کردهای ترکیه و همه پرسی قانون اساسی

همه پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه در مناطق کردنشین به رغم فشار و محدودیت اعمال شده بر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) به نسبت انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2015 شاهد افزایش آرای مثبت در مناطق کردنشین بود.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس آنچه در رسانه های منطقه در خصوص آمار مناطق کردنشین ترکیه در همه پرسی تغییر قانون اساسی منتشر شد، در انتخابات پارلمانی سال 2015میلادی در ترکیه، حزب عدالت و توسعه موفق شده بود 21 درصد آرای مناطق کردنشین را کسب کند اما در همه پرسی اخیر بیش از 32 درصد مردم این مناطق به این همه پرسی رای مثبت دادند که نشان از رشد 11 درصدی نفوذ حزب حاکم ترکیه در مناطق کردنشین ترکیه دارد.
عدالت عبدالله روزنامه نگار کرد و تحلیل گر مسائل کردی در پاسخ به این سوال که آیا حزب عدالت و توسعه توانسته است نظر مردم کرد را به همه پرسی جلب کند در حالی که در دو سال گذشته ما شاهد تشدید خشونت در مناطق کردنشین و دستگیری سران بزرگترین حزب کردی در تاریخ ترکیه بودیم، به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: مردم کرد در ترکیه تماما بسیج شده بودند که به این همه پرسی رای منفی بدهند اما در این دو سال اتفاقات زیادی در مناطق کردنشین ترکیه روی داد.
وی مدعی شد: در دو سال گذشته حزب عدالت و توسعه دهها هزار آواره سوری را در مناطق کردنشین ترکیه مستقر کرده و به آنها حق شهروندی داد تا در همه پرسی بتوانند به نام مناطق کردنشین شرکت کنند لذا افزایش آرای حزب حاکم در این همه پرسی بخشی به این دلیل بود.
به گفته این تحلیل گر مسائل کردی، رجب طیب اردوغان همزمان به خوبی توانست از نفوذ مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بر کردهای ترکیه بهره گرفته و آنها را به سوی خود جلب کند.
عدالت عبدالله در ادامه گفت: بارزانی دارای ارتباطات عشیره ای خوب با برخی از عشایر کرد در ترکیه است و اردوغان با دعوت وی به ترکیه و برافراشتن پرچم اقلیم کردستان عراق وی را تشویق کرد به نفع حزب حاکم در این همه پرسی دخالت کند و به همین منظور بارزانی جلسات متعددی با روسای عشایر مناطق کردنشین ترتیب داد.
این تحلیل گر کرد در ادامه اظهار داشت: همزمان نباید از یاد ببریم که جامعه کردی در ترکیه مسلمان است و تفکرات نزدیک به اخوانی دارند و این طیف که بخش محافظه کار جامعه کردی هستند با گسترش جنگ، به سوی اردوغان گرایش پیدا کرده اند و حمایت نظامی و مادی دولت از این طیف هم در کسب این آرا بی تاثیر نبوده است.
عدالت عبدالله، در ارتباط با نحوه برخورد مقامات اقلیم کردستان عراق با پیروزی همه پرسی در ترکیه نیز گفت: روز دوشنبه در جلسه مقامات اقلیم کردستان عراق نخست وزیر اقلیم بر اساس اطلاعات به دست آمده، از پیروزی همه پرسی استقبال و تاکید کرده است این پیروزی برای کردستان عراق هم سودمند خواهد بود.
وی افزود: دولت اقلیم کردستان عراق قرارداد 50 سال نفتی با ترکیه دارد و قطعا کنار رفتن و یا تضعیف اردوغان اصولا خوشایند اقلیم و به خصوص حزب دموکرات کردستان عراق نخواهد بود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 759376

وب گردی

وب گردی