این پروتئین باعث چاقی می‌شود

همه چربی‌های بدن بد نیستند، در حقیقت چربی‌هایی که به نام چربی قهوه‌ای شناخته می‌شوند در عملکردهای متابولیسمی بدن نقش مهمی دارند. این چربی‌ها انرژی تولید و به بدن کمک می‌کنند تا خود را با دماهای سرد تطبیق دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مقادیر بالای یک پروتئین خاص، عملکرد تولید انرژی توسط سلول‌های چربی را متوقف کرده و موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

بدن ما انرژی را به شکل چربی ذخیره می‌کند. بافت چربی که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کند، معمولا به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود؛ سفید و قهوه‌ای. علاوه بر این، نوع سومی از چربی‌ها وجود دارد که از چربی سفید تولید شده و به نام چربی خاکستری شناخته می‌شود. این نوع چربی به واسطه برخی محرک‌های خاص در بدن تشکیل می‌شود.

چربی‌های سفید و خاکستری عملکردهای متفاوتی دارند. چربی سفید عمدتا انرژی را به شکل تری گلیسیرید ذخیره می‌کند. تری گلیسیرید معمولا در خون یافت می‌شود و اگر مقدار آن بیش از اندازه باشد، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی یا دیابت شود. چربی قهوه‌ای مختص آزاد سازی انرژی در هوای سرد است. این فرآیند به ترموژنز معروف است.

بر اساس گزارش و به نقل از مدیکال نیوز تودی،چربی‌های قهوه‌ای و خاکستری سالم‌تر از چربی سفید هستند. تحقیقات قبلی نشان داده است این نوع سلول‌های چربی خطر بیماری‌های متابولیکی و چاقی را در موش‌ها کاهش می‌دهند و مطالعاتی که در انسان انجام گرفته نشان می‌دهد که بین لاغری و این نوع چربی‌ها ارتباط معناداری وجود دارد.

مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Diabetes به چاپ رسیده نشان می‌دهد که مقادیر بالای یک نوع پروتئین خاص قابلیت تولید انرژی توسط چربی‌های قهوه ای و خاکستری را مختل می‌کند.

این پروتئین Id۱ نام دارد و بر اساس تحقیقات پیشین با سرطان پروستات مرتبط است.

در این مطالعه محققان دانشگاه مرکز سرطان جورجیا و دانشکده پزشکی جورجیا دانشگاه آگوستا، با دستکاری ژنتیکی موش‌ها آن‌ها را وادار به تولید مقادیر بیش از اندازه Id۱ در سلول‌های چربی کردند. این موش‌ها سپس با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. محققان یک گروه از موش‌های طبیعی را نیز با همین رژیم غذایی تغذیه کردند.

موش‌هایی که Id۱ بیش از اندازه در بدنشان تولید شده بود، افزایش وزن بسیار بیشتری نسبت به موش‌های گروه شاهد نشان دادند.

نتایج این مطالعه نشان ‌داد که مقادیر بالای Id۱ به بافت چربی قهوه‌ای متصل می‌شود و عملکرد چربی‌سوزی را در این بافت متوقف می‌کند.

Id۱ در مقادیر بسیار بالا یکی از فعالیت‌های کلیدی فاکتور رونویسی PGC۱ آلفا را نیز مختل می‌کند. این فاکتور رونویسی با کنترل پروتئین منحصر به فردی به نام Ucp۱ ترموژنز را تنظیم می‌کند. Ucp۱ باعث می‌شود سلول‌های چربی قهوه‌ای به طور کارآمدی انرژی تولید کنند.

به نظر می‌رسد که پروتئین Id۱ دست کم در موش‌ها هیچ عملکرد طبیعی ندارد.

به گفته محققان این یافته‌ها نشان می‌دهد که پروتئین Id۱ یک عامل خطر برای افزایش چاقی و دیابت است و می‌تواند برای معکوس کردن روند این دو وضعیت مورد توجه پزشکان قرار گیرد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 759574

وب گردی

وب گردی