعه به جای پاسخگویی در مسند پرسشگری قرار می‌گیرند و انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه می‌روند یا دیگران را ملامت کرده و خود را تبرئه می‌کنند.

اسفبارتر آن‌که خطای راهبردی چند دهه گذشته و سریال بی‌پایان سدسازی با خیال مهار آب، هر روز بیش از پیش قربانی می‌گیرد، حال آن‌که هیچ کشوری با ایجاد سازه‌های عظیم بتونی و کنترل آب، به توسعه و خوشبختی و امنیت نرسیده است. این اصرار ناآگاهانه یا گاهی سودجویانه، با دستکاری در طبیعت، روان‌آب‌هایی را که در طول قرن‌ها در زمان بارندگی‌های شدید در پهنای زمین توزیع می‌شدند به شهرها و روستاها سرازیر می‌کند.

البته اگر کمی انصاف به خرج دهیم، نباید همه تخم‌مرغ‌های گندیده را در سبد مقامات و مسئولان گذاشته و مسئولیت اجتماعی خود را فراموش کنیم.

هنگامی که ما زور بازو یا خوش صدایی را ملاک انتخاب اعضای شورای شهرها قرار می‌دهیم یا به جای مطالبه حقوق ملی و توسعه سرزمینی، از منتخبان خود در دولت و مجلس درخواست‌های محلی برای ساختن یک پل، سد و جاده را مطالبه می‌کنیم، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:نیوشا یعقوبی

701/703

کد خبر: 759149

وب گردی

وب گردی