بانک داده های اقتصادی و مالی و درگاه پایش داده های اقتصادی رونمایی شد

بانک داده های اقتصادی و مالی و درگاه پایش داده های اقتصادی روز سه شنبه در مراسمی با حضور «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ بانک داده های اقتصادی و مالی با هدف ایجاد شفافیت اقتصادی و دسترسی سریع و آسان سیاستگذاران و پژوهشگران به داده های بهنگام مالی و اقتصادی ملی، استانی و بین المللی ایجاد شده است.
داده ها از منابع رسمی و مستند به صورت سری زمانی سالیانه، فصلی، ماهیانه و روزانه با امکان دریافت به صورت فایل اکسل برای برخورداری از پردازش های آماری- نموداری در اختیار کاربران قرار گرفته است.
همچنین درگاه پایش داده های اقتصادی کشور با هدف ارائه تصویری کلی از وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای استفاده مدیران و کارشناسان ذیربط طراحی شده است.
«حسین میرشجاعیان حسینی» معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد با توجه به جایگاه سازمانی و وظایف محوله، طراحی بانک داده های مالی و اقتصادی کشور را با تاکید بر عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با هدف ارائه آمار و اطلاعات بهنگام و رسمی در دستور کار خود قرار داد.
وی افزود: این مهم از آنجا اهمیت دارد که حرکت در مسیر توسعه و برنامه ریزی در هر اقتصادی بدون وجود اطلاعات شفاف، صحیح و جامع و ارائه تحلیل علمی و کارشناسی از این اطلاعات امری غیرممکن است.
به گفته میرشجاعیان حسینی، شفاف نبودن اقتصادی سبب می شود تا امکان برنامه ریزی صحیح و جامع اقتصادی و شفاف بودن سیاست های اقتصادی ممکن نشود و شفافیت اقتصادی از آنجایی حائز اهمیت است که نخستین گام در سیاستگذاری اقتصادی و بررسی مسائل آن، شناخت دقیق از وضع موجود است.
وی تاکید کرد: جریان اطلاعاتی در صورت پیوستگی و روزآمد بودن، زمینه برنامه ریزی های بلندمدت را فراهم می کند و در نتیجه علاوه بر سیاستگذاران کلان، آحاد جامعه و فعالان اقتصادی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند
ارایه آمارهای مهم به صورت داشبوردهای حاوی اعداد و نمودارهای تحلیلی به تصمیم گیران کمک می کند تا با صرف مدت زمان اندک به درک کلی از وضعیت عملکرد بخش های مختلف دست یابند و در تصمیم گیری ها از آن یاری گیرند.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 759255

وب گردی

وب گردی