سعید لیلاز: خروج مسکن از رکود مدیون سیاست های دولت یازدهم است/دولت روحانی قدرت خرید مردم را دو برابر کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار مسکن و ساخت و ساز در اوایل سال96 به دلیل سیاست های پولی و انضباطی دولت یازدهم از رکود خارج شد.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص وضعیت مسکن در دولت یازدهم اضهار کرد: در چهارسال گذشته از نظر برخی مسکن در رکود تعبیر می شد اما در وهله اول علت این رکود، سرمایه گذاری مازاد بر نیاز هنگفتی است که در سالهای 86 تا 91 در حوزه مسکن اتفاق افتاد و موجب شد تعداد دو میلیون دستگاه خانه اضافه بر نیاز و اضافه بر تقاضا در کشور تولید شود.

وی همچنین ادامه داد: این دو ملیون خانه تولید شده،حداقل 5 یا 6 سال زمان می برد که در بازار ایران جذب شود. به همین دلیل تاثیر مستقیم این موضوع را در این چهارسال مشاهده کردیم.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست های دولت یازدهم تصریح کرد: سیاست دولت یازدهم در چهارسال گذشته بطوری بود که ثبات قیمت مسکن باعث افزایش قدرت خرید مردم شد. در سال های ریاست جمهوری روحانی تقریبا قدرت خرید تمام اقشار جامعه، اعم از کارگران، کارمندان و بازنشته ها نسبت به هشت سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

لیلاز افزود: از طرف دیگر دولت یازدهم توانست سالانه بطور متوسط بین 10 تا 15 درصد به دستمزدها اضافه کند که در نهایت این افزایش دستمزد ها به ثبات نرخ مسکن و افزایش دو برابری قدرت خرید مردم به خصوص کارگران و کارمندان منجر شد و به نظر من این مهمترین و عمده ترین تغییراتی بوده که در این سالها اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: شواهد نشان می دهد که بعد از یک رکود 4 یا 5 ساله، بخش ساختمان و مسکن با سرعت بسیار کمی از سال 1396 از خودش رشد نشان داد و به مرور زمان از رکود سال های گذشته خارج و امیدداریم که بیش از این نیز خارج شود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: هنگامی که مسکن از رکود خارج شد، در همان اوایل سال 96ساخت و ساز هم از رکود درآمد و خوشبختانه به دلیل مازاد مسکن موجود و همچنین به علت سیاست های پولی و انضباطی دولت یازدهم انتظار افزایش قیمت بیش از نرخ تورم وجود نخواهد داشت.

لیلاز در ادامه گفت : دولت یازدهم تضمین نقدینگی عجیب و غریبی را به روی اقتصاد کشور انجام نمی دهد که در نهایت به تورم نظام گسیخته منجر شود و لازم به ذکر است که این موضوع در بخش مسکن بیشتر نمایان شده است.

وی درباره طرح مسکن استیجاری اظهار کرد: واقعیت این است تعداد خانواده هایی که حتی به لحاظ مالی قدرت خرید مسکت را دارند به داشتن خانه های استیجاری علاقه نشان می دهند؛ در سال های اخیر تمایل افراد به داشتن مسکن استیجاری به تدریج افزایش خواهد یافت اما این موضوع نه تنها دلایل اقتصادی را در بر می گیرد بلکه شامل دلایل اجتماعی نیز می شود.

لیلاز یادآور شد: خانواده ها علاقه بسیاری به مسکن استیجاری دارند و این موضوع به سادگی تقاضای مسکن را بالا خواهد برد و امیدوارم بتوان متناسب با میزان تقاضای خانوار حرکت کنیم.

وی در خصوص تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر وضعیت مسکن گفت: فکر نمی کنم که انتخابات ریاست جمهوری بتواند تغییرات چشمگیر و معناداری در بازار مسکن داشته باشد. مسکن به رشد بسیار تدریجی و آهسته خودش چه به لحاظ ساخت و ساز و چه به لحاظ افزایش قیمت ادامه خواهد داد. همچنین به تدریج با سرعت کمی، مازاد مسکن موجود در بازار در سال های آینده جذب خواهد شد اما در کوتاه مدت تحول چشمگیری در بخش مسکن نمی بینیم.
این کارشناس اقتصادی در پایان در خصوص پیش بینی بازار مسکن گفت: رشد مسکن چه برای خرید و چه برای اجاره در یکی دو سال اخیر بسیار مناسب بوده و با همین سرعت و روش ادامه خواهد داشت و انتخابات تغییر خیلی عجیب و غریبی در قیمت مسکن در کوتاه مدت نخواهد داشت مگر اینکه دولتی روی کار بیاید که سیاست پولی را از حالت کنونی تبیین کند و به صورت بلندمدت و طولانی اثراتش را از سال 97 به بعد خواهد داشت.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: سید جواد بشیری

402/100

کد خبر: 759740

وب گردی

وب گردی