پیشنهاد مطهری برای راهکار آیین نامه‌ای جایگزین تحقیق و تفحص

نایب رئیس مجلس تاکید دارد که قوه قضائیه باید خارج از نوبت و به سرعت به رسیدگی موارد ارسالی از سوی مجلس بپردازد.

به گزارش ایسکانیوز، علی مطهری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 30 فروردین) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: کمیسیون ها باید در موعد مقرر گزارش های خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده 236 می تواند جایگزین خوبی برای تحقیق و تفحص ها باشد افزود: اعمال ماده 236 خیلی راه کم هزینه ای بوده از این رو اگر مجلس گزارش ها را تهیه کرده و به قوه قضائیه ارسال کند تسریع در رسیدگی ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه نیز باید خارج از نوبت و به سرعت به رسیدگی موارد ارسالی از سوی مجلس بپردازد.

گفتنی است حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با انتقاد از تاخیر کمیسیون ها در رسیدگی به موارد ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس گفت: بیش از ده ها مورد از اعمال 236 در کمیسیون ها مانده و با توجه به اینکه طبق آیین نامه 10 روز زمان برای رسیدگی به آنها وجود دارد باید رسیدگی به آنها با سرعت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد.

شایان ذکر است براساس ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره 2- در صورتی که مجلس در مورد رئیس جمهور یا هر یک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

خبرنگار:علی درخشان

کد خبر: 759655

وب گردی

وب گردی