پنج دلیلی که آمریکا را از حمله به کره‌شمالی بازداشت

"روز خورشید" که برخی آن را به "روز قیامت" توصیف کردند، عنوان رژه نظامی باشکوهی بود که رهبر کره شمالی از آن برای دادن پیام تهدیدآمیز مستقیم به آمریکا استفاده کرد. عملاً اظهارنظرها به صورت هولناکی شدید اللحن مطرح می‌شد که باعث شد برخی گمان کنند که قطعاً جنگی میان ایالات متحده و کره شمالی به وقوع خواهد پیوست به ویژه پس از اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از انداختن "مادر بمب‌ها" به افغانستان خبر داد اما دلایلی باعث شد که آمریکا از ایده حمله به کره شمالی منصرف شود.

به گزارش ایسکانیوز، در این گزارش، تعدادی از رازها و دلایلی مطرح شده است که آمریکا را به صرف نظر از حمله به کره شمالی واداشت:

جسارت و بی‌باکی رهبر کره شمالی

آنطور که روزنامه دیلی میل انگلیس نوشته است، به نظر می‌رسد که بی‌باکی رهبر کره شمالی یکی از دلایل اصلی بود که دولت ترامپ را واداشت تا از ترس اینکه تمامی منطقه شرق آسیا با خطری شدید مواجه نشود، از حمله به کره شمالی منصرف شود.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد: با وجود اینکه به ترامپ هم به عنوان شخصی بی‌باک نگریسته می‌شود که ممکن است تصمیمات جسورانه بگیرد، اما ترامپ می‌داند که باید کجا توقف کند. او به خوبی می‌داند که هر درگیری با پیونگ یانگ به صورت بی‌سابقه‌ای برای منطقه مهم خواهد بود و هشدار وقوع جنگ جهانی واقعی را می‌دهد.

دیلی میل به نقل از مارک الموند، یک تحلیلگر سیاسی گزارش داد که رهبر کره شمالی می‌داند که با وجود تهدیدهایش علیه آمریکا، پیروز نخواهد شد اما ترامپ نیز می‌داند که تصمیم برای جنگ با کره شمالی به منزله خودکشی است و هر دو آنها به خوبی می‌دانند که اگر گزینه ورود به جنگ را انتخاب کنند، کشور خود را به حمام خون تبدیل خواهند کرد و همچنین آماج اهانت بسیاری قرار می‌گیرند که به آسانی نمی‌توان آن را پشت سرگذاشت.

توازن قدرت‌ها

روزنامه فارین پالیسی این گونه علت منصرف شدن ترامپ از حمله به پیونگ یانگ را توصیف می‌کند؛ حمله نظامی مستقیم به کره شمالی می‌تواند به تغییر بسیاری در توازن قدرت‌ها در منطقه متشنج بینجامد.

این مجله آمریکایی ادامه داد: توازن واقعی در منطقه شکل گرفته است و نفوذ و قدرت میان چین، آمریکا و روسیه تقسیم شده است و آمریکا از حمایت کره جنوبی و ژاپن برخوردار است در حالی که پکن و پیونگ یانگ توافق‌های تجاری گسترده‌ای دارند و در همین حال، روسیه تمایلی به افزایش نفوذ آمریکا در منطقه یا استقرار سامانه تاد در شبه جزیره کره توسط آمریکا ندارد تا تهدیدی را علیه امنیت ملی روسیه ایجاد نکند.

فارین پالیسی نوشت: اعلام جنگ در این زمان، خلل‌های بسیاری را برای این توازن ایجاد می‌کرد و اینکه ممکن بود واشنگتن وارد نزاع‌هایی با قدرت‌های بزرگ شود.

نبود حمایت بین‌المللی

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع کاخ سفید فاش کرد که برجسته‌ترین علتی که ترامپ را به منصرف شدن از ایده حمله به کره شمالی واداشت این بود که او حمایت بین‌المللی مطلوب را برای این عملیات نداشت.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: ترامپ بسیار بر حمایت روسیه و چین برای حمله‌ای محدود که توانایی‌های کره شمالی را کم‌تر کند، حساب باز می‌کرد اما او از این حمایت برخوردار نشد و بر عکس، پیام‌های شدیدی از سوی پکن و مسکو دریافت کرد.

مردم کره جنوبی

از سوی دیگر، مجله آمریکایی پولیتیکو گزارش داد که موضع مردم کره جنوبی و اینکه از تشدید مواضع علیه همسایه شمالی خود حمایت نکردند، یکی از برجسته‌ترین دلایلی بود که ترامپ را به منصرف شدن از تصمیم خود برای حمله نظامی به کره شمالی سوق داد چراکه این حمله از حمایت جبهه داخلی برخوردار نبود.

این مجله آمریکایی نوشت: مردم کره جنوبی به هیچ وجه آماده جنگی فراگیر نیستند آنها چندین دهه در شکوفایی اقتصادی به سر برده‌اند.

این مجله گزارش داد: هر گونه حمله آمریکا باعث ایجاد موج گسترده‌ای از دودستگی‌ها در جامعه کره می‌شود در حالیکه این جامعه روابط خانوادگی بسیاری با خانواده‌های متعدد کره شمالی دارد و با وجود خصومت در محافل رسمی، اما همگرایی مردمی وجود دارد که باعث می‌شود وقوع جنگ در وهله نخست به آماده کردن جبهه داخلی نیاز داشته باشد.

پیامدهای هولناک

مجله آمریکایی فارین افرز نیز در تحلیلی از مواضع نظامی آمریکا در قبال کره شمالی نوشت، همچنان شبح "هیروشیما و ناکازاکی" حول هر رئیس جمهوری در آمریکا می‌چرخد و هیچ رئیس جمهوری در آمریکا حتی ترامپ ریسک تکرار آن تجربه تلخ را نخواهد کرد.

یک پایگاه خبری روسی نیز نسبت به این امر هشدار داد که کارشناسان نظامی روس به صورت آشکار از آمادگی بسیار خود برای پاسخ به هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی روسیه صحبت کرده‌اند.

چندین کارشناس روس در مورد احتمال تاثیر داشتن هر گونه حمله هسته‌ای احتمالی بر مسکو صحبت کرده‌اند.

قسطنطین آسمولوف، مدیر پژوهش‌های کره در پژوهشکده خاور دور گفت: در صورتی که حمله‌ای از سوی آمریکا به هر یک از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی صورت بگیرد، این امر تهدید غیرمستقیمی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی گفت: ابر اتمی بزرگی از این انفجار شکل خواهد گرفت که فقط ظرف دو ساعت به ولادی‌وستوک (یکی از شهرهای روسیه) می‌رسد.

مدیر موسسه امنیت هسته‌ای نیز اظهار داشت: ما تمامی گزینه‌ها از جمله آثار جنگ عادی و هسته‌ای در شبه جزیره کره را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی گفت: طبیعتا، ما نگرانی‌هایی داریم اما آنچه که از آن می‌ترسیم پیامدهای واقعی این حمله است. اما بهترین سناریو برای ما این است که این حملات در فصل بهار صورت بگیرد تا بادها از چین به بیابان گبی و به اقیانوس آرام برود و به هیچ وجه به سمت روسیه نیاید اما این‌ها صرف احتمالات است و در صورتی که حمله هسته‌ای صورت بگیرد، همه در معرض احتمال‌هایی قرار خواهیم داشت که برای همگان فاجعه بار خواهد بود.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 759364

وب گردی

وب گردی