سی امین نمایشگاه کتاب تهران در چه مرحله ای است؟

با توجه به نزدیکی برگزاری سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مسئولان از روزهای انتهایی سال 95 و آغازین سال جاری در تلاش برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه در شهر آفتاب هستند.

به گزارش ایسکانیوز، در پی خبرهای روزهای اخیر شاهد روند تکمیل و آماده سازی نمایشگاه کتاب بودیم. همان طور که می دانید مجموعه شهر آفتاب سال گذشته با برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب آغاز به کار کرد و تا این مجموعه در قالب برگزاری نمایشگاه هایی از این دست، پس از این مورد استفاده قرار گیرد. امسال نیز طبق روال سال قبل، برپایی سی امین دوره نمایشگاه کتاب در این مکان مقرر شد و مسئولان امر در پی برنامه ریزی جانمایی برای غرفه ها، مسقف کردن کانکس های سیار، تسهیل مشکلات عبور و مرو بازدید کنندگان و ... به این مکان بودند.

نخستین روز کاری سال جاری، مهدی اسماعیلی راد معاون اجرایی نمایشگاه کتاب به همراه صالحی امیری وزیر ارشاد، سیدی مدیر مجموعه شهر آفتاب، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی، محسن نصرالله مدیر کمیته پشتیبانی و سید محمد طباطبایی مدیر ستاد امور رسانه ای ، در شهر آفتاب حضور یافتند و به همراه تیم اجرایی سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جریان روند آماده سازی شهر آفتاب قرار گرفتند. این مسئولان طی جلسه ای به بررسی مشکلات اجرایی نمایشگاه کتاب پرداختند و درباره تسهیل عبور و مرور بازدیدکنندکان در راستای کاهش ترافیک اتوبان منتهی به نمایشگاه کتاب، افزایش تعداد قطارهای مترو، اتوبوس و تاکسی های میادین شهر بحث و بررسی هایی صورت گرفت و از میزان ثبت نام و ورود کتاب ناشران خارجی و اختصاص غرفه به ناشران در سالن ها گزارش هایی داده شد.

در راستای این بازدید روز هشتم فروردین ماه، مهدی اسماعیلی راد در راستای تسهیل عبور و مرور بازدیدکنندگان به نمایشگاه کتاب، جلسه ای با کارگروه ترافیک و عمران شهرداری برگزار کرد و نسبت به افزایش تعداد پارکنیگ های ناشران صحبت هایی مطرح شد و در این جلسه افزایش دو برابری تعداد پارکینگ ناشران نسبت به سال گذشته تعیین شد و جانمایی نهایی مشاغل شهری همچون غرفه های شرکت پست، شهروند و فروشگاه های مواد خوراکی مشخص شد. همچنین در این روز نخستین محموله کتاب های خارجی به نمایشگاه کتاب تهران از کشور لبنان وارد شهر آفتاب شد و مقرر شد ؛ گمرگ مستقلی به نمایشگاه کتاب برای ورود محموله کتاب اختصاص پیدا کند.

ایجاد یک گمرک واحد برای کتاب های خارجی

در راستای دریافت کتاب های ارسالی از کشورهای خارجی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب ، با همکاری مدیر کمیته ناشران خارجی و دکتر کرباسیان (رئیس گمرک ایران) روند دریافت کتاب از کشورهای خارجی در گمرک ایران تسهیل شد و کتاب های ناشران خارجی که پیش از این در سه گمرک غرب، شهریار و پیام فرودگاه ترخیص می شدند؛ به یک گمرک واحد و متمرکز که همان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) است، تقلیل یافت.

15 فروردین اتمام زمان ثبت نام ناشران خارجی

بعد از پایان یافتن مهلت ثبت نام ناشران خارجی که 15 فروردین ماه اعلام شده بود، داوود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی، آمار این تعداد از ناشران را اعلام کرد که در بخش لاتین 46 شرکت کننده از میان 260 ناشر و در بخش ناشران عربی 86 شرکت کننده از حدود 120 ناشر در سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده اند و همچنین ناشرانی از کشورهای هلند، انگلیس، امریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، هند، عراق، سوریه، لبنان، عربستان، عمان و مصر در این دوره حضور دارند.

برنامه های سرای اهل قلم بخش ناشران خارجی

امسال با توجه به فعالیت های سرای اهل قلم بخش ناشران خارجی، فراخوان برنامه های این مکان به دو زبان عربی و انگلیسی در سایت نمایشگاه اعلام شد و تسهیلاتی برای ناشران در زمینه معرفی سخنرانان این نشست ها در نظر گرفته شده است.

برپایی پاتوق اهل قلم نمایشگاه کتاب

شهرام اقبال زاده همانند سال گذشته، امسال نیز دبیر پاتوق اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. پاتوق اهل قلم برای دعوت از اهالی قلم، نشر و ناشران برای تعامل هر چه بیشتر اهل قلم و فضایی مناسب برای دیدار و گفت و گوی خوانندگان کتاب با پدید آورندگان آثار است. بن کتاب از سوی نمایشگاه کتاب تهران مانند سال گذشته به پدید آورندگان آثاردر حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان قرار گرفته و به اهالی قلم اختصاص دارد واهالی قلم با ثبت نام اینترنتی می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

عناوین کارگاههای آموزشی سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران

عناوین کارگاه های آموزشی سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران در راستای معرفی بیشتر حوزه های مرتبط با کتاب و نشر مشخص شد و این عناوین شامل مهارت های نگارش کتاب و راهکارهای کاهش سرقت علمی و ادبی ، ویرایش در صنعت نشر، ارزیابی کتاب پیش از انتشار، نقش مواد و چاپ در بازار نشر و فلسفه برای کودکان ، اصول و مبانی نشر نوپا (استارت آپ نشر) قوانین و قراردادها و سازوکارهای حقوقی، ویرایش در صنعت نشر، تببین مباحث بیمه ای در صنعت نشر، مهارت های فروش کتاب و ارتباط با مشتری، نشر الکترونیک، تبیین مباحث مالیاتی در صنعت نشر، مبانی بازاریابی و برندسازی در صنعت نشر و به کارگیری نرم افزاهای مربوطه به رهبری بازار در کارگاه های آموزشی تصویب شد.

ضرورت اهمیت به بخش بین الملل نمایشگاه کتاب

با توجه به اهمیت بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران در معرفی کتاب های تالیف داخل به سایر کشورها و همچنین حضور این کشورها به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران؛ حجت الاسلام مهدوی راد سخنگوی هیات نظارت بر نشر به همراه محمود آموزگار، امیر مسعود شهرام نیا و جمعی از مدیران کمیته های نمایشگاه و ناشران در جلسه ای که برای تبادل نظر ناشران و نمایندگی های خارجی برگزار شد؛ در مورد ضرورت اهمیت به بخش بین الملل نمایشگاه صحبت هایی را مطرح کردند و این اعضا به اهمیت کتابهایی اشاره کردند که علاوه بر تجهیز کتابخانه های کشور، در راستای ارتقای علمی دانشگاه ها نیز موثر هستند.

در ادامه این جلسه از تکمیل سازه بخش بین الملل و جانمایی غرفه برای کشورهای خارجی خبر داده شد و با توجه به اهمیت ناشران عرب امسال دو روز به ناشران عرب اختصاص داده شد تا نشست های مورد علاقه خود را در طی این دو روز در نمایشگاه برای مخاطبان برپا کرده و همچنین مشخص شد در بخش بین الملل 46 ناشر لاتین و 90 نمایندگی نشر عربی ثبت نام کرده اند و 93 هزار کتاب لاتین و 33 هزار کتاب عربی در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

در ادامه روند تکمیل نمایشگاه کتاب تهران، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب قول آماده سازی تمامی سالن ها در تاریخ اول اردیبهشت را به رسانه ها داد و اعلام کرد بعد از این تاریخ ظرف مدت 5 روز تمامی نواقص احتمالی برطرف خواهد شد و با توجه به نواقص سال قبل در سالن های دائم و موقت این دوره 31 هزار مترمربع سالن موقت برای امور تاسیساتی، دیتا مخابرات و زیرساختی پیش بینی شده است و برای تسهیل تردد بازدیدکنندگان در بیش از 10 میدان اصلی استقرار از تمامی مبادی مسافرگیری کرده و تاکسیرانی با ظرفیت حداکثری برای آمد و شد بازدیدکنندگان اماده بوده و همچنین این مقام مسئول در راستای تسهیل عبور و مرور بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب از انتقال باجه های عوارض تهران – قم خبر داد که در صورت تصمیم نهایی با وزارت راه نسبت به جمع آوری این باجه ها اقدامات لازم انجام می گیرد و با کاهش فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب با سرعت بیشتری در خط یک مترو تهران صورت خواهد گرفت.

شعار سی امین دوره نمایشگاه کتاب

هرساله نمایشگاه کتاب تهران عنوانی را با عنوان شعار سال کتاب در نظر می گیرد و این شعار با فراخوان از اهالی فرهنگ و ادب انتخاب می شود امسال نیز در هشتمین جلسه شورای سیاست گذاری سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران که با ریاست سیدعباس صالحی برگزار شد، همایون امیرزاده سخنگوی سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد این شعار پس از اعلام فراخوان پیشنهاد شعار امسال به اهالی فرهنگ، از میان 180 پیشنهاد دریافتی، پس پالایش در جلسه شورای سیاست گذاری با عبارت "یک کتاب بیشتر بخوانیم" انتخاب شد.

کشورهای میهمان در شهر آفتاب و برگزاری روز ایتالیا

طرح شهر مهمان مدتی است در نمایشگاه کتاب تهران به اجرا در می آید در این راستا امسال، استانبول به عنوان شهر میهمان در این دوره از نمایشگاه حضور دارد و مسئولان فرهنگی این شهر به همراه 8 نماینده و 4 نویسنده برجسته ای از این شهربه تهران می آیند البته در سی امین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کشور ایتالیا به عنوان پل ادبی میان این دو کشور به همراه 32 نفر از مقامات عالی رتبه این کشور و 12 نویسنده ادبی و هنری در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت و این حضور به همراه برگزاری روز ایتالیا در نمایشگاه در راستای گسترش دیپلماسی فرهنگی انجام خواهد گرفت. همچنین کشورهای فنلاند، اتریش، صربستان، مکزیک، اکوادور، شیلی، عمان، افغانستان، ژاپن، هند، لبنان، چین و عراق برای اولین بار در نمایشگاه غرفه مستقل دارند. علاوه بر این، 14 نفر از روسای مسئولان نمایشگاه های خارجی تاکنون حضور کشورهای اتریش، صربستان، مجارستان، فرانسه، ایتالیا و روسیه قطعی شده است و افزایش فعالیت رایت سنتر با حضور برخی ناشران فعال ایران در حوزه بین الملل از جمله دیگر تعاملات خارجی سی امین دوره نمایشگاه بین اللمللی کتاب تهران است در این رابطه کشور چین به عنوان میهمان ویژه با 14 نفر نماینده از این کشور در زمینه تبادل غرفه و حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران با حضور معاونین دو کشور امضا می شود.

یارانه خرید کتاب

از بحث های جذاب نمایشگاه کتاب تهران موضوع اختصاص یارانه خرید کتاب به دانشجویان و اساتید است. در این رابطه سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 164 میلیارد یارانه خرید کتاب در این دوره خبر داد و می گوید این یارانه 80 میلیارد ریال به دانشجویان و طلاب، 24 میلیارد ریال برای دانش اموزان ، یک میلیارد ریال برای اساتید حوزه و دانشگاه، 50 میلیارد ریال بن مشارکتی مربوط به کتابخانه ها، مراکز علمی – فرهنگی، دانشگاه ها سازمان ها و مراکز علمی و فرهنگی، کانون های فرهنگی مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج و... هستند و همچنین مبلغ یک میلیون ریال بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب، 500 هزار ریال بن خرید کتاب برای دانش آموزان و 500 هزار ریال بن خرید کتاب برای اساتید حوزوی و دانشگاهی ارائه خواهد .

خرید بن کتاب از 31 فروردین ماه آغاز شده و گروه های ذکر شده می توانند ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت از طریق سامانه bon.tibf.ir نسبت به این ثبت نام اعلام کنند و زمان توزیع بن کارت‌ها برای دانشجویان از ۷ اردیبهشت، برای دانش آموزان استان تهران از ۹ اردیبهشت و برای اساتید نیز به تدریج از ۱۰ اردیبهشت خواهد بود. البته مبلغ موجود برای بن کارت‌های اساتید، اعضای هیات علمی و مدرسان حوزه ۲۵۰ هزار تومان است که ۷۵ هزارتومان آن به عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۷۵ هزارتومان آن نیز توسط شخص دریافت کننده کارت پرداخت می‌شود.

گزارش از بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 759670

وب گردی

وب گردی