سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی آغاز به کار کرد

سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهشی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از پژوهشگران داخلی و خارجی و جمعی از مسئولین سازمان ها و نهادهای مختلف آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ در سخنانی تأکید کرد: امیدواریم سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی بتواند مانند دوره های قبلی، دستاوردهای بسیار خوبی را برای توسعه علمی کشور در این حوزه به همراه داشته باشد.

رییس سومین کنفرانس وب پژوهی افزود: زمانی که نخستین دوره با راهنمایی ها و تشویق های مهندس جهانگرد، ریاست سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، فکر نمی کردیم که (این کنفرانس) بتواند ذهن بسیاری از محققان داخلی و خارجی را به خود جلب کند؛ اما امروز که سومین دوره را برگزار می کنیم، از شواهد و قرائن پیداست که این کنفرانس توانسته جای خود را باز کند و فضای جدید علمی و تحقیقاتی را برای کشور ما به همراه داشته باشد.

دکتر ایمانی خوشخو گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ نسل سوم در کشور، برگزاری چنین همایش هایی را جزو سیاست های اصلی خود قرار داده است؛ همایش هایی که بتواند گشاینده پنجره های جدید علمی در کشور باشد و مباحثی را طرح کند که از لحاظ اجرایی مورد نیاز کشور است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع به نظر می رسد که این کارها توانسته دانشگاه را با صنعت و بخش های اجرایی مهم کشور هماهنگ کند؛ مخصوصا حوزه وب که این روزها در کشور به شدت وارد عرصه اجرایی، خدمات و کسب و کار شده است و این واقعا از دستاوردهای دولت محترم است که مخصوصا جوانان ایده پرداز را تشویق کرد.

در بخش دیگر این مراسم، دکتر محمدجواد کارگر، دبیر علمی کنفرانس گفت: سه سال از ایده وب پژوهی گذشت. وب پژوهی اکنون واژه ای است که در حوزه پژوهشی کشور جا افتاده است.

دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی افزود: 148 مقاله از محققان داخلی و خارجی از 10 کشور جهان، از جمله فرانسه، بلژیک، آرژانتین، برزیل، هند و مالزی دریافت شد. یکی از موفقیت ها، دریافت نمایه IEEE بود که از سال دوم برای کنفرانس اخذ شد و قصد داریم این حرکت را همچنان ادامه دهیم.

کارگر خاطر نشان کرد: مجوز مجله بین المللی وب پژوهی از وزارت ارشاد اخذ شد و برای وزارت علوم درحال اقدام هستیم تا نمایه این وزارتخانه را جهت علمی – پژوهشی شدن مجله دریافت کنیم.

دکتر محمدصادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، دیگر سخنران مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی بود.

بیجندی گفت: یک رویداد علمی با یک رویداد کارآفرینی و تجاری سازی همراه شده است و این کار، به لطف و همت دوستان از جمله مدیریت دانشگاه علم و فرهنگ، مهندس جهانگرد، ریاست سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه مهندس سجادی نیری (دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز) انجام شده است.

وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، دو پیشنهاد ویژه به عنوان سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان مطرح می کنم: نخست، اینکه هیچ کنفرانسی در کشور برگزار نشود، مگر آنکه در حاشیه آن، نمایشگاهی مشابه آنچه در دانشگاه علم و فرهنگ برپاست، برگزار شود؛ اگر این اتفاق بیافتد، می توانیم کارهای خوبی در کشور در راستای ترویج فرهنگ کار، اشتغال و تولید داشته باشیم. این نمایشگاه در کنار برگزاری کنفرانس، به دانشجویان ایده های عملیاتی می دهد؛ ایده هایی که به تولید محصول برسد، ایده هایی که به فناوری و تجاری سازی برسد.

بیجندی گفت: در نمایشگاه کسب و کارهای موفق در فضای مجازی، میزبان 51 شرکت فعال در حوزه وب هستیم. آمار بدست آمده نشان می دهد، توسط این شرکت ها 6884 شغل مستقیم و 142035 شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اگر همه با هم عمل کنیم، موفق خواهیم بود؛ جزیره ای عمل نکنیم و کمک کنیم تا اتفاق خوبی برای کشورمان رخ دهد. این اتفاقی که در دانشگاه علم و فرهنگ افتاد، نتیجه همکاری اعضای کمیته علمی کنفرانس، همکاران سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال، وزارت ICT، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش های مختلف، بخصوص ورود و همراهی بخش خصوصی در این موضوع بود.

دکتر محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنان کوتاهی گفت: علم و دانش از جنس دانایی و فناوری از جنس توانمندی است. فناوری، دستیابی به کیفیت بهتر زندگی را تسهیل می کند.

به گفته سجادی نیری، فناوری زمانی ارزش پیدا می کند که بتواند باعث ایجاد ثروت، ارتقاء رفاه مردم و اقتدار کشور شود؛ بنابراین، توجه ویژه ما نیز در حوزه فناوری، بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود.

وی افزود: فناوری های نرم، گونه ای از فناوری است که باعث به رفتار درآوردن انسان می شود. انقلاب اپلیکیشن ها، فرصت نفوذ بیشتر فناوری های نرم در اجتماع را فراهم می کند. نگاه ما در این ستاد، نگاه مبتنی بر فناوری است، به شرط اینکه بتوانیم باعث کیفیت بخشی و غنای زندگی مردم جامعه شویم.

در ادامه مراسم، مهندس نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارشی درخصوص ضریب نفوذ اینترنت، تلفن همراه و کاربرد IT در کشور ارائه کرد.

جهانگرد گفت: خوشبختانه توسعه شدیدی در حوزه دسترسی به اینترنت در کشور صورت گرفته است و پلت فرم دسترسی گسترده با قیمت پایین در اختیار مردم قرار دارد. درحال حاضر، ارتباطات نسل 3 در 900 شهر و نسل 4 در 700 شهر کشور پیاده شده است؛ همچنین 11 میلیون دسترسی به ADSL داریم و گرایش به سمت توسعه شبکه ثابت کم شده است و کاربران در نقاط ثابت از ترافیک تلفن همراه استفاده می ‌کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: آمارگیری کاربرد IT به صورت رسمی انجام می شود که نشان می دهد، ضریب نفوذ اینترنت در سطح خانوارها بالای 50 درصد و ضریب نفوذ موبایل در سطح شهروندان 100 درصد شده است.

جهانگرد خاطر نشان کرد: بدنبال این هستیم که از طریق وب و پرتال ها، دولت را چابک و شفاف، حقوق شهروندان را حفظ و با فساد و جعل مقابله کنیم. مردم در زندگی و کسب و کار با 10 دستگاه بیشترین تعامل را دارند و اگر کار اتوماسیون این دستگاه ها سریعتر انجام شود، بروکراسی کاهش پیدا کرده و کیفیت زندگی مردم بهبود پیدا می کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال، از طراحی نسخه‌های کاربردی و نسخه وب دولت همراه خبر داد.

به گفته جهانگرد، درگاه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز فعال شده و در سطح ملی می توان اطلاعات را از دستگاه های دولتی درخواست کرد که این مسأله، یکی از موفقیت های دولت یازدهم محسوب می شود.

منبع: سینا پرس

دریافت کننده و انتشار دهنده:آخوندی

200

کد خبر: 759720

وب گردی

وب گردی