تاثیر برگزاری جشنواره ملی نخبگان دراقتصاد مقاومتی / دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار اقتصاد مولد متکی به دانش روز

یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده و بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است . این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نیوده و فراموش نکنیم که اقتصاد مولد و درونزا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

به گزارش ایسکانیوز، سیاست‌های ابلاغی در زمینه اقتصاد مقاومتی مواردی را همچون توجه به سرمایه‌های انسانی و علمی کشور، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری، توانمندسازی نیروی کار، افزایش سهم سرمایه انسانی و گفتمان‌سازی این مفهوم در محیط‌های علمی و آموزشی نیازمند عزم و تشریک مساعی همگانی و نیروی محرکه‌ای است تا بتواند همراهی لازم را در تمام ارکان قوای سه‌گانه ایجاد کند و در این بین نقش نخبگان دانشگاهی حائز اهمیت است.

نخبگان دانشگاهی در دو دسته علمی قرار می گیرند؛ دسته اول دانشجویان و فارغ التحصیلانی که دارای طرح‌ها و مقالات علمی بوده و دسته دوم کار آفرینان و مخترعان نخبه برتر هستند. این افراد با حمایت بنیاد نخبگان می توانند نقش بسزایی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی داشته و موجب کارآفرینی شوند.

در این راستا یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; همچنین بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است . این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

حمایت از نخبگان از وظایف دانشگاه هاست

دانشگاه آزاد اسلامی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در واقع یکی از رویکردهای اصلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از نخبگان است؛ تاکنون چند اقدام مهم و اساسی هم در این زمینه تعریف شده است که اولین اقدام تشکیل شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است که براساس دستور رئیس دانشگاه،حمایت از نخبگان در دو بخش هیات‌علمی و دانشجویی برنامه‌ریزی شده است.

برای اعضای هیات‌علمی شبکه پژوهشی نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب پژوهشکده‌هایی که در واحدهای دانشگاهی وجود دارد ساماندهی می شود، دانشجویان نیز از میان افرادی که دارای درجه نخبگی هستند انتخاب می شوند.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبان آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

تجلی کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی

چندی پیش دکتر واشقانی فراهانی معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این نکته که در گذر از دانشگاه آموزش‌محور به کارآفرین، مسئولیت اجتماعی ما پاسخگویی به نیازهای جامعه است گفت: این امر با ثبت اختراعات، ایجاد مراکز رشد و دانش‌بنیان عملی خواهد شد.هدف اصلی ما گذر دانشگاه آزاد اسلامی از یک دانشگاه آموزش محور به پژوهش محور و کارآفرین است؛ بنابراین در این گذر باید از برنامه‌های دانشگاه در راستای تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه نسل سوم استفاده کرد.

وی با توجه به وجود بیش از ۸۰۰ واحد فناور در کشور گفت: اکنون سهم دانشگاه آزاد اسلامی از مراکز رشد کشور بیش از ۳۵ درصد بوده و در تولید علم منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۵ را دارد اما در راه تبدیل این علم به ثروت هنوز فاصله بسیاری باقی مانده است.

همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی برای کشور برکت دارد

غلامعلی منتظر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان چندی پیش در جلسه شورای سیاست‌گذاری ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی از برکات همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت و اظهار کرد: شناسایی مخترعانی که دارای قدرت فکری و خلاقیت هستند و توانسته‌اند طرح خود را به مرحله عمل برسانند و نیز نزدیک کردن مخترعان به بازار از اهداف مدنظر است.البته سعی می‌شود با همکاری و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان مخترعان را حمایت کنیم تا بتوانند یک شرکت نوپا بسازند و محصولات خود را تجاری و عرضه کنند.

وی گفت: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی نگاهی مانند سایر دستگاه‌ها نیست. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بازیگران عرصه علمی و فناوری کشور است، به همین دلیل ما احساس می‌کنیم اگر کاری را با همکاری این دانشگاه انجام دهیم، برکات و موهبات آن برای کشور خواهد بود.این جشنواره یک برنامه ملی بوده و نتایج آن هم ملی است. بعلاوه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک یاور علمی با ما همکاری کرده و حدود ۱۲ سال است که مسابقات ربوکاپ را برگزار می‌ کند.

نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می شوند

علی اکبر ولایتی رئیس هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در سال گذشته با بیان اینکه اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد برنامه ریزی شده و امیدوارم که در سال 96 این روند آغاز شود گفت: اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد مقدمه تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه خواهد شد. موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد و باید برنامه‌ریزی کنیم تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور بیشتر شود.بعلاوه جذب نخبگان در این دانشگاه به‌صورت بورسیه می‌تواند به ماندگاری نخبگان در کشور کمک کند و باید کاری کنیم که اساتید دلگرم باشند تا بتوانند به‌درستی فعالیت کنند. ارتقای کیفی دانشگاه آزاد با اساتید باسواد، فرهیخته و دلگرم به تدریس محقق می‌شود.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه دولتی نیست اما حکومتی است، گفت: دانشگاه آزاد مربوط به نظام است بنابراین باید در این دانشگاه به جایی برسیم تا رقابت سختی میان نخبگان برای حضور در این دانشگاه ایجاد شود.

ایران را باید با اتکا به هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد

میرزا رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در افتتاحیه پنجمین جشنواره مخترعان ضمن تاکید بر مشارکت و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح های خلاقانه، ابداعات و اختراعات دانشگاهی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی پذیرش و همکاری و سرمایه گذاری جهت تجاری سازی این آثار را دارد و از مخترعان و نخبگان دعوت به همکاری می کند. یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره معرفی و شناساندن دستاوردهای علمی مخترعان کشور و بسترسازی برای تجاری سازی آنها است.

وی با توجه به بیانات رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: «نجات کشور در گرو تقویت بهینه علمی و اقتصاد دانش بنیان است. ایران را باید با اتکا به منابع روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد نه با تکیه بر درآمد منابع زیرزمینی و نفتی» سخنانش را به پایان برد.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 759328

وب گردی

وب گردی