ایران و فنلاند موافقت نامه همکاری گمرکی امضا کردند

موافقتنامه همکاری های گمرکی بین «مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک ایران و «آنتی هارتی کای ننبرای» رییس کل گمرک فنلاند درباره مبارزه با مواد مخدر و قوانین گمرکی شامگاه سه شنبه در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند امضا شد.

به گزارش ایسکانیوز از گمرک جمهوری اسلامی ایران، این موافقت نامه نخستین بار پس از برجام در دولت «تدبیر و امید» با یک کشور اروپایی وعضو اتحادیه اروپا امضاء شده است.
ایران بیست و دومین کشوری است که با جمهوری فنلاند موافقت نامه همکاری های گمرکی امضاء می کند.
براساس مفاد این موافقت نامه گمرکات ایران و فنلاند در خصوص قوانین گمرکی، ارزش کالاها، طبقه بندی کالایی، اجرای مقررات، مقررات حمل و نقل و همچنین چگونگی مبارزه با مواد مخدر، داروهای روان گردان و پیش سازهای صنعتی و سنتی همکاری خواهند کرد.
در این مذاکره ها دو طرف درباره چالش ها و فرصت های تجارت فرامرزی و همچنین راهکارهای توسعه مناسبات تجاری دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
مبارزه با قاچاق کالا و تبادل فهرست فعالان اقتصادی مجاز از دیگر محورهای این مذاکرات بود.
همچنین رئیسان گمرکات ایران و فنلاند در خصوص امکان سنجی تبادل الکترونیکی اطلاعات و استعلام الکترونیکی گواهی مبدا توافق کردند.
به گزارش ایرنا، در 10 ماهه پارسال ارزش صادرات ایران به فنلاند 315 هزار و 260 دلار بود و در مقابل از این کشور 123میلیون و 615هزار و 789دلار کالا وارد کرد.
جمهوری فنلاند کشوری به پایتختی هلسینکی در شمال اروپا منطقه اسکاندیناوی است. این کشور نزدیک به 6 میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پول آن یورو است.
یکی از مشترکات تهران- هلسینکی راهگذر شمال-جنوب و گذرگاه ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند تا بمبئی هند است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر دهها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند می دهد.
این راهگذر افزون بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، 30 درصد هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 759521

وب گردی

وب گردی