ظریف: ایران برای گسترش روابط با قرقیزستان هیچ سقفی نمی شناسد

وزیر امور خارجه در همایش مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان در شهر بیشکک پایتخت این کشور، گفت: ما هیچ سقفی در روابط با قرقیزستان نمی شناسیم و در همه حوزه ها اماده گسترش همکاری ها هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه ای خود در بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان، در اولین برنامه کاری خود در همایش مشترک تجاری دو کشور شرکت و در سخنانی روابط ایران و قرقیزستان را تاریخی و دارای اشتراکات بسیار دانست و افزود: ایران و قرقیزستان، کشورهایی با فرهنگ و دین و آیین و جفرافیا و سابقه تاریخی مشترک هستند. ۲۵ سال گذشته، دورانی بوده که دو کشور روابط دیپلماتیک و رسمی براساس پیوندهای ناگسستنی تاریخی داشته اند و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. مایلم از این فرصت استفاده کنم و ۲۵ امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به همه دوستان تبریک عرض کنم.

دکتر ظریف در ادامه گفت: از ابتدای استقلال قرقیزستان، که ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت، روابط دوستانه ای فیمابین دو کشور همواره وجود داشته است. ما دوستان دوران سختی را فراموش نمی کنیم و امروز نیز بعد از سفر بسیار موفقیت آمیز آقای روحانی به قرقیزستان در دی ماه سال گذشته که منجر به امضای اسناد متعددی بین دو کشور شد، زمینه برای گسترش همکاری ها بین دو کشور بسیار فراهم است.

ظریف خاطر نشان کرد: همراه من دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی حاضر هستند. همکاری بین دو کشور در حوزه های مختلف مانند فناوری و علوم پیشرفته، انرژی، ساخت و ساز، کشاورزی، دامداری، صنعت و معدن و سایر زمینه ها امکانپذیر است و نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی حاضر در هیات همراه من، برای شروع و یا تقویت همکاری ها حضور دارند؛ امیدوارم در این جلسه و مذاکراتی که بین تجار و کارآفرینان دو طرف صورت خواهدگرفت زمینه ای برای اتعقاد توافق ها و پیگیری موافقت نامه های قبلی برای پیشبرد روابط در حهت منافع دو کشور فراهم شود. برای ما در جمهوری اسلامی ایران پیشرفت، توسعه، امنیت و ثبات قرقیزستان، پیشرفت، توسعه و ثبات خودمان است. ما نه تنها در یک منطقه زندگی می کنیم بلکه علقه های تازیخی و علایق مذهبی و فرهنگی، ما را به هم پیوند داده و در این دنیای پرآشوب که خطر افراط و ترور منطقه و جهان را تهدید می کند همکاری و گسترش فرهنگ مدارا از مهمترین روش های مقابله با افراطی گری و تروریسم است که نه تنها می تواند ضامن خوشبختی و سعادت مردم باشد بلکه از گسترش تروریسم و افراطی گری نیز می تواند جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما هیچ سقفی در روابط با قرقیزستان نمی شناسیم و در همه حوزه ها آماده گسترش روابط هستیم. در حوزه تعاملات پولی و بانکی و روابط بانکی نیازمند حرکتی جدی تر برای باز کردن و تسهیل روابط کارآفرینان هستیم؛ امیدواریم با توافقات صورت گرفته بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی قرقیزستان، زمینه فعالیت بخش خصوصی بیش از پیش فراهم شود.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 759543

وب گردی

وب گردی