شهنازی: والیبال نخستین رشته اعزامی به مسابقات کشورهای اسلامی  است/ پرچمدار یکی از بانوان خواهد بود

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: دوره دوم مسابقات کشورهای اسلامی در تهران با کارشکنی برخی عناصر منتفی شد.

به گزارش ایسکانیوز، شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در نشست خبری گفت: بازی های کشورهای اسلامی قرار است در باکو برگزار شود. نخستین دوره در عربستان برگزار شد که ایران به عنوان چهارمی رسید. ما در 13 رشته در این بازیها حضور داشتیم. دومین دوره قرار بود در ایران برگزار شود که با کارشکنی برخی عناصر منتفی شد. دوره بعدی ایران با 88 ورزشکار راهی اندونزی شد و 59 مدال کسب کرد. ایران در این دوره در رده دوم قرار گرفت.

شهنازی در ادامه صحبت‌هایش درباره برگزاری جلسه ستاد با مسئولان وزارت ورزش گفت: جلسات منظمی داشتیم و استراتژی شرکت در مسابقات تعیین شد. ما در رشته هایی که شرکت می کنیم در بیشتر آنها مدال آور هستیم و فقط در تعداد محدودی صرفا حضور داریم. فعلا درباره مدال نمی توانیم صحبت کنیم؛ در کشتی، زورخانه ای، جودود نابینایان، بوکس، تنیس، والیبال، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، وزنه برداری، ووشو، جودو، شنا، شیرجه، واترپلو، تنیس روی میز، دوومیدانی و تکواندو شرکت می کنیم.

* والیبال نخستین تیم اعزامی

وی خاطرنشان کرد: در رشته زورخانه ای قرار بود کشتی پهلوانی هم برگزار شود اما اتحادیه جهانی و مسئولان برگزارکننده به تفاهم نرسیدند و حذف شد. مسابقات هم از 18 اردیبهشت آغاز می شود که والیبال در این تاریخ راهی باکو می شود. ژیمناستیک، بوکس و تنیس تاریخ 19 اردیبهشت اعزام می شود. گروه سرپرستی 15 اردیبهشت به باکو می رود. شنا، واترپلو، کاراته، جودو، جودوی نابینایان، تیراندازی و وزنه برداری 20 اردیبهشت راهی این بازی های خواهند شد. تکواندو، دوومیدانی، دوومیدانی معلولان نیز 23 اردیبهشت پرواز دارند و مسابقاتشان 26 اردیبهشت است. تنیس روی میز، کشتی 25 اردیبهشت، زورخانه ای و ووشو نیز 27 اردیبهشت به محل بازیها می روند.

* حضور ایران با 280 نفر در باکو

سرپرست کاروان ایران در بازیهای آسیایی درباره اعزام گفت: سه هواپیمایی با ما همکاری می کنند و هیچ مشکلی در خصوص اعزام نداریم. ثبت نام انجام شده و کاروان ایران بین 275 تا 280 نفر خواهد بود. 31 ورزشکار خانم و 127 تا 130 ورزشکار مرد داریم.

شهنازی درباره رژه کاروان یادآور شد: با توجه به تاریخ اعزام هایی که گفتم، ورزشکارانی که در همان روز افتتاحیه و یا فردای افتتاحیه بازی دارند، در رژه نخواهند بود. به عنوان مثال والیبال، تیراندازی مسابقه دارند و در مراسم افتتاحیه نخواهند بود. محدودیت آنچنانی در رژه نداریم، لباس رژه هم همان لباس های المپیک خواهد بود. البته قرار است آقای افتخاری (معاون کاروان) که هم اکنون در باکوست اطلاعات دقیق را در خصوص افتتاحیه و مراسم به ما بگوید.

* انتخاب پرچمدار در جلسه روز شنبه

دبیر کل کمیته ملی المپیک، درباره پرچمدار، خاطرنشان کرد: با توجه به حضور کشورهای اسلامی و برای اینکه بتوانیم از بانوان به عنوان نماد استفاده کنیم، با توجه به محدودیت هایی که داریم، پرچمدار روز شنبه در جلسه هیات اجرایی معرفی می شود. پرچمدار یکی از خانم های ورزشکار خواهد بود. هفته آینده قرار است با سرپرستان و مربیان اعزامی جلسه بگذاریم تا آخرین هماهنگی ها انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در زمان بازی هاست، گفت: ما اصلا تبلیغی نخواهیم داشت. البته سفارت صندوق های سیار دارد و بحث اخذ رای انجام می شود. همچنین قرار است در زمان نیمه شعبان مراسمی برگزار شود تا دعای حضرت امام زمان پشت سر ورزشکاران باشد.

شهنازی افزود: باکو بازی های اروپایی را برگزار کرده و تجربه زیادی دارد. رستوران های خوبی دارد و ما مشکلی نخواهیم داشت. همچنین وای فای رایگان در دفاتر مدیریتی خواهند داشت، اما در دهکده ورزشکاران هنوز مشخص نیست به چه صورت خواهد بود.


:

* 50 دلار هزینه هر شب برای هر ورزشکار

شهنازی در ادامه صحبت‌هایش درباره گفت: ما برای هر ورزشکار 50 دلار هر شب پرداخت می کنیم که طبیعی است. درباره پاداش ها هم هنوز چیزی مشخص نیست، اما این نکته را بگویم که محدودیت بودجه داریم.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که شما گفته اید به دلیل ناهماهنگی بین اتحادیه جهانی و مسئولان باکو این رشته حذف شده، اما به نظر می رسد اختلافات داخلی باعث حذف این رشته شده، تصریح کرد: زمانی که در جلسه در باکو بودم ابهاماتی درباره کشتی پهلوانی وجود داشت. این رشته در آسیا سازمان یافته نیست. برگزار کننده هم برنامه دارد و براساس اعلام کمیته های ملی المپیک رشته ای در مسابقات شرکت می کند. خیلی از کشورها در جریان بازی کشتی پهلوانی نبودند. من با خیلی از کشورها صحبت کردم و تعداد کشورهای شرکت کننده به حد استاندارد رسید.

وی افزود: هر ورزشکار نیز باید در 5 ماده شرکت می کرد و امتیاز می گرفت. این مقررات مشکل ساز بود. همین باعث شد تا کشورها شرکت نکنند. در اینجا هم نشست هایی با رسول خادم برگزار کردیم. ما اصلا تصور بر حذف نداشتیم، البته آذربایجان به خواسته اش رسید و در رشته باستانی شرکت می کند. من بی طرفانه می گویم با رئیس فدراسیون آذربایجان هم صحبت کردم و او به این رشته باستانی علاقمند است به همین دلیل این رشته اضافه شده بود.

* دوست داشتیم فوتبال اعزام شود

دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به فارس درباره عدم اعزام والیبال و هندبال، گفت: برای ما نظر فدراسیون ملاک بوده است. کمیته تصمیم گیرنده نیست و در ستاد تصمیم گرفته می شود. ما خیلی دوست داشتیم فوتبال اعزام شود که نشد. درباره هندبال هم در ابتدا ارزیابی خوبی نداشتیم و بعدها که آقای رحیمی آمد دیگر وقتی نداشتیم.

سرپرست کاروان ایران در بازیهای کشورهای اسلامی، در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه شنیده شده کشتی و وزنه برداری تیم اصلی را اعزام نمی کنند، تصریح کرد: کشتی تیم خوبی می فرستد و نفرات ذخیره نیستند. آنها نفرات گردن کلفتی دارند و حساسیت ها را می دانند. والیبال هم اگر قرار است تیم دوم را بفرستد می داند که می تواند مدال بگیرد. ما هم تاکیدمان این بوده که قرار است در باکو بهترین مدال را بگیریم.

* تلاش برای حفظ جایگاه دومی

شهنازی درباره پیش بینی جایگاه، عنوان کرد: آذربایجان در تلاش است که بهترین جایگاه را داشته باشد، اما ما که در دوره قبلی دوم شدیم تلاش می کنیم این جایگاه را حفظ کنیم.

وی همچنین درباره بودجه این بازیها که آیا از سال قبل است یا امسال گرفته اید، خاطرنشان کرد: این جزو برنامه های امسال ماست و باید به حساب امسال گذاشته شود. چون مسابقات در سال 96 برگزار می شود.

سرپرست کاروان اعزامی به باکو درباره تعامل با سلطانی فر، تصریح کرد: از زمان سلطانی فر، فضا مثبت تر شده است. نمی گویم قبلا تفاهم نبود، اما تفاوت دیدگاه ها بیشتر بود. این مهم است که دو طرف علاقمند هستند تفاهم داشته باشند. سلطانی فر نگاه کلان دارد و برای تصمصم گیری ها نگاه بازی دارد. وزارت مسئول کل ورزش کشور است و ما در چارچوب نظام باید سیاست ها را دنبال کنیم، اما فضا برای بحث های کارشناسی باز است. این طور نیست که قبل از جلسه تصمیمات گرفته شده باشد. معاونین خوبی هم دارد و تعامل خوبی داریم.

* نگرانی برای لغو بازیهای کشورهای اسلامی

شهنازی در پاسخ به سالی دیگر مبنی بر اینکه فکر می کنید این بازیها در سالهای آینده هم برگزار شود، عنوان کرد: بله از همان ابتدا تزلزل حس شده، اما این فدراسیون تلاش می کند بقای خود را حفظ کند. بعد از لغو بازی های تهران این نگرانی وجود داشت که تکلیف این بازی ها چه می شود. تشکیلات کشورهای اسلامی با چالش میزبانی روبه رو است به خاطر اینکه مشکل بودجه داریم. از طرفی تعداد کشورهای اسلامی زیاد است.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 759546

وب گردی

وب گردی