حاج رضایی: مدیریت فوتبالی و کادرفنی قوی، اصلی ترین عامل قهرمانی پرسپولیس است

کارشناس و مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران جوانگرایی در کلیه عرصه های لیگ و عملکرد مناسب مربیان ایرانی را به عنوان نقاط قوت و مشکلات متعدد داوری، معضلات فرهنگی و ضعف ساختاری را به عنوان نقاط ضعف لیگ شانزدهم دانست.

امیرحاج رضایی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز در مورد نقاط ضعف و مثبت لیگ برتر فصل 95-96 گفت: یکی از نقاط مثبت لیگ، حضور جوانان در عرصه های مختلف اعم از بازیکنان، مربیان، داوران بود، به طوری که شاهد حضور مربیان جوان و با انگیزه مثل مجتبی حسینی، سیروس پورموسوی با عملکرد مناسب بوده ایم. حضور پدیده های جدید مثل امید جهانبخش نشان از پویایی لیگ ما بود؛ دپارتمان داوران در استفاده از داوران جوان عملکرد خوبی داشت، و در کل می شود گفت لیگ شانزدهم فصلی مولد بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این فصل شاهد تکرار و سیکل چرخش مربیان همیشگی نبودیم، به عنوان نمونه رضا مهاجری دو فصل در پدیده با نتایج خوب جز مربیان نسل جدید است. سیروس پور موسوی توانست از فرصت به دست آمده اش به خوبی استفاده و توانایی اش را اثبات کند. با وجود اینکه مدیران تمایل به ریکس روی کار آمدن مربیان جوان ندارد. اما اختلاف یحیی گل محمدی و شعیب آذری، شانس حضور یک مربی جوان در عرصه لیگ برتر به نام مجتبی حسینی را به وجود آورد. مدیران باشگاه فقط به فکر صندلی شان هستند، سرمایه گذاری شان فقط برای پیروزی نتیجه گیری است! نگاهی تک بعدی به فوتبال دارند، چون اکثراً تخصصی در این حوزه ندارند. طبق آمار فدراسیون فوتبال، حدود دو هزار نفر مربی با مدرک A در اختیار داریم اما بازار کافی برای استفاده از آنها در فوتبال کشور وجود ندارد و کمتر مدیریتی ریسک استفاده از مربی بدون رزومه و جوان را می پذیرد.

کارشناس فوتبال در مورد نقاط ضعف لیگ برتر 96-95 عنوان کرد: اشتباهات متعدد داوری، کیفیت پایین بعضی از ورزشگاه ها که منجر به ناهنجاری های فرهنگی شده و همچنین تعطیلات مکرر لیگ مهمترین ضعف های در لیگ شانزدهم به شمار می آیند. .

وی در مورد ضعف داوری افزود: اشتباهات داوران در این فصل بیش از حد استاندارد بود به طوری که در نتایج تیم ها تاثیرگذار بوده است. باید دپارتمان و کمیته داوران می توانند با برگزاری کلاس های توجیحی ضریب اشتباهات داوران را پایین بیاورند یا نه؟

حاج رضایی در مورد مشکلات ساختاری و فرهنگی نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه کیفیت پایین زمین چمن، جایگاه های تماشاچیان،نبود سرویس بهداشتی مناسب، وضعیت نامناسب سایر زیرساخت ورزشگاه ها باعث می شود تماشاگران رفاه لازم نداشته و با اشتباهات داوری و عدم نتیجه گیری تیمشان اقدام به رفتارهای نابه خردانه و هنجارشکنی مانند پرتاب صندلی های ورزشگاه و ناسزاگویی به تیم رقیب و حتی تیم خودشان می شوند.

وی مشکلات کلی فوتبال را براساس اولویت فرهنگی، ساختاری، مدیریت دانست و در این مورد افزود: مشکل فرهنگی ما از ناتوانایی در نقد یکدگیر و کم ظرفیتی برخی مسوولان است؛ اگر شخصی نظرش مخالف خواسته مدیری باشد به شدت با او برخورد می شود! مشکلات ساختاری و مدیریتی هم راستای یکدیگر است، اگر ساختار درستی وجود نداشته باشد بالطبع مدیریتی صحیح نخواهیم داشت. متاسفانه خیلی از افراد برای نقطه پرتاب خوب بدون آشنایی از وضعیت ساختاری فوتبال، مدیریت این ورزش شده اند و در نهایت باعث ضرر فوتبال می شوند.

کارشناس فوتبال عنوان کرد: در زمان تعطیلی لیگ بهترین فرصت برگزاری جلسات هم اندیشی جهت بررسی مشکلات فرهنگی و ساختاری فوتبال است، برای این کار این باید از کارشناسان حوزه های مختلفی مانند روانشناسی، جامع شناسی، مهندسی ورزشی دعوت به عمل آورد که با هم اندیشی انجام شده بین گروه های مختلف بتوان معضلات فرهنگی و ساختاری با تامین زیرساخت های لازم در ادوار آینده لیگ برتر را کاهش داد.

وی در خاتمه گفت: حضور برانکو برانکوویچ در راس کادر فنی به عنوان مربی متشخص کار بلد و مدیریت با ثبات جعفر کاشانی به عنوان فردی فوتبالی را مهمترین عامل موثر در موفقیت و قهرمانی زودهنگام پرسپولیس است.

خبرنگار: پیمان تبریزی/ انتشاردهنده:

کد خبر: 759371

وب گردی

وب گردی