10 روستای خراسان شمالی برای هدف گردشگری و بافت باارزش پیشنهاد شد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان ‌شمالی گفت: 10 روستای این استان برای روستاهای هدف گردشگری و بافت باارزش روستایی پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از ایرنا خراسان شمالی علی‌اکبر صابری اظهار کرد: در سطح کشور 300 روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش قرار گرفته اند که طرح بهسازی و احیای بافت با ارزش این روستاها در برنامه ششم، مطالعه و اجرایی می شوند.

صابری تصریح کرد: در سال گذشته، چهار روستا به عنوان روستای هدف گردشگری و پنج روستا به عنوان روستای بافت باارزش مصوب شد و امید می رود 10 روستای پیشنهادی نیز در برنامه هایی که طی برنامه ششم توسعه هدفگذری شده، گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات مطالعه و اجرای پروژه ها در روستاهای هدف گردشگری و بافت باارزش از محل منابع ملی تامین می شود و برای هر روستا بیش از 10 میلیارد ریال هزینه می شود.

صابری گفت: در برنامه پنجم توسعه، روستاهای 'روئین' در اسفراین، 'اسفیدان' در بجنورد و 'اسطرخی' در شیروان به عنوان بافت با ارزش روستا و روستاهای 'زوارم' شیروان، 'درکش' در مانه و سملقان به عنوان روستاهای هدف گردشگری مصوب شده اند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی گفت: در این روستاها طرح های بهسازی و احیای بافت روستا مطابق با الگوی سنتی و محلی، تهیه و اجرا می شود.

وی تصریح کرد: در این طرح، مصالح استفاده شده در بهسازی ها و نیز معماری ها مطابق با الگوی محلی مناطق اجرایی می شود.

صابری با اشاره به بلند مرتبه سازی در روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش روستایی اظهار کرد: بلندمرتبه سازی و افزایش تراکم ساختمان یکی از آسیب ها در این روستاها است که بافت قدیمی را دچار خدشه می کند اما در برخی روستاها همچون روئین و یا اسفیدان که سمت توسعه با کمبود زمین روبه رو است، چاره ای جز بلندمرتبه سازی نیست.
وی گفت: تلاش داریم تا مصالح و نما و معماری به کار رفته در ساخت و ساز این روستاها مطابق با الگوهای محله باشد تا کمترین آسیب در این زمینه وارد شود.

منتشر کننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 759241

وب گردی

وب گردی