ترامپ فرمان اجرایی اصلاحات در برنامه ویزای کار را امضا می کند

رسانه های آمریکایی گزارش دادند: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه فرمان اجرایی را امضا خواهد کرد که به سازمان های فدرال دستور می دهد توصیه های لازم را درباره تغییرات در برنامه روادید موقت کار ارائه دهند.

به گزارش ایسکانیوز از خبرگزاری رویترز، این برنامه استفاده از کارگران خارجی در مشاغلی را هدف قرار می دهد که به مهارت بالا نیاز دارند.
دو نفر ازمقامات ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفتند که ترامپ از دستور «کالای آمریکایی بخرید و از آمریکایی ها استفاده کنید» برای اعمال تغییرات جهت افزایش خرید کالاهای آمریکایی در قراردادهای دولتی استفاده خواهد کرد.
ترامپ این فرمان اجرایی را در جریان دیدار از شرکت تولید ابزار و تجهیزات «اسنپ آن/Snap On» در ویسکانسین امضا خواهد کرد.
امضای این فرمان در راستای انجام وعده ترامپ برای اولویت قرار دادن آمریکا با اصلاح سیاست های مهاجرتی و تشویق به خرید کالاهای آمریکایی انجام می شود. با نزدیک شدن به مهلت 100 روز نخست ریاست جمهوری ترامپ، وی دستاورد قانونی عمده ای نداشته اما از دستورات اجرایی برای تغییرات نظارتی جهت کمک به اقتصاد آمریکا استفاده کرده است.
یکی از مقامات ارشد (مذکور در بالا) گفت که این فرمان ترامپ، «اعمال جدی همه قوانین مربوط به ورود نیروی کار به آمریکا را به منظور افزایش نرخ استخدام و دستمزد بالاتر برای کارگران در آمریکا هدف قرار می دهد.»
در این فرمان از وزارتخانه های کار، دادگستری، امنیت داخلی و کشور خواسته می شود در جهت حمایت از کارگران آمریکایی علیه آنچه که به گفته مقام یاد شده«تقلب و سوء استفاده» در سازوکار مهاجرتی آمریکا است، اقدام کنند.
در این فرمان همچنین از چهار وزارتخانه فدرال خواسته می شود اصلاحاتی را پیشنهاد دهند که اطمینان دهد روادید کار موقت موسوم به H-1B صرفا به متقاضیانی کاملا ماهر ارائه می شود.
روادید H-1B مخصوص اتباع خارجی مشاغل «تخصصی» است که به طور معمول به تحصیلات عالی نیاز دارد. به گفته سازمان خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا (USCIS) این روادید شامل دانشمندان، مهندسان و برنامه نویسان رایانه می شود اما فقط به این گروه محدود نمی شود.
طبق گزارش سازمان خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا، امسال تعداد متقاضیان روادید H-1B از 236 هزار نفر در سال 2016 به 199 هزار نفر کاهش یافت.
شرکت ها می گویند از این روادید برای جذب استعدادهای برتر استفاده می کنند. به گفته یکی از تحلیلگران رویترز، بیش از 15 درصد از کارکنان شرکت فیس بوک در سال 2016 از روادید موقت کار استفاده کردند.
اما بیشتر روادیدها به شرکت هایی اعطا می شود که وظیفه برون سپاری را برعهده دارند که این امر انتقادهایی را از سوی افرادی برانگیخته است که می گویند این شرکت ها از رودادیدها برای مشاغل پایین تری در بخش فناوری اطلاعات استفاده می کنند.
مقام ارشد یاد شده گفت که نتیجه این می شود که کارگران خارجی به طور معمول با دستمزدی پایین تر جایگزین کارگران بومی آمریکا می شوند که این امر اصول برنامه ارائه روادید موقت کار را نقض می کند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا به تازگی دو دستور اجرایی را برای کاهش کسری تجاری این کشور امضا کرد که ‏هدف از آن پشتیبانی از تولید ملی این کشور و جلوگیری از ورود کالاهای ارزان قیمت خارجی و در نتیجه تعطیلی کارخانه های ‏آمریکایی خواهد بود.‏
ترامپ گفته است این اقدام پیامی روشن به صنعتگران ‏کشور می فرستد که ما کارخانه ها و اشتغال را به کشورمان باز خواهیم گرداند.

303/302

کد خبر: 759216

وب گردی

وب گردی