کنگره بزرگداشت شهیدمصطفی خمینی اول آبان ماه امسال برگزار می شود

دومین نشست خبری کنگره بزرگداشت «منزلت و خدمات علمی و انقلابی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» صبح امروز در سالن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

جایگاه شهید مصطفی خمینی مغفول مانده است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، دبیر علمی این کنگره گفت: به مناسبت چهلمین سال درگذشت شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی، به فکر برگزاری چنین کنگره‌ای افتادیم. علت برگزاری این کنگره هم این است که به عقیده ما نقش و جایگاه مرحوم شهید مصطفی خمینی مغفول مانده است. در دوران امام(ره) هم ایشان پرهیز داشتند که از فرزندشان به خاطر انتسابی که داشتند، بزرگداشتی انجام شود. علاوه بر این در دهه‌های گذشته هم کمتر مجال پرداختن به آن فراهم شده است.

نقش شهید مصطفی خمینی در اوج‌گیری انقلاب اسلامی

وی افزود: شهید مصطفی خمینی فراتر از فرزند امام(ره) بودن، خودشان چهره برجسته معنوی، اخلاقی، علمی، پژوهشی و مبارزاتی بودند؛ به طوری که آیت‌الله بهاءالدینی درباره ایشان گفته‌اند که شهید مصطفی خمینی نه تنها فرزند امام(ره) بودند بلکه خودشان، امامی بودند ولی متأسفانه هنوز آن‌طور که باید شناخته شده نیستند. نقش شهید مصطفی خمینی در اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۵۶، نقش برجسته‌ای است. در شرایطی که رژیم پهلوی در صدد اعمال سیاست فضای باز سیاسی بود، شهادت مرحوم مصطفی خمینی توانست این فضا را تغییر دهد. شهادت ایشان که در اول آبان سال ۱۳۵۶ اتفاق افتاد، موجب شد تا حرکت عظیمی در جهت انقلاب اسلامی شکل بگیرد؛ به گونه‌ای که کنترل اوضاع از دست رژیم پهلوی خارج شد. مراسم ختم و چهلم ایشان هم باعث شد تا نام امام(ره) دوباره سر زبان‌ها بیفتد و فضای کشور به سمت مطالبه اساسی خواست‌های ملت سوق داده شود.

امام (ره)، شهادت فرزندشان را از الطاف الهی دانستند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در چنین شرایطی دشمنان انقلاب اسلامی در صدد بودند که عاملی را که احتمال می‌دادند بعد از امام(ره) بخواهد مسیر ایشان را ادامه دهد، از سر راه بردارند. درواقع آنها، ایشان را از میان برداشتند تا انقلاب اسلامی استمرار پیدا نکند. این در حالی است که امام (ره)، شهادت فرزندشان را از الطاف الهی دانستند و اعتقاد داشتند شهادت ایشان موجب گسترش انقلاب اسلامی شد. کما اینکه در نوزدهم دی ماه همان سال، جرقه حضور جدی ملت برای انقلاب زده شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف اصلی کنگره پرداخت و گفت: رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۸ دو تعبیر اساسی درباره شهید مصطفی خمینی به کار بردند؛ اول اینکه ایشان را علامه تعبیر کردند چون در شاخه‌های مختلف علمی تبحر داشت و دوم اینکه ایشان را خمینیِ آینده‌ ایران نامیدند؛ به همین دلیل هم جامعه علمی ما موظف است تا تلاش کند شخصیت ایشان معرفی شود. معرفی شخصیت شهید مصطفی خمینی هم تکریم امام(ره) و هم ارائه یک نمونه بارز انقلابی است.

کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی؛ اول آبان ماه

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قصد دارد تا در روزهای اول و دوم آبان ماه سال جاری در قم و تهران کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی ـ انقلابی ایشان را برگزار کند. این کنگره با همکاری دستگاه‌های متعددی مثل حوزه علمیه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ۲۰ مجموعه پژوهشی، فرهنگی و علمی برگزار کند. از همین جا از سایر دستگاه‌های فرهنگی هم دعوت می‌کنیم تا به میدان بیایند و کاری انجام دهند.

معاون پژوهشی آموزشی دفتر نشر آثار رهبری تصریح کرد: تدارک ویژه برنامه‌های مستند و تحلیلی برای صدا و سیما و پخش آنها در ایام نامبرده، نشست‌های علمی و تحلیلی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بزرگداشت شخصیت ایشان در نجف اشرف به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیشنهاد انتشار تمبر یادبود چهلمین سال شهادت ایشان به سازمان مخابرات، از جمله فعالیت‌های این کنگره است. همچنین از تمامی نشریات تخصصی علمی و پژوهشی دعوت می‌کنیم تا شماره آبان ماه خود را به این موضوع اختصاص دهند. همچنین مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تخصصی به علاوه مقالات ایشان و ترجمه رساله مکتوب شهید مصطفی خمینی که به زبان عربی، از دیگر کارهای این کنگره است. ضمناً انتشار گاهنامه زندگی ایشان نیز در حال آماده‌سازی است.

حجت‌الاسلام ذوعلم گفت: کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی قرار است به دو عرصه کلان دیدگاه‌ها و نظرات علمی شهید مصطفی خمینی و منزلت و نقش سیاسی ایشان بپردازد. چرا که آثار وی بسیار متنوع است. شهید مصطفی خمینی ۸ جلد کتاب درباره اصول فقه نوشتند. در تفسیر قرآن، صاحب سبک و دارای نوآوری هستند. ایشان حتی به علوم غریبه مثل علم اعداد هم اشراف و آشنایی داشتند. همچنین حاشیه‌ای هم برای کتاب اسرار ملاصدرا نوشته‌اند و نتیجه اینکه عمق و گستردگی آثار ایشان ایجاب می‌کند که وی را واقعاً علامه بنامیم.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی در ادامه افزود: از نویسندگان مقالات خواهش می‌کنیم که نکات لازم را رعایت کنند از جمله اینکه عنوان مقالاتی که قصد نوشتن آن را دارند، ناظر به مسائل امروزی جامعه باشد. مرحوم مصطفی خمینی یک الگوی انقلابی است و محور اصلی و منابع اصلی مقالات باید مواضع و سیره ایشان باشد. برگزاری این کنگره و بزرگداشت در چهلمین سال شهادت ایشان قرار است بازخوانی پشتوانه انقلاب اسلامی و مسیر درست انقلاب باشد و زمینه را فراهم کند تا ما بتوانیم خط و مشی انقلاب اسلامی را ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: در جریان برنامه‌های کنگره پیش‌بینی شده تا اعضای سیاستگذاری، دیدارهایی با مراجع داشته باشند. برگزاری نشست خبری امروز هم به دلیل این است که ما بگوییم فراخوان شرکت در این کنگره، یک فراخوان عام است و این نشست را با فاصله زمانی بیشتر از زمان برگزاری کنگره برگزار کردیم تا همه افراد و دستگاه‌ها و نهادها از جمله صدا و سیما وقت کافی داشته باشند که آثار خود را برای کنگره آماده کنند. علاقه‌مندان برای ارسال مقاله به کنگره تا پانزدهم اردیبهشت ماه فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را بفرستند. برای ارسال اصل مقالات هم تا سی و یکم خرداد ماه مهلت است. همچنین آدرس وب‌گاه ارائه مقالات WWW.CFMKH.IR است. اعضای سیاستگذاری کنگره عبارت است از: سید حمید روحانی، آیت‌الله رشاد، دکتر نامدار و حجت‌الاسلام رحیمیان.

حجت‌الاسلام ذوعلم در پایان گفت: از خانواده امام (ره) و شهید مصطفی خمینی هم برای مشارکت در این کنگره دعوت کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و آنها اعلام آمادگی و همکاری کردند. همه سعی و تلاش ما در این کنگره این است که مهجوریت ایشان رفع شود.

منبع:مهر

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 759723

وب گردی

وب گردی