هیرکان نمرده؛ زنده است

می گویند هیرکان مُرده و قلاده ماهواره ای اش پیدا شده. می گویند محیط بان های استان گلستان هیرکان را سر لاشه دیده اند. می گویند مدتهاست کسی از هیرکان خبر ندارد. می گویند مشاور هلندی پروژه رهاسازی از این اتفاق ابراز خوشحالی می کند. می گویند.... می گویند...

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زیست بوم، می گویند هیرکان مُرده و قلاده ماهواره ای اش پیدا شده. می گویند محیط بان های استان گلستان هیرکان را سر لاشه دیده اند. می گویند مدتهاست کسی از هیرکان خبر ندارد. می گویند مشاور هلندی پروژه رهاسازی از این اتفاق ابراز خوشحالی می کند. می گویند.... می گویند...

شایعات پیرامون هیرکان پلنگ گلستانی تائید و تکذیب می شد. منتقدان اداره کل محیط زیست استان گلستان را به عدم صداقت در انعکاس اخبار متهم می کردند.

هیرکان و ورکان دو توله پلنگی بودند که دو سال و نیم پیش در اطراف شهرستان کردکوی توسط کارشناسان اداره محیط زیست این شهرستان شناسایی شدند. پس از دو سال با وجود برخی مخالفت ها مبنی بر رهاسازی آنها در طبیعت، به دلیل نگهداری و پرورش در اسارات، شهریور ماه سال 95 با نصب مسیریاب بر بدن این دو پلنگ، هیرکان در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

از زمان رهاسازی این پلنگ کارشناسان اداره کل محیط زیست گلستان مدعی هستند که هیرکان زنده است و به حیات طبیعی خود ادامه می دهد.

احمد دباغیان مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان ضمن رد شایعات گفت: هیرکان زنده است و ما نقشه حرکتی او را به صورت روزانه داریم.

وی گفت: ردیاب ماهواره ای که به هیرکان متصل است این قابلیت را داراست که اگر هیرکان بمیرد از کار می افتد و کارشناسان اداره کل متوجه عدم حرکت این گونه می شوند.

دباغیان با تکذیب شایعات مربوط به گزارش این اداره کل مبنی بر یافت شدن گردنبد ماهواره ای گفت: ورکان در قفس فلزی و مکان سربسته نگهداری می شود، میزان مصرف شارژ ردیاب چندین برابر می شود و رفتار پرخاشگرانه این پلنگ باعث شد که گمانه زنی شود نویزهای ارسالی از قلاده روی رفتار او تاثیر می گذارد، در نتیجه قلاده از گردن ورکان باز شده و بمنظور شارژ مجدد به آلمان فرستاده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نصب 5 دوربین تله ای به شعاع 3 کیلومتری برای رصد هیرکان اداره کل محیط زیست استان گلستان از ارائه تصویر مستند از هیرکان امتناع می ورزد، عنوان کرد: پلنگ از لحاظ استتار حرف اول را در گربه سانان می زند و با توجه به رهاسازی هیرکان در مناطق صخره ای پارک ملی گلستان، عکاسی از این حیوان کار دشواری است.

دکتر شیرازی، دامپزشکی که مسئولیت نصب ردیاب ماهواره ای بر گردن هیرکان را برعهده داشته، اظهار داشت: بنده در ماه اول که مهمترین دوره رهاسازی است در منطقه حضور داشتم و به طور مستقیم حرکت این پلنگ را ردیابی می کردم و خدا را شکر هیرکان توانست دوام بیاورد، پس از آن کار را به استان گلستان سپردیم و چند بار در اداره کل نقاط جدید را مشاهده کردم.

وی با بیان این مطلب که بعد از رهاسازی هیچ گارانتی ای برای زنده ماندن حیوان در طبیعت به صورت طولانی مدت وجود ندارد گفت: به هر حال طبیعت در کنار زیبایی هایش وحشی و بی رحم نیز هست. همین که هیرکان توانسته با محیط آداپته شود و در یکی دو ماه اول زنده بماند به معنی موفقیت آمیز بودن رهاسازی است، مگر اینکه باغ وحش و سال ها اسارت را جایگزین خوبی برای زندگی در طبیعت بدانیم.

دکتر شیرازی در ادامه گفت: از ابتدا بر سر رهاسازی این پلنگ اختلافاتی بین برخی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان گلستان بوده و سازمان محیط زیست در طول دو سال نگهداری از هیرکان و ورکان تنها 10 میلیون تومان بودجه اختصاص داده است که این میزان هزینه تامین کوچکترین نیازهای زیستی این دو خواهر و برادر را هم تامین نمی کرد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده: نیوشا یعقوبی

701/703

کد خبر: 759160

وب گردی

وب گردی