اردوغان: دیکتاتور نخواهم شد

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، برنامه‌های وی برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی، به معنای دیکتاتوری نیست.

به گزارش ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در یک مصاحبه تفصیلی با شبکه خبری سی ان ان پس از پیروزی موافقان اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم اخیر گفت: این اصلاحات به خاطر من نبوده است. من روزی خواهم مرد، اما قوانین اساسی باقی خواهند ماند.

وی ادامه داد: هرجا که دیکتاتوری وجود دارد، شما دیگر سیستم ریاست جمهوری ندارید، ما در اینجا صندوق‌های رای داشتیم، دموکراسی ما قدرت خود را از مردم می‌گیرد. ما این رویکرد را اراده ملی می‌گوییم.

اردوغان با اشاره به وجود اختلاف جزئی میان آرای آری و آرای خیر گفت: برنده رفراندوم به معنای واقعی برنده است. در فوتبال مهم نیست شما یک بر صفر و یا پنج بر صفر برنده باشید. هدف نهایی در یک بازی پیروزی در آن است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: اروپا در اجرای وعده‌های خود ناکام مانده است. اتحادیه اروپا ۵۴ سال است ما را پشت درهای خود نگه داشته است. از نظر روابط سیاسی چنین رویکردی غیرقابل تحمل است. ما تمام تلاش خود را کردیم که تمام شرایط اتحادیه اروپا را قبول کنیم اما اتحادیه اروپا وعده‌های خود را عملی نکرد. اروپا باید به تعهداتش پایبند باشد. اگر آنها وعده‌های خود را عملی کنند ما نیز پشت میز مذاکره می‌نشینیم و در آن زمان خواهیم دید که چه گام‌هایی باید برداشته شود.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا و تبریک وی به دلیل پیروزی موافقان اصلاحات قانون اساسی در ترکیه گفت: من ترجیح می‌دهم که دیدار دوجانبه و مستقیمی با ترامپ داشته باشم. روابط ما رو به جلو است.

وی درباره همکاری آمریکا و ترکیه گفت: رویکرد دونالد ترامپ درباره مسائل منطقه ما را خشنود کرده است. آمریکا و ترکیه می‌توانند متحد یکدیگر باشند و مشکلات مهم منطقه را حل کنند. ما در این باره مشکلی نداریم.

منبع: ایسنا

303/302

کد خبر: 759657

وب گردی

وب گردی