بهره برداری از شبکه علمی کشور از اردیبهشت ماه

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی گفت: شبکه علمی کشور از اردیبهشت ماه در قالب پنج فاز آماده بهره برداری در کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، فتح اله مضطررزاده در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها گزارشی در خصوص راه اندازی شبکه علمی کشورارائه کرد.

وی با اشاره به تصویب قانون شبکه علمی کشور در برنامه پنجم توسعه گفت: این شبکه در سال ۷۷ برای اولین بار با حدود ۲۵۰ نقطه مشترک دانشگاهی عمدتا در شهر تهران به وجود آمد و با توجه به نیاز روزافزون دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی به شبکه علمی مستقل، با دستور وزیر علوم از سال ۹۴ سازمان پژوهش های علمی وصنعتی کشور متولی ایجاد این شبکه با قابلیت اتصال به سایر شبکه های معتبر علمی شد.

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خاطرنشان کرد: این شبکه مستقل و مبتنی بر فیبر تاریک با هدف اتصال تمامی دانشگاهها و با امکان اتصال به سایر شبکه های معتبر علمی از جمله شبکه علمی اروپا است که قرار است اولین اتصال به شبکه علمی اروپا در شش ماهه اول امسال صورت گیرد.

مضطرزاده افزود: اقدامات انجام گرفته شامل تمدید پروانه و اصلاحات آن، انعقاد توافق نامه یا قرارداد با شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین محتوای سرویس، تامین پهنای باند اینترنت، موضوع زیر ساختهای درون استانی با کمک شرکت مخابرات و موضوع انتقال بین استانی است.

وی گفت: برای راه انداری شبکه علمی کشور با یک سرمایه گذار خارجی و در داخل نیز با بخش خصوصی قرار دادهایی منعقد شده که این شرکتها و سازمانها برای گسترش و ایجاد زیر ساخت های شبکه علمی کشور با ما همکاری می کنند.

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور عنوان کرد: توافق نامه ای دو جانبه برای فراهم سازی بستر قانونی مشارکت بخش خصوصی منعقد شده تا این بخش بتواند به راحتی سرویس ها و خدمات لازم را برای شبکه علمی کشور ارائه کند که در این مسیر نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و بخش خصوصی با ما همکاری دارند.

مضطرزاده اظهار داشت: فاز اول شامل شهر تهران و در اردیبهشت ۹۶ و فاز دوم شامل شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرج، اهواز و قم در آبان ۹۶ و فاز سوم شامل سایر مراکز استان در آبان ۹۷ و فاز ۴ شامل سایر شهرهای ایران در آبان ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: فاز ۵ نیز شامل اتصال شبکه علمی ایران به شبکه بین المللی است که قرارداد آن در خردادماه ۹۶ توسط وزیرعلوم در یکی از کشورهای اروپایی بسته می شود.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 759462

وب گردی

وب گردی