آلمان برای دادن زیردریایی‌ها به اسرائیل شرط گذاشت

اسرائیل و آلمان چند هفته قبل بر سر توقف مذاکرات در موضوع فروش زیردریایی‌های آلمانی به اسرائیل توافق کردند و در صورتی که وجود فساد بر اساس تحقیقات انجام شده توسط پلیس اسرائیل درخصوص پرونده کشتی‌ها و زیردریایی‌ها قطعی شود، این قرارداد ملغی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه العربیه، حدود یک ماه پیش یعقوب نیگل، معاون رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل تماس تلفنی را با کریستوفر هویسیجان، همتای آلمانی خود برقرار کرد و این مقام آلمانی به او گفت که در سایه تحقیقات پلیس اسرائیل در خصوص این پرونده، آلمان تمایل دارد که بند دیگری را به یادداشت تفاهم اضافه کند که در آن قید شده است اجرای این قرارداد منوط به نتایج تحقیقات است.

نیگل نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان این شرط آلمان قرار داد و وی موافقت کرد. نیگل و هویسیجان بندی را آماده کردند که به یادداشت تفاهم اضافه خواهد شد و بر اساس آن، اگر وقوع فساد یا تخلف‌های کیفری مربوط به این مساله ثابت شود، این معامله ملغی خواهد شد.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ در کنست گفت که اسرائیل به زودی تفاهم‌نامه‌هایی را با آلمان جهت خرید سه زیردریایی جدید امضا خواهد کرد.

دو هفته بعد از این امر، شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که دان شمرون، وکیل مدافع نتانیاهو، همچنین به عنوان مشاور حقوقی معاونت شرکت آلمانی فعالیت می‌کند که اسرائیل از آن زیردریایی‌ها و کشتی‌های حامل موشک را برای حفاظت از میدان‌های گازی در دریا می‌خرد. نتانیاهو در آن هنگام مدعی شد که از ارتباط میان وکیل مدافعش با معاونت این شرکت آلمانی در اسرائیل اطلاعی نداشته است و به هیچ وجه با او در خصوص این مساله صحبت نکرده است.

روزنامه‌های عبری زبان از مسئولانی در آلمان نقل کردند که توافق زیردریایی‌ها برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مهم است که این امر دلایل متعددی دارد که از جمله آنها، تمایل آلمان برای ادامه اجرای سیاست علنی‌اش درخصوص تحکیم امنیت اسرائیل است و علت دوم هزینه این قرارداد است که به حدود یک و نیم میلیارد یورو می‌رسد و واقعیت این است که دولت مرکل حمایت مالی از یک سوم این قرارداد را به عنوان یک هدیه امنیتی برای اسرائیل برعهده خواهد داشت.

این منابع گفتند، آنگلا مرکل که در سپتامبر برای یک دوره دیگر تصدی پست صدر اعظمی رقابت خواهد کرد، تمایل دارد که یادداشت تفاهم هرچه‌سریع‌تر امضا شود تا از موضع‌گیری‌هایش در خصوص اسرائیل حمایت کند اما او همچنین تمایل دارد که تاکید کند اگر در انتخابات پیروز نشود، نیازی برای اتخاذ تصمیم سیاسی دیگری جهت پیشبرد این قرارداد وجود ندارد. اما از سوی دیگر، مرکل تمایل دارد تضمین شود که صدها میلیون یورو را به قراردادی اختصاص بدهد که شبهه‌های کیفری در خصوص آن مطرح نباشد.

قرار بود یادداشت تفاهم با آلمان تا قبل از پایان ۲۰۱۶ امضا شود، اما از آنجا که اخبار بسیاری در مورد این مساله در رسانه‌های اسرائیلی و آلمانی منتشر شد، تحقیقات و بررسی‌ها درخصوص این مساله مانع از امضای این تفاهم نامه برای بیش از چهار ماه شد. مسئولان ارشد اسرائیلی گفته‌اند که دفتر نتانیاهو چندین بار از صدر اعظم آلمان خواست تا این یادداشت تفاهم امضا شود، اما در هر بار این پاسخ را دریافت می‌کرد که زمان مناسب نیست.

پیشتر وزارت دادگستری اسرائیل اعلام کرد که تحقیقات گسترده‌ای را درباره فساد در روند خرید زیردریایی‌های آلمانی آغاز کرده است که به نظر می‌رسد برخی نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آن دست داشته باشند .این وزارتخانه اعلام کرد که نتانیاهو مظنون این پرونده نیست . وزارت دادگستری اسرائیل اعلام کرد: در سایه اطلاعاتی که پلیس جمع‌آوری کرده و مشخص شده که برخی افراد در فساد دست دارند، دادستان کل تصمیم گرفته تا تحقیقات کاملی را انجام دهد.

منبع: ایسنا

306/302

کد خبر: 759724

وب گردی

وب گردی